close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Yrv: YRV valt uit bij "afremmen"

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.3

de feiten :
Auto heeft een beurt gehad aan de LPG installatie...
kort na deze beurt viel de motor steeds vaker uit bij afremmen.
door omstandigheden, is terug gaan naar die garage absoluut geen optie meer... ( bezeikt de boel oa met apk afkeurpunten )

Monteur constateerde in eerste instantie dat de bougies allemaal te donker waren.
zijn advies, uit laten lezen en brandstofinspuiting laten afstellen ( iets in die richting ).

Second-opinion andere monteur, ook uitgelezen geen echte problemen kunnen vinden.
Zijn idee was de stappenmotor op het gasklephuis die niet juist functioneert.
Klonk logisch, na het loslaten van gaspedaal valt het toerental terug, vaak te ver met uitval motor als gevolg.

Ander gasklephuis erop, omdat deze toevallig voorradig was, helaas geen enkele verbetering.
Bij een bevriend garage bedrijf een aan ander computer laten hangen, met meer mogelijkheden dan alleen uitlezen en storingen
resetten, daar is iets afgesteld / ingesteld waardoor het trekken ook beter ging. ( iets wat er ook nog eens bij gekomen was ).

Helaas bleef het uitvallen aanwezig.
Nu een afspraak gemaakt bij een LPG specialist ( andere dan de inbouwer )
betreft trouwens een Vögels LPG installatie, dit even ter info.

Deze heeft het gasklephuis nogmaals gereinigd en de computer eraan gehangen, er was één foutmelding maar
die was niet echt relevant. Ook heeft hij het stationair toerental iets hoger gezet, want met de airco aan valt de auto minder uit ( omdat
het toerental iets omhoog gaat dan ).

In eerste instantie ging het daarna goed, alleen met koude motor viel de motor nog uit.
Helaas valt de motor weer steeds vaker uit, mogelijk doordat het kouder wordt ??

Wie kan iets zeggen, tips / trucs .... HEELLUP !!

Ik zit zelf te denken aan de temp. sensor die de buitenlucht meet, waardoor de motor signalen krijgt dat de temp te koud is en dus
op de "choke " blijft lopen, omdat de eerste monteur vertelde dat de bougies er zwart waren..

Alvast dank voor het meedenken !!

Geplaatst door

erka (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De temperatuur sensor die de buitenlucht meet, wordt NIET gebruikt voor de inspuiting.
Wat was die foutmelding die "niet echt relevant" was?

Als de warmdraaiverrijking (choke) actief blijft kun je dat zien aan de waarde van de koelvloeistof temperatuur sensor bij uitlezen.
Als het mengsel niet goed is (b.v. te rijk) moet je dat ook kunnen zien aan de zogenaamde fuel trims.
Moet je eigenlijk 2 maal bekijken, 1x voor LPG en 1x voor benzine en bij het wisselen van brandstof de waardes eerst wissen.

Als je een hele dag op benzine rijd, heb je dan aan het eind van de dag ook last van uitvallen?

oldford 0
badge

9 jaar

sorrie voor mijn late reactie.

Als de hele dag op benzine gereden wordt, blijft zover ik weet het uitvallen idd ook gewoon doorgaan.

Vreemde is, dat op dagen dat buiten redelijke temperaturen zijn het uitvallen beduidend minder is.. ( KAN natuurlijk toeval zijn ).
Het verbruik na het bezoek aan de LPG specialist was duidelijk lager, ook het uitvallen is toen een stuk minder geworden.

Dit duurde slechts enkele dagen.
Overigens de foutmelding was nog van een vervangen lambdasonde ( die was nog niet gewist, daarna is die foutmelding ook niet meer gekomen !! )

Ik heb de LPG specialist een bericht gestuurd voor een nieuwe afspraak...
Word vervolgt..

Dank je voor de reactie !!

erka 0
badge

9 jaar

Op het moment staat de YRV weer bij de LPG specialist.
Deze hoorde, naar zijn zeggen bij koud-starten iets.
is daarop compressie gaan meten. één cillinder had iets van 6 de andere waren minder.
Vlgs alles zou dat rond de 10 moeten liggen.

Nu vermoeden ze, dat de kleppen gesteld moeten worden.
Maar omdat ze weinig ervaring hebben met Daihatsu weet hij (nog) niet precies te vertellen of
kleppen stellen we zo eenvoudig is, of dat de kop eraf moet ?

Schijnt het zelfde blok te zijn, als wat in de Yaris ligt ( 1.3 )
Wie kan wat meer info geven over het evt. stellen van de kleppen ?????

erka 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Young RV of stel zelf een nieuwe vraag.