Onze sirion 1000cc 3cyl. uit 2000, een zuinige auto waar we voor de rest heel tevreden over zijn, heeft echter één irritant probleem; Hij gooit op willekeurige momenten of hij nu koud of warm is het stationair toerental behoorlijk heen en weer, soms zelfs helemaal uit. De plaatselijke Daihatsu-dealer heeft hem aan de computer gekoppeld en het enigste wat hij concludeerde was dat er eens een verkeerde sleutel in het contactslot had gezeten ???!!! Ik moest voor deze conclusie 25 betalen!!, en heb dus meteen afscheid genomen. Daarna heeft een "Bosch-dealer" hem onder de loep genomen en het stappen-motortje voor het toerental gereinigd. Daarnaast airco gereinigd/bijgevuld en olie bijgevuld; kosten 185. Hij heeft er enkele weken geen last van gehad maar daarna was het weer prijs, en ik kwam erachter dat het oliepijl veel te hoog was!!! en de airco het minder goed deed als voorheen.
Na het vertrouwen in de professionals verloren te hebben ben ik zelf aan het zoeken gegaan. Al snel kwam ik erachter dat in het slangetje van de carterontluchting veel water zat met olie/smurrie. Dit kwam dus ook in slang tussen luchtfilter en carborateur. Hij zuigt dus waarschijnlijk af en toe water mee naar binnen. Dit zou de oorzaak kunnen zijn? Na reiniging inderdaad enkele weken geen last. Echter afgelopen week weer gereinigd maar nu al weer problemen.
VRAAG; zou dit het probleem kunnen zijn?, waar komt dat water iedere keer vandaan?, heeft iemand hier misschien een oplossing voor? of zou het nog iets anders zijn?
bij voorbaat dank, PH
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet van de charade (1987) dat in een van de caterventilatie-slangetjes een gecalibreerde opening hoorde te zitten. Als deze door bijv. slang vernieuwen niet overgezet is dan wordt er te veel aan gezogen met alle gevolgen van dien.
"De plaatselijke Daihatsu-dealer heeft hem aan de computer gekoppeld en het enigste wat hij concludeerde was dat er eens een verkeerde sleutel in het contactslot had gezeten ???!!! Ik moest voor deze conclusie 25 betalen!!, en heb dus meteen afscheid genomen."
Deze houding begriijp ik dus niet. Je vraagt de dealer een dienst te verlenen - het uitlezen van de computer - en daar rekent men normaal gesproken iets voor. Een bedrag van 25 euro is zonder meer zeer schappelijk, zeker als je in aanmerking neemt dat die test-apparatuur meerdere duizenden euro's gekost heeft.
Dat er verder niets in het foutgeheugen staat dat je kan helpen, is niet de schuld van de dealer.
Kortom, je houding is gewoon kortzichtig. Als je niet voor reparaties wilt (kunt) betalen, moet je gaan fietsen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar