Daihatsu Cuore: Versleten motorblok?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: EJVE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 41

Ik heb sinds enkele maanden lekkage van olie, dit was eerst buiten het systeem (olievlek op straat en vettig onderstel onder de distributieriem)
Na aandrukken van afdichtingsplug in het blok is lekkage naar buiten gestopt. Na een paar weken nam olieverbruik weer fors toe, binnen 3 weken was peil weer bijna op empty.

Inmiddels verbruikt de auto 1 liter olie op 250 km ongeveer en komt er blauwe rook uit de uitlaat (zodra de motor warm is gedraaid). Carterdruk is er niet, koelvloeistof bevat laagje olie, olievuldop is niet vervuild; ziet er normaal uit.
Mijn man dacht eerst aan een kapotte koppakking en daardoor ook lekkage van olie naar koelvloeistof reservoir.

Heb ook contact opgenomen met een sloopbedrijf die gespecialiseerd is in dit type auto. Zij geven aan dat het waarschijnlijk gaat om versleten zuigerveren; dit is een bekend probleem bij deze autootjes.
Hij gaf advies om een ander motorblok erin te zetten.

Nu vraag ik me af: is het nog zinvol om de koppakking van de cilinders te vervangen?
of toch zoals het sloopbedrijf aanraadt; een nieuw blok erin te zetten?

alvast bedankt voor het meedenken.

Lia89

Geplaatst door Lia89 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Vervangen van de koppakking (als dat het (enige) probleem is) is een vrij dure geschiedenis.
Dan kun je beter eerst compressie laten meten, dat kost slechts een fractie van het vervangen van de koppakking.
Is de compressie op alle cylinders goed dan kun je gaan nadenken over de koppakking.
Het is ondertussen wel een 18 jaar oude auto.

Hoeveel kilometer heeft dit blok ondertussen gelopen?

Lia89 (0), 5 jaar geleden

Ja of de koppakking het enige probleem is vraag ik mij ook sterk af..
Compressie meten is nog handige om mee te pakken, dan kan ik een betere afweging maken.
Dit blok heeft inmiddels 187.500 km's gelopen.

ferdinand (60), 5 jaar geleden

Compressie meten is eenvoudig zelf te doen. Meter van iemand lenen of wellicht heb je er zelf een.
Als beide opties er niet zijn dan eentje kopen.De eenvoudige zijn niet duur.
Dan bougies eruit ,meter er op en iemand in de auto volgas geven en starten. En bobine even los koppelen. Veel succes.
Ferry

Lia89 (0), 5 jaar geleden

Dank voor het meedenken tot zover !
Groeten Lia

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Wel eens aan de klepsteel-afdichtingen gedacht? Wij hadden ook eens zo"n olieboot in zo'n bestelbusje .

Wat een verschil maakte dat!! . Ze durfde nu wat verder van huis zonder olie mee te nemen. Een ander blok kan altijd nog.

Vr. Groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.