auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Dodge Ram Van: Accu is leeg na amper 1 dag ...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5200 v8

Hallo ,

Als ik de volgende morgen mijn pick up (dodge ram 1500) wil starten is de ccu volledig leeg , de accu is nog geen 6 maand oud.
Nu koppel ik elke avond mijn massapool los en iedere morgen weer aan.
Men heeft me gezegd dat ik waarschijnlijk een stroomverlies heb of dat er iets blijft aanstaan. Het lampje in het handschoenbakje
heb ik gecontroleerd en dat daar ligt het niet aan.

Wie weet raad ?

Met een amperemeter heb ik nog niet gewerkt , hoe gaat dit in zijn werk ? En hoe zwaar
moet die meter zijn zodat deze niet verbrand ?

Groeten ,

Victor.

Geplaatst door

Victor40 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je plaatst de ampere mete tussen de plus pool en klem je met dan de stroom die weg getroken wordt.
haal dan zekering voor zekering los en kijk of er een tussen zit waar bij de stroom afname afneemt dan moet je in die krijg de oorzaak gaan zoeken.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

14 jaar

probeer eens een keer de dyanomo los te koppelen zit vaak storing in

Ik heb ook een lekstroomprobleem. Nog niet gelokaliseerd. Eerste verdachte kan je dynamo zijn inderdaad. Schijnen ook stroom weg te kunnen lekken. Maar ff een tip voor het
ampère meten. Neem een meter met "tang" die hoef je slechts om de draad heen te doen om te meten.

Hang die om de verdachte kabels van de mogelijke stroomafnemers als de wagen in rust is.
Anders auto afsluiten. Meter om de pluskabel en dan zekeringen 1voor1 verwijderen om verschil te zien.

Cordoba BBY 0

14 jaar

@ Cordoba BBY: Met een stroomtang kun je alleen wisselstroom meten (werkt door een magnetisch veld dat er niet is bij gelijkspanning). Dus echt in serie meten met een multimeter.

@ Victor: Controleer lampje onder motorkap of verwijder deze eens. Zoals hierboven al staat: haal tijdens stroom meten één voor één de zekeringen los en plaats ze weer terug. Bij een forse stroomdaling heb je in elk geval de juiste groep te pakken, dan kun je gerichter zoeken. Normaal zal er in rust (auto op slot/alarm, alle lampjes uit) niet meer dan 1,5 ampere lopen.

Multimeters zijn er in heel veel uitvoeringen. De meest simpele is goed (onder de 15 euro), daar kun je wissel- en gelijkspanning en gelijkstroom mee meten. Volgende geldt voor 99% van de multimeters: Rode meetpen in 10ADC, zwarte meetpen in COM. Hiermee kun je maximaal 10 ampere meten (let op, meestal ongezekerd!), ruim voldoende. Let op: start nooit de auto met de meter er tussen! Dan gaat hij zeker stuk.

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

@ jvr. http://de.benning.de/de/corporate/produk...

Meet wel degelijk ampère bij DC. Geeft ook gelijke waarden als ik met meter in de stroomkring meet met de losse stiften.

Cordoba BBY 0

14 jaar

Cordoba BBY,

Je hebt gelijk, mooi ding. Is inderdaad veel makkelijker meten. Ik dacht meteen aan de normale stroomtangen. Ik wist dat gelijkstroom zo gemeten kon worden, maar alleen met losse componenten. Zal wel niet voor onder de 15 euro te koop zijn gok ik ;)


Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

Heb hier een multimetertje , maar ik weet niet goed wat ik met dat draaischijfje moet .

Victor.


http://img17.imageshack.us/img17/1488/sp...

Victor40 0

14 jaar

Beetje wazige foto. In ieder geval instellen op Ampere. Of mA ( mili Ampere) dan de pennen in de juiste aansluiting zetten. Je kan nu alleen IN de stroomkring meten. Dus als zekering eruit is op de pooltjes van de betreffende zekering. Of bij een losgenomen accupool, eentje aan de pool en de andere aan de kabel. LET OP dat je niet gaat starten of blowers of lampen aan doet dan ploft je meter door die hoge stroom.

