Daihatsu Cuore: Start problemen opgelost !! Nog wel inhouden in z'n 2 en 3

Bouwjaar: 1990

Bij mijn Cuore eind 1990, U9 3 cylinder 875cc met zo een electrische L201 carborateur, en automatiche choke, lastig dus.....die bij kouder weer, (bij warm weer wel beter), slecht start. Dit probleem doet zich vooral 's ochtends voor. Hij heeft een automatische choke die door middel van twee keer het gaspedaal indrukken in werking treedt.
Hij slaat voor een seconde of twee aan en dan valt hij weer stil. Dit moet ik een stuk of vijf keer herhalen voordat hij blijft draaien. Wil ik dan wegrijden, dan valt hij weer stil. Ik moet eerst het gaspedaal snel en herhaaldelijk half indrukken totdat ik eindelijk zonder dat hij stil valt gas kan geven. Als ik dan weg wil rijden en bij het koppelen de toeren iets omlaag gaan valt hij weer stil. Ik moet dus wegrijden met flink wat gas. Daarna, als de motor eenmaal warm is, rijdt hij gewoon goed..., op het volgende probleem na dan. Als in z'n twee (vooral in z'n drie)of in z'n drie rijdt en laat het gaspedaal los om vaart te minderen en vervolgens weer gas wil geven, houdt hij even in en rijdt vervolgens schokkend weer verder. Dit probleem is vooral bij een laag toerental en weinig gas geven.
Heeft iemand enig idee hoe ik deze problemen kan oplossen?

deze startproblemen kan de garage kan het niet vinden.
Boven de 7 a 8 graden gaat het starten beter.
Ook heb ik eens bij vorst s'nachts gestart en toen deed hij het toevallig wel goed.
Maar bij zo'n 3 a 4 graden, en denkelijk wat vochtigere lucht, heb ik die problemen.
Ook het hele ontstekingsysteem vervangen, komplete rotorhuis, met daarin de ontstekingsmodule, verdelerkap, kabels en boubine, door spullen van de sloop, (wel nieuwe bougis), luchtfilter, en kleppen gesteld, de accu en startmotor is ook goed, maar het mocht allemaal niets baten.
Het lijkt me sterk dat die andere occ. onstekingsysteem dezelfde problemen zou hebben.
Het lijkt me meer iets met de carboratereur afstelling of zo.
Of is het toch gewoon de bakelieten verdelerkap, of rotor, die toch echt nieuw moeten zijn.
Zou het ook kunnen zijn, dat de kombinatie, halve kapaciteit van de accu, wat bij 4 gradenkoude optreed en de verdelerkap/bougiekabels bij iets vochtigheid geen goede vonk meer geeft ??
de monteur zit al twee maanden te zoeken, tussen zijn drukke werkzaamheden door.

Weet iemand iets of een goede dahatsu kenner omgeving Amsterdam die dit probleem kent ?
Het is een cuore eind 1990, U9 3 cylinder 875cc met zo een electrische L201 carborateur, en automatiche choke, lastig dus.....

Theddy

Geplaatst door Theddy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Theddy (0), 18 jaar geleden

Hoera !

Ik heb zelf de fout al gevonden.
De automatiche choke blijf open hangen, de chokeklep blijf "plakken".
Als ik het een zetje geeft, aan de linker kant van de carborateur, via een stangetje met een wit nylon nokje, die er aan zit, schiet de chokeklep dicht, als ik hem dan start, loopt de motor direkt.

Volgens mij zou de chokeklep bij koude motor automatisch dicht moeten staan, want ik zie nergens een verbindingsnokje tussen gas en choke of zo, dat via het intrappen van het gaspedaal, de schokeklep dicht moet gooien.
Of het moet zo zijn, dat dit onderdeeltje bij mij weg is.

