Daihatsu YRV: slecht lopende motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: K3, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 64

Heren,
Deze YRV met 140.000km op de klok hebben we momenteel binnenstaan met wat rare storingen.

Start in eerste instantie goed, gaat dan na 2 a 3 seconden of erg slecht lopen, of slaat af om bijna niet meer aan de gang te krijgen.
Eenmaal een beetje op temperatuur blijft hij stationair redelijk tot goed lopen, maar optoeren is bagger. Bij ongeveer 4000 toeren begint hij onregelmatig te lopen, en over te slaan.

Lambda 1 blijft op ongeveer 0,850 steken stationair, wil alleen naar 0 volt bij optoeren, lambda 2 volgt lambda 1,
Korte termijn brandstofcorrectie 0,8
Lange termijn -49,5

Recentelijk gekeurd, reparatiepunt CO bij stationair te HOOG ( ??? Lambda geeft arm aan.) Schijnbaar een weerstand in de bekabeling ergens gezet, zou een bekend probleem bij dit type zijn volgens de dealer. Hierna APK afgemeld.

Overige sensorwaarden netjes, motortemperatuur, inlaatluchttemperatuur, MAP, allemaal binnen verwachte waarden, zowel stilstaand als stationair lopend.

Als de motor stationair tokkelt, is een snufje remreiniger in de inlaat genoeg om hem meteen af te laten slaan. Ook raar, want volgens de lambda zou hij te arm lopen.

Mijn vermoeden, de VVT is defect.
1- start en loopt even goed, tot er oliedruk komt.
2- Kleppen verdraaien, auto bijna niet aan de gang te houden
3- ECU regelt een en ander tot maximum terug om hem lopende te houden.
4- Optoeren tot 4000 gaat, daarboven niet ( Moment waarop VVT eigenlijk moet inschakelen ??????)

Klinkt dit logisch ???? Bekend probleem ????, heeft iemand een voorbeeld ( Scope) beeld van nokkenas/krukassignaal waar ik mee kan vergelijken ??? ( Met ingeschakelde en uitgeschakelde VVT)
Eventueel andere opties/of bekende problemen ????

Klopt het verhaal van die weerstand, en waar zou die dan ingebouwd moeten zitten/worden ???? Aan de ecu bedrading is NIET gerommeld, dit is allemaal nog origineel.

Veel vragen, hopelijk een antwoord.
Alvast bedankt,
Marcel

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Young RV? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Een lambdawaarde van 0,85 is flink rijk (dat is een volgas waarde).
Een voltage van 0,85 van de 1e sensor is ook rijk (bij een ouderwetse sprongsonde) tot heel erg rijk (bij een breedband sonde).
Lange termijn correctie van bijna -50% (of te wel, de motor krijgt maar de helft) en de motor is nog steeds te rijk.

Waarom denk je dat de lambda sensor te arm geeft?
Omdat dat bij de APK gezegd werd? Misschien waren er toen wel een hoop misfires.

Wat zijn de waardes van een 4-gas test nu?

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

hij staat inderdaad veel te rijk. kan je je langetermijn en korte termijn correctie bij 2000 toeren, 3000 toeren en 4000 toeren posten ?
Neem aan dat de bovenstaande waarde bij stationair zijn.
Krijg je je lambda wel geforceerd naar 0 volt (vacuumlek creeeren)? kan natuurlijk ook zijn dat de lambda liegt namelijk.

hellbat (0) PRO, 7 jaar geleden

@ Oldford. Waarom ik denk dat hij te rijk loopt, omdat de lambda een spanning afgeeft, en dit alleen doet bij aanwezigheid van zuurstof ( Tenminste, dat is wat ze bij mijn opleiding vertelden, officieel ben ik vrachtwagenmonteur, dus lambda's is niet mijn dagelijkse ding)
Hoe meer zuurstof, hoe hoger de spanning, dussss........ dacht ik.
4 gas waardes heb ik nog niet, moeten we even voor op een ander adres te rade gaan.

@diagnoseoplocatie.nl
Waardes zijn inderdaad stationair uitgelezen, De spanning van de lambda kan ik maar op 1 manier naar beneden krijgen, gas geven. Bij een vacuumlek slaat hij meteen af, als ik gas geef trekt hij naar 0 volt ( Lambda na de kat volgt ook dit signaal, ongeveer), dus ik ga ervan uit dat de lambda's wel reële waarde's geven,
Komende week kan ik de kast er wel weer even aanhangen voor de gevraagde waarde's,

In de tussentijd is elke suggestie of reactie nog welkom.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Als je vol gas geeft horen je lambda eerst rijk te gaan (0.9 volt) en bij gas los gelijk naar 0.1 volt (arm, want bij gas los heb je geen brandstof inspuiting). Als je vol gas geeft en je lambda gaat laag, dan moet je het zoeken in de richting luchtmassa meter (weet niet of deze motor die heeft) of brandstof druk. Wat voor brandstof systeem zit er op? Heeft ie een brandstof drukregelaar op de rail die vacuüm aangestuurd wordt? Als het membraan daar van scheurt, dan gaat hij ook veel te rijk lopen (ongemeten brandstof wordt dan het inlaat ingetrokken). Zou wel verklaren waarom hij met vol gas naar 0 volt gaat (geen vacuüm in het spruitstuk, dus geen ongemeten brandstof extra erin).

