Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn koeling waar de monteur bij de garage niet uitkomt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Het probleem is dat de temperatuur van mijn koelwater enorm schommelt, soms tegen het maximum (bv. bij stilstand bij een stoplicht), om daarna weer te zakken. Nu gaat het nog, maar ik durf er bij warmer weer niet mee te rijden. Ik heb vorig jaar in de zomer al een keer stil gestaan.
Wat is er onderzocht?
1. Nieuwe drukdop.
2. Compressor op de drukopening gezet (zeg maar waar de drukdop op zit) om te kijken of er ergens koelwater lekt. Dat is niet het geval.
3. Als de drukdop wordt opengedraaid zit er lucht onder de drukdop. Vul je dat aan met koelvloeistof, dan blijft de temperatuur van de motor gedurende ca. een half uur laag, om daarna weer te stijgen en te gaan schommelen.
4. Als je dan de auto parkeert, en je kijkt een dag later, dan zit er weer lucht onder de drukdop.
Kortom, er lekt geen koelvloeistof uit het koelsysteem. Maar er komt wel lucht in. Weet iemand waar dit door veroorzaakt kan worden? Een andere monteur suggereerde een probleem bij de koppakking. Kan dat? Zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Ik heb op het forum gezocht op koeling, maar niets gevonden wat hier op lijkt. Misschien leg ik het wel verkeerd uit. excuses daarvoor, ik ben geen sleutelaar. Alle hulp is welkom, het is een heerlijk autootje, en ik wil hem niet kwijt. Alvast bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groeten,
Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Slaat de koelvin wel in ????
en controleer je de koelvloeistof ook bij de radiateur zelf ??
Hallo Leo,
Ik weet niet zoveel van auto's. Hoe kan ik controleren of de koelvin aan staat/aan slaat?
En wat bedoel je met "controleer je de koelvloeistof bij de radiateur"? Is dat bij de drukdop of bij het expansie vat? Of op een andere plaats?
Jos
13 jaar
als de temperatuurmeter ongeveer op 3/4 staat of iets hoger dan moet de vin inslaan zoniet dan
loopt temp naar rood dan motor snel afzetten
de radiateur controleer je bij de drukdop
radiateur zit bij jouw achter grill/afdekplaat tussen koplampen ???
De Hijet is gevoelig wat koppaking betreft.Een vookomend euvel/oorzaak is een inwendig vertopte radiateur,wat alleen op te lossen is door de radiateur te vervangen.Soms geeft de thermostaat problemen.
Om het koelsysteem te ontluchten is de juiste procedure erg belangrijk.Dit gaat als volgt:
Verwijder de kunststof plaat tussen de koplampen door in de auto de oranje knoppen te verdraaien welke dit front vasthouden (bajonetsluiting)van onder naar je toe halen en omhoog schuiven.
Klap de rechter stoel met zitting geheel omhoog, want hier onder zit ook een vuldop.
Zet de kachel op heet.
Draai onder de stoel de dop los en vul via de radiateur het koelsysteem.Loopt het er onder de stoel uit, draai dan de dop erop en later NIET meer verwijderen!!!Verder af vullen tot de radiateur ook vol is.Vul ook het expansievaatje onder de linker stoel.
Laat de motor nu warm draaien en ontlucht het geheel met draaiende motor via het ontluchtinsslangetje welke je boven de raidateur ziet zitten door het eindstopje te verwijderen (kijk uit dat je de vingers niet brand).Komt er geen lucht meer uit, stopje weer terug zetten , dan de motor uit zetten en voorzichtig de RADIATEURDOP losdraaien.(Of eerst wat af laten koelen).Radiateur helemaal vol afvullen en zonodig ook het expansievat.
Als het goed is staat deze procedure ook op een sticker welke bij de radiateur geplakt is.
Let op dat de koelventilator aan en uit slaat.
Succes
Zoals Jos het probleem omschrijft, is bij mij precies hetzelfde.
Ik heb al gezocht op diverse sites, ook in buitenland, maar er is echt niemand die kan zeggen wat het probleem is.
Zeker, het is een bekend probleem bij deze auto's, maar niemand krijgt het opgelost.
Als mijn temp weer eens hoog oploopt, wacht ik tot ie ois afgekoeld, en vul bij de radiator koelmiddel bij. Dit zo volgens de procedure zoals Vutter aangeeft. Dan gaat het weer een tijdje goed, en ineens is de temp weer hoog.
Er zit geen olie bij het koelwater. Er zijn mensen die al de hele mikmak hebben vervangen, maar volgens mij is het probleem niet (bijna niet) op te lossen. Ik heb binnen in de auto een schakelaar gemaakt, dus een kortsluiten van de fan, en als de temp weer hoog oploopt laat ik handmatig de fan draaien. Ik rijd er nu al bijna 10000 km mee. Dus mocht er iemand zijn die weet wat het probleem is...... graag.....
Ik heb geïnformeerd bij de importeur, en deze geeft aan eerst te kijken of de thermostaat niet gedraaid is, dat komt wel eens voor, en een gaatje boren van 5mm in de thermostaat.
Met mijn gebrekkige technische kennis denk ik dat de thermostaat soms blijft hangen of te weinig koelmiddel doorlaat, en door het boren van het 5mm gaatje stroomt er toch wat water door naar de radiator.
Kan iemand me vertellen waar de thermostaat zit? Schijnt dat je achter de stoelen de kap los dient te maken en daar zit "ergens" de thermostaat.....Ideeën!
Als ik em vind, moet dan het koelmiddel eruit?
OW ja, wie weet waar je een werkplaatshandboek kan downloaden, ik zag dat Madwilliam er een heeft, maar kan em niet via de mail bereiken.....
13 jaar
Als aanvulling op mijn vorige reactie is er in het verleden ook een modificatie op het koelsysteem geweest.Hierbij werden dacht ik o.a. de bovenste en onderste radiateurslang gewisseld en nog een paar dingen uitgevoerd. Ik weet heelaas niet meer precies wat, maar een dealer of aftersales van Daihatsu in Vianen kunnen hier vast meer over vertellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu HiJet of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar