Daihatsu Hijet: De motor start niet

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000cc

Hallo,

Heb een probleem nl deze:
Afgelopen week sloeg zomaar motor af terwijl ik af wilde slaan en afgelopen vrijdag zet ik de bus weg en wil m een kwartier later starten slaat ie niet meer aan.
Vandaag alle 3 bougies vervangen(dacht daaar ligt het aan) geen resultaat.De oude waren bruinig dus niet nat.
Ook ff een bougie los geprobeerd om te kijken of ie vonkt,maar geen vonk te zien!!
Wat zou dit kunnen zijn Bobine?Is deze door te meten?Of wat anders?
Hoor t wel.

Groetjes Tony.

Tony3890

Geplaatst door Tony3890 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu HiJet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Michel vd Hoek (0), 16 jaar geleden

Beste Tony

Toe je de bougie hebt gekeken, heb je toen wel massa gemaakt? Als je heb in de lucht houd krijg je nl nooit een vonk.
Als je echt geen vonk hebt kunnen er verschillende oorzaken zijn:

Bobine is stuk.
Ontsteking is stuk
Distributieriem is gebroken of tanden eraf.

gr. michel

Tony3890 (0), 16 jaar geleden

Hoi Michel,

Ja heb m wel aan massa gehouden,maar kwam niks geen vonk.
Heb t vermoeden de bobine.Is deze door te meten weet jij dat zo?
Heb wel 12v aan de ingang dit al gemeten,spanning zakt als ik m dan start naar ong 7 a 8 volt dus die klapt behoorlijk in ,misschien omdat er sluiting in zit?
In ieder geval bedankt voor t meedenken!

Groetjes Tony.

hoogfrequent (0), 16 jaar geleden

Weet je zeker dat je die 12V aan de voedingskant van de bobine hebt gemeten? Als je namelijk aan de andere kant van de bobine meet (geschakelde kant) zal deze inderdaad bij starten zakken naar zo'n 7V. De voedende kant mag niet meer zakken dan dat de accuspanning zakt. Ofwel je moet boven de 10,5V blijven op de voedingskant van de bobine.

Als je die 7V meet aan de geschakelde kant van de bobine tijdens staren lijkt de aansturing wel te werken. Dat je geen vonk hebt kan dan aan een doorgeslagen bobine liggen. Trek de kabel van de bobine naar de verdeler eens los in de verdeler en houdt deze op 5mm afstand van massa. Heb je daar wel vonk zoek dan in de verdelerkap/kabels waar spanning kan weglekken.

1994; heb je nog contactpunten? Dan dat ook checken op juiste afstelling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu HiJet of stel zelf een nieuwe vraag.