De chokeklep wordt bedient door de temperatuur van de koelvloeistof, wat via slangetjes door een bimetaal loopt en dat bimetaal, (een soort zuigertje) zet uit als het water warm wordt.
Dat (zuigertje) bedient via een tandheugel een nylon tandwieltje, waar omheen een torsie spiraalveertje zit en dat is weer verbonden met de eigenlijke chokeklep.
De chokeklep wordt dus bedient via het torsiespiraalveertje.
Dus mijns inziens, wordt de choke helemaal niet aangezet door het intrappen van het gaspedaal, maar staat het automatisch dicht bij koude motor, omdat het bimetalen(zuigertje) dan teruggetrokken staat en via de tandheugel en het spiraalveertje de chokeklep dicht drukt.

In mijn geval is dat spiraalveertje een beetje slap (heb het intussen verstelt) en ook de chokeklep zelf blijft in de open stand plakken tegen de aanslag in het caborateurhuis, waardoor de klep open blijft staan en de motor dan bij koude, niet wil starten.
Soms is die chokeklep wel dichtgevallen en soms niet, daarom had ik het, dat hij de ene keer wel startte en de andere keer niet, was soms geen pijl op te trekken, daarom was het zo moeilijk te konstateren, bij de garage, omdat die geen tijd neemt om uitgebreid te testen voor het lokaliseren van de fout.
Sins ik er nu zelf naar kijk en er de tijd voor neem heb ik de fout ontdekt ! :-)

Het witte nylon nokje, aan de linkerkant van de carborateur, (dat kan je zo zien, zonder het luchtfilter eraf te hoeven halen), die verbonden is met de chokeklep, staat dan vertikaal omhoog, dus de klep is open, wat niet moet bij een koude motor.
Geef ik 'm een zetje, dan schiet de klep ineens dicht en dat witte nokje staat dan horizontaal, de chokeklep is dan dicht, dus de koude motor start dan vlot.

Ik zal nog eens zoeken, waarvoor dat witte nokje dient, als het toch nergens met de gasklep verbinding maakt, (normaal moest het volgens automonteurs de chokeklep gesloten worden als je op het gas trapt), ik zie wel dat het nokje aangstoten door de gashendel wordt, als het gas hélemaal open staat, maar dan drukt de gashendel, eigenlijk het chokenokje verder omhoog, richting open, terwijl voor een gesloten chokeklep, het nokje juist naar beneden, (horizontaal) getikt moet worden.

Volgens mij zou via het bimetalen zuigertje, de chokeklep ook weer automatich dicht moeten staan bij koude motor, dus is dat intrappen van het gaspedaal om de choke in werking te stellen helemaal niet nodig, als ik het mechaniek zo bekijk.

Om in mijn geval de hangende chokeklep weer losser te maken zal ik de boel schoon moeten maken, denk ik, want het asje is al gesmeerd, of het moet ergens klemmen, eens goed kijken daarnaar. ;-)

Wel heb ik nog last van wat inhouden in z'n 2 en 3 later als de motor goed warm is gaat dat beter, waarschijnlijk is door de automonteur, de microswitches of iets anders versteld, omdat hij de fout in de choke niet kon vinden, daarvoor had ik dat niet. Dat hij het dan verstelt heeft, terwijl het niet nodig was vindt ik dan minder van hem.
Ook is er dan voor niets het komplete onststekingsysteem vervangen, door weliswaar een occ. systeem, maar dat houdt in dat het andere systeem dan toch nog goed was, dus heb nu een systeem over, nou ja....voor reserve dan maar.

Hopelijk geef ik met deze bijdrage een goede oplossing voor de vele postings over de koude startproblemen. ;-)

Theddy (0), 17 jaar geleden

Nog even terug te komen op de automatiche choke.
Uiteindelijk, was het simpel, het stangtje wat aan de chokeklep zit, met dat witte nokje eraan, bleef gewoon achter een braampje haken onderaan, als die klep helemaal open stond, en daardoor open bleef, ook als de motor koud is, zodat hij bij koud weer niet wilde starten.
Heb het opgelost door het stangetje iets te verbuigen van dat braampje op het caborateurhuis af, en dat braampje weggevijlt, nu zijn alle problemen opgelost.

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is, en bedankt voor het melden van de oplossing!!
Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.