auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu 1,3 16V EFI Charade: toerenteller kapot, wil het graag maken

Bouwjaar: 1990

Hallo Allemaal,
Vandaag heb ik een auto overgenomen van een particulier. Ik had er in proefgereden en alles, en was er content mee. Later zag ik dat de toerenteller het niet deed. Jammer natuurlijk, maar de verkoper vond het zelf niet belangrijk en daarom had hij er niets aan gedaan.
Heb de auto natuurlijk toch gekocht, Maarrrrr....., zou de teller wel heel graag willen repareren. Alleen weet ik (nog) niet veel van motoren. Is er iemand die mij kan zeggen wat ik zou kunnen proberen om hem te repareren? Of kan ik beter naar een dealer gaan, en wat kost dat, bij benadering?

Nou dat was het. Ik hoop op tips en adviezen.

groet van Marco

Geplaatst door

Marco7143 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bel een Daihatsu dealer om te vragen of de meter electronisch is of meganisch aangedreven word. Electronisch betekend vaak dat de meter stuk is, dat zal wel duur zijn... Meganisch betekend vaak dat de kabel kapot is.

Butsman 0

20 jaar

Ha Jeroen,
Dank voor het bericht.
Ik heb nog niet gebeld, maar er is een ontwikkeling. Het week-end ben ik er mee gaan rijden (max 160) einde snelweg, voor stoplicht gewacht, en bij het optrekken sloeg de meter uit. Maar na enkele minuten zakte tijdens het rijden de wijzer spontaan weer naar beneden. Even op het metertje getikt. Sloeg ie weer uit, naar paar minuten, tijdens het rijden, meter van 3000 naar 0, en bleef daar. Later, toen de auto ff had stil gestaan, weer geen sjoege. klinkt dit bekend.
vr. groet
Marco
(PS. auto is uit 1990, kan dat dan al electronisch zijn voor zo'n eenvoudig daihatsutje?)

Marco7143 0

20 jaar

9 van 10 keer zit de naald los op het asje probeer het te lijmen en als dat niet lukt moet er een andere toerenteller in suc6 leo

leo6532 0

20 jaar

Aha, dat zou kunnen.
Of het lijkt ook wel alsof, door het kloppen op de meter, de naald over een soort van dood punt heen geholpen moet worden.
Hoe kan ik de meter eruit halen?
Vanonder de motorkap, lijk ik er niet bij te kunnen, of kijk ik niet goed.
Of moet ik het hele dashboard loshalen?

Marco7143 0

20 jaar

Nee, dat zou makkelijker moeten gaan. Bij VW kun je met 2 schroeven en het wegklikken van een afwerkrand het tellerhuis zo naar vooren halen. Heb geen ervaring met de Charade.

Butsman 0

20 jaar

Het ging inderdaad makkelijk. 4 schroeven om de kap van de tellers los te nemen. Helaas, het naaldje zat niet los, dus dat was het niet. De meter uit elkaar nemen lukt ook niet want hij zit vast aan de kilometerteller, en ik kan die kabel niet losnemen. Maar het is ook niet de stekker achterop want die zit goed vast.
Toen heb ik een beetje contactspray op het geheel gespoten. Nu doet hij het af en toe wel, en af en toe niet. Het lijkt dus alsof de contactspray een beetje helpt, maar hoe kan dat nou? En wat kan er dan aan de hand zijn?

Marco7143 0

20 jaar

Ik weet niet of je het gebeuren uit elkaar kan halen? Dan moet je eens alle contacten en de verbinding naar de spoel controleren.

Butsman 0

20 jaar

Hoi Jeroen, Ik krijg het niet uit elkaar. Dan moet ik de naalden (toerenteller en kilometerteller) loshalen om de tellerplaten te verwijderen, maar ik krijg die naalden niet verwijderd. Misschien moet ik nog wat gerichter sprayen?
Kan het ook nog zijn vanuit de bobine of de accu of iets dergelijks. Dus dat het signaal toch al zwak is ofzo en dat die contactspray wel een beetje helpt?
Het is nogsteeds zo dat als ik weer op de meter klop dan stuitert de naald omhoog en werkt ie weer even. Alsof ie een zetje moet hebben.

Marco7143 0

20 jaar

Nee, het heeft niks met het accu, bobine of signaal te maken. Maar forceer het openmaken maar niet, als het helmaal kapot is ben je verder van huis. Misschien zie ik op korte termijn wel kans om eens een een setje tellers te bekijken van een Charade.

Butsman 0

20 jaar

hoi marco ik heb laatst ook mijn toerenteller van mijn charade 1.3EFI 16v gemaakt, ik heb ook eerst gekeken of het naaldje los zat van het asje maar dat was het niet ! ik ben verder gaan zoeken en heb de komplete toerenteller er uit gehad, maar er valt dan nog niet veel te zien, dus heb ik voorzichtig de naald er af gehaald vervolgens de toerenteller plaat en dat plastic doorzichtige ding daaronder ook
nu hou je een simpel printje over met aan de buiten kanten 3 schroef gaten nu moet je alleen dat printje weer terug bouwen in je cockpit en de stekker achter aansluiten en het naaldje er weer voorzichtig op duwen . start dan de auto , en duw VOORZICHTIG !!! tegen het zwarte langwerpige rechtopstaande componentje met ongeveer 10 pootjes ,er staat een condensatortje naast (klein rond blauw cilinder vormig ding met twee pootjes)kan niet missen ,er zit er maar een op, toen ik dat bij mijn deed deed mijn t-teller het plots weer, vervolgens heb ik dat zwarte ding uit het printje gesoldeerd en weer opnieuw erin. en nu werkt ie weer als een nieuwe , en nog steeds, ik denk door trillingen dat ie los kontact heeft gehad vandaar als je er op sloeg deed ie het weer effe en na een tijdje viel de naald weer dood in de hoek.( P S ) misschien is het bij jou wel een ander componentje maar dat moet je gewoon effe uit proberen!! het is effe werk maar dan heb je ook wat !! de hele cockpit is demontabel je kunt hem helemaal ontleden dus wees niet bang maar wel voorzichtig !! tips --gebruik een tin zuiger-- --maak het componentje niet te HEET !!-- draai de schoeven niet te strak aan i,v,m barsten van bijv printplaatje--- --kijk goed hoe je um uit elkaar haald!!--

slikheks.nl 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.