Goedemorgen mede dodge gebruikers,
Ik heb de volgende problemen met mijn Dodge Caliber en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Als ik met een snelheid van 30 een drempel neem hoor ik een krakend geluid voor in de vering.
Als ik op de snelweg rijd dan heb ik bij een snelheid van 100 rechts een tikkend geluid bij de bumper in de buurt, net of er iets los hangt de tik is afhankelijk van de wind.
De Caliber is een 1.8 150 PK maar een snelheid van 160 haal ik maar net. In de garage hebben ze met de computer een meting gedaan en zij vertelde me dat het ok was, er is zelfs een update geplaatst.
Het benzine verbruik is ook erg hoog, waar kan dat mee te maken hebben?
Met deze vragen ben ik bij de dealer geweest en zij konden me daarbij niet helpen. Wat denken jullie ?
Mvg, een beetje ontevreden caliber rijder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, wat is hoog? En hoe rij je er mee?
Reken het exacte verbruik een paar keer uit. Gereden kilometers gedeeld door getankte liters.
Topsnelheid is te laag, wordt 190 voor opgegeven.
Alternatief: rollenbankmeting om te zien of het vermogen wel gehaald wordt.
is de auto wel origineel verder, dus geen gepimpte velgen met banden en dergelijke.een verkeerde wieldiameter geeft een enorme tellerafwijking, of de auto kan ze gewoon niet rondkrijgen.
Is je remmerij goed gangbaar?
En 190 met een 1.8 in zo'n dodge? mmmm, ik denk niet dat ie dat gaat halen, miss net op de teller...
160 is wel weer wat laag, maar ik denk dat zo'n caliber al gauw een 1500 kg weegt en het is niet echt een toonbeeld van aerodynamica.
(er staat Dodge op, maar volgens mij is het gewoon een in amerika gebouwde mitsubishi space star...)
controleer de snelheid eens met een Tom Tom...
gr
Peco Power
@oldford Ik schakel altijd net boven de 2000 toeren en rijd altijd onder de 3000 en toch verbruikt hij bij een ridje almere amsterdam een kwart tank.
Ik haalde gisteren 160 had wel wind mee. Kan het zijn dat hij niet alles uit zijn vermogen haalt ook wat meer drinkt? Waar kan ik een rollenbankmeting doen?
@Mercury Dodge is orgineel niet gepimt. remmereij is prima. Wat ik rij, net gemeten zijn echte kilometers
13 jaar
meet het verbruik door de tank vol te gooien, dagteller km stand op 0 en rijden tot de tank (bijna) leeg is. Dan vol tanken en weet je met hoeveel liter je hoeveel km hebt gereden. Hieruit is het verbruik te berekenen.
Hoe hoog is je verbruik eigenlijk ??
Een caliber handbak verbruikt ongeveer 1 op 7 / 1 op 12. (Altans met mij rijstijl, met het verkeer mee rijden)
Een Caliber handgeschakelt is ook begrenst op toeren je kan even kijken hoeveel toeren hij loopt volgens mij is het namenlijk bij 4000 toeren dat hij begrenst is. Wat je kan proberen of hij in de begrenser loopt door hem in z'n 4 te zetten en dan nog eens een aanloop nemen voorbij de 160 en dan doorschakelen als hij dan terug loopt zit hij in een begrenst gebied.
Hoe is het eigenlijk met het onderhoud ? Luchtfilter en bougie's als deze vervuild/versleten zijn dan gaat hij ook vlink meer drinken.
Krakend geluid is waarschijnlijk stabilisator rubbers.
Greetz br0ns
Dodge Caliber verbruik
0,09611 liter p/km
9,61 km/liter
1,00018
Dodge rijd op 1:10
Ik heb het volgende gedaan
Aantal liters gedeeld door aantal gereden km's
8,17 liters delen door 85km = 0,09611 liter p/km
Dat delen door 0.01 = 9,61km/liter
Dan 100 delen door die 9,61 = 1,00018, dus 1 liter op de 1,00018km
Ik heb vandaag in zijn 4 opgetrokken tot 150 en dan naar 5 en trok langzaam naar de 160, maar dan ook erg langzaam
13 jaar
Schitterende berekening, maar niet helemaal correct en het kan ook eenvoudiger.
85 kilometer / 8,17 liter = 1 op 10,4.
Nu is de afstand wel wat erg kort om zo accuraat te kunnen rekenen. Bij het tanken is er altijd wel een kleine afwijking.
Heel normaal verbruik voor deze auto, zeker bij zo ver doortrekken....
Kijk, ik rijdt altijd redelijk zware amerikanen, en ik krijg ook veel van die auto's met allerlei problemen.
Er zijn er bij die beweren 1 op 6 op lpg te rijden met een chevy van van 2500kg..
Ik geloof daar nooit zo in, want mijn dagelijks vervoer, een chevrolet trans sport met een 3.4 liter v6 en automaat loopt gewoon gemiddeld 1 op 7, niet meer en niet minder en dat op benzine, met een gewicht van 1800 kg.
Ik heb zo'n leuke verbruiksmeter in het dak zitten, en ik kom eigenlijk zelden boven de 3000 toeren, maar als ik 120 rijdt constant zegt ie 9 of 10 l/100 km verbruik. (ongeveer 200 toeren in de overdrive van de 4 bak automaat). trap ik nu ff een beetje het gas in, om 10km te versnellen, dan zie ik die meter al naar horrorwaarden vliegen van 42 liter per 100km, en als je dan eens een keer het pedal echt intrapt, om de kickdown te laten werken, dan zie ik zelfs 74liter per 100 km verschijnen.....
Dus een paar keer goed het gas intrappen verslechtert enorm het gemiddelde verbruik, dat bij mij over de afgelopen 50 000km gewoon op 12.2 liter per 100km staat........
Het zelfde geldt voor jouw Dodge, op de duitse autobaan, in de hoogste versnelling en dan 130 op de klok, dan zul je op vlakke stukken richting Denemarken en liefst op zaterdagnacht (geen vrachtverkeer en weinig ander langzaam verkeer) gemiddeld wel 1 op 14 a 15 kunnen halen. maar zodra het rechtervoetje wat heen en weer moet, dus afremmen en weer optrekken, dan gaat die waarde hard naar beneden.....
Dus zo raar gaat dat niet en je topsnelheid... ik verwacht niet echt veel meer dan een 160 uit zo'n 1800, de auto heeft ook niet de lijn mee, en vangt veel rijwind. Ik denk dat er weinig mis mee is.
gr
Peco Power
Tikken in het vooronder is een bekend fenomeen bij de Caliber, vooral bij lagen snelheden en dwarse oneffenheden zoals drempels en richels overdwars.
Heel zwak punt zijn de rubbers in