Succes.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

hellbat (0) PRO, 7 jaar geleden

Oké, even terug opgezocht, de lambda werkt inderdaad andersom als ik dacht, Hoog signaal is rik mengsel.

Hij heeft geen LMM maar een MAP. Deze geeft reéle waarde's. ( 102 Kpa stilstaand, 45Kpa bij stationair lopen, en tot 20Kpa als hij terugvalt van optoeren, dus gasklep dicht en motor is aan het aftoeren)

Motor heeft inderdaad een vacuumgeregelde brandstofklep op de rail zitten, deze zal ik maandag eens even lostrekken, ik denk dat dit het antwoord is. Dat zou alles verklaren. Ook waarom de lambda precies verkeerd om reageert als je zou verwachten.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

[quote=hellbat]@ Oldford. omdat de lambda een spanning afgeeft, en dit alleen doet bij aanwezigheid van zuurstof ( Tenminste, dat is wat ze bij mijn opleiding vertelden, officieel ben ik vrachtwagenmonteur, dus lambda's is niet mijn dagelijkse ding)
Hoe meer zuurstof, hoe hoger de spanning, dussss........ dacht ik.
[/quote]
Hoe meer zuurstof, hoe meer spanning is waar voor breedband lamnda sensoren, maar die spanning moet je met een scanner uitlezen.
Hoe meer zuurstof, hoe MINDER spanning geldt voor de ouderwetse sprongsensors.
Als ze het zo niet vertelden bij je opleiding, zou ik een deel van het cursusgeld gaan terug vragen.

hellbat (0) PRO, 7 jaar geleden

haha, zal na 15 jaar niet meer gaan lukken denk ik. Zal ook wel meer aan mijn geheugen liggen, dan aan de kwaliteit van de opleiding.

Nogmaals, ik maak ze in mijn dagelijkse werk niet mee, dus was weer even graven in de donkere krochten van mijn brein. Werd op het verkeerde been gezet doordat de lambda naar 0 volt viel bij gasgeven ( is rijk mengsel),

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

En??? Nog gekeken?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

hellbat (0) PRO, 7 jaar geleden

Ja, helaas, geen vacuumgeregelde brandstofdrukregelaar. Er zit alleen maar een aanvoer met een soort dempertje op de rail,

Bovenste Lambda er uit gedraaid, deze is pikzwart, al ooit vervangen door een universele Bosch ( Oude stekker is overgezet.) Weet niet zeker of hij goed is aangesloten.
draadkleuren lambda wit-wit-grijs-zwart
draadkleuren auto, zwart-zwart-wit-blauw Kan hier geen schema van vinden.

Hoe kun je brandstofdruk meten bij zo'n ding ????? en hoe wordt dat geregeld ???

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Wit/wit is lambda verwarming, zwart is signaal en grijs is massa. Bij diahatsu is blauw het signaal draad, zw/zw verwarming en wit de massa. Maar denk niet dat je het daar in moet zoeken omdat hij gelijk slecht loopt en de lambda werkt niet gelijk/wordt in warm-up niet gebruikt.

Brandstof druk kan je gewoon op/voor de rail meten, ff je.meter ergens tussen doen. Als er geen vacuum/electrische drukregelaar op zit, dan zit er een in de tank.


Mvg diagnoseoplocatie nl

cotech54 (0) PRO, 7 jaar geleden

Heb je de spanning gemeten op de voedingsdraad van de lambdasonde, pikt waarschijnlijk inductie spanning op van een andere voedingsdraad in de buurt
Heb zoiets meegemaakt van een Renault clio 16V

hellbat (0) PRO, 6 jaar geleden

Auto is verkocht aan een man die er zelf verstand van had, en zou de motor zelf in orde maken.
Na een week bericht gekregen van die man, dat het blok zelf dusdanig ver versleten was (door gebrek aan onderhoud) dat enige andere optie een ander blok bleek te zijn. Blijkbaar had hij dusdanig veel blow-by en lage compressie dat het motormanagement helemaal de kluts kwijt was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Young RV of stel zelf een nieuwe vraag.