Cordoba BBY 0

14 jaar

Bedankt ,

Ik ga me er morgenvroeg mee bezighouden en hou jullie wel op de hoogte .

Mvg,

Victor.

Victor40 0

14 jaar

Victor,

Het veiligst begin je zo: Als je de draaischijf op 10A zet, de rode meetpen in de 10A aansluiting en de zwarte meetpen in de COM aansluiting kun je maximaal 10 ampere gelijkstroom meten. Als je direct in serie met je accu wilt meten: plus-klem van accu afhalen en zet daar de zwarte meetpen op. Zet de rode meetpen op de pluspool van de accu. Zorg voor goede verbindingen. Het maakt niet uit als je de zwarte en rode pen wisselt, er komt dan een minnetje (-) voor de waarde in het display te staan, die denk je dan even weg. Let op, deze stand is ongezekerd!

Als vervolgens de stroom te laag is om te meten kun je de meter in de eerst volgende lagere stand zetten bijv. 200mA. Verplaats de rode meetpen eerst terug van de 10A naar de V/mA bus. Deze stand heeft een zekering, maximaal 200mA meten dus. Als er meer stroom loopt zal de zekering stuk gaan. Als je denkt dat hij stuk is kun je dit controleren door even spanning te meten van de accu bijvoorbeeld (wel V/mA en COM gebruiken!). Als hij niets aangeeft zal de zekering vervangen moeten worden.

Je kunt ook, zoals Cordoba BBY zegt, op de plek van de zekeringen meten. Zekering losnemen en op de twee aansluitingen de meetpennen zetten. Start nooit de auto tijdens stroom meten zoals al eerder gezegd. Op de 10A stand kunnen wel kleine verbruikers aangezet worden, maar niet te veel tegelijk! Houdt dan altijd zicht op de meter en zorg dat er niet meer dan "10" in het display komt te staan. Bij een te hoge waarde zal een "1" links in beeld verschijnen.

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

Toen ik de meter aansloot zoals uitgelegd kwam hij op 2,6 te staan ...alle zekeringen (+ alle zwarte blokjes ernaast ,ik denk relais'?) één voor één uitgetrokken...geen verandering . Tot ik een zekering uittrok met benaming "batterij 50 AMP" gaf hij 0.0 aan. Maar ik neem aan dat deze niet telt omdat het degene is van de batterij . Ben ik juist ?! Dan heb ik een draad losgevezen die van de dynamo naar de zekeringkast bij de dynamozekering vastzat ( ik dacht de massa) ook geen verschil.

Groeten ,
Victor.

Victor40 0

14 jaar

je moet van de dynamo de dikke rode draad losmaken rood is plus

Victor,

Als er bij contact uit, deuren dicht (dus alle lampjes uit, ook onder motorkap) nog steeds 2,6 ampere loopt is dat wel wat veel. Die zekering van 50A zal dan dicht bij de accu in de buurt hebben gezeten? Ik weet niet precies wat "losgevezen" betekend maar blijkbaar is er toch nog een component dat stroom trekt. Er kan een tweede zekeringkast onder de motorkap zitten, probeer daar eens hetzelfde mee.

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

Ik heb van beide zekeringkastjes alle zekeringen + die zwarte blokjes één voor één uitgetrokken en gemeten .
Hetvolgende wat ik nog kan proberen is wat Robby zegt.. de plus van de dynamo eens losmaken en zien wat dat zegt . Van de dynamo komt precies meer dan 2 draden en zijn de kleuren moeilijk te zien. Bovenaan is er een zwart rechthoekig dekseltje zeg maar , dat ik eens zal losmaken en zien wat daar onder steekt.

Groeten,

Victor.

Victor40 0

14 jaar

anders alles losmaken wat je tegenkomt op de dynamo zit je altijd goed

Met de dynamo is blijkbaar niets fout . Alle kabels ervan losgekoppeld en geen verschil.Heb ook meteen het laadvermogen uitgetest van de dynamo met draaiende motor en gaf 14,40 V aan ..
In het boek van Haynes staat iets vermeld over een kortsluiting die ook als boosdoener kan dienen . Ik heb namelijk een kortsluiting op mijn achteruitrijlichten. Als ik hier een zekering steek brand deze meteen op als ik mijn contact aanzet .( in achteruit zetten krijg ik de kans niet ! )
Met contact af meet ik hier bijna 12 V.

Victor.

Victor40 0

14 jaar

Victor,

Het laadvermogen meet je in serie met de dynamo (stroom) of met een stroomtang die Cordoba BBY hierboven al aangaf, de 14,4 volt (spanning) zegt daar weinig over, alhoewel dit wel een goede laadspanning is bij draaiende motor. Bij niet draaiende motor zal de accuspanning ongeveer 13,7 volt moeten zijn, maar zeker niet lager dan 12 volt.

Als de zekering (van de achteruitrijlichten) smelt bij plaatsen, zal hierna geen stroom meer lopen en de accu dus niet ontladen. Verwijder de lampjes eens en probeer dan een nieuwe zekering, plaats dan één voor één de lampjes terug. Als ik me niet vergis heb je ook een lichtunit boven het achterraam (remlicht/achteruitrijlicht) waarvan het achteruitrijlicht apart geschakelt kan worden? Controleer deze dan ook even.

Ook mogelijk is dat de schakelaar die het signaal doorgeeft defect is. Ik heb gehoord dat dit achteruitrijsignaal via de computer van de motor zou lopen, misschien dat iemand dat zeker weet. In dat geval zou uitlezen door een garage meer hulp kunnen bieden.

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

Hoe kan ik dat licht boven het achterraam schakelen dat het ook een achteruitrijlicht word ?? (Dat wist ik niet ?! ) Via mijn licht schakelaar kan ik de 2 buitenste witte lichten van het derde stoplicht aan steken.
Wat die schakelaar betreft die het signaal doorgeeft ...bedoel je hiermee het contact op de tautomatische boite ??

Victor.

Victor40 0

14 jaar

Victor,

Die schakelaar bedoel ik inderdaad, deze geeft waarschijnlijk het signaal door aan de achteruitrijlichten via de ecu. Hoe die lampen bovenop geschakeld worden weet ik helaas niet.

Info over computer codes: http://www.allpar.com/fix/codes.html
Algemene info: http://www.allpar.com/model/ram/faq.html

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

[quote=jvr]@ Cordoba BBY: Met een stroomtang kun je alleen wisselstroom meten (werkt door een magnetisch veld dat er niet is bij gelijkspanning).[/quote]
Even ter info: met een digitale stroomtang kan wel degelijk gelijkstroom (en wisselstroom) gemeten worden.

mvg,
Hans.

Hans4040 1425
badge vip badge

14 jaar

Hans,

Als je iets verder leest geeft Cordoba BBY dit antwoord ook al en geeft een goed voorbeeld van een dergelijke meter:

http://de.benning.de/de/corporate/produk...

Maar bedankt voor de verbetering.


Mvg,
Jvr


(link werkte niet)

jvr 0

14 jaar

Dat contactje had ik al vervangen..Maar bij de professionals werd er gesproken over een relais die je eventueel hoort klikken door de +klem tegen de + pool te tikken en als ik dat doe hoor ik aan mijn veiligheidsgordel (chauffeurskant) geklik...zit daar een relais achter ?? Mijn gordel kan ik ook alleen maar ombinden als het contact aanstaat ..is dit normaal ?

Victor

Victor40 0

14 jaar

Dag Victor,

kijk eens of je niet per ongeluk de sleutel uit het contact haald op de "acc" stand!!! Dit kan bij zo'n auto namelijk als het contact slot wat versleten is. tevens blijft dan de km. stand branden op het display. Mocht dat zo zijn trekt ie natuurlijk de accu zo leeg.

Succes.

Chris en Pat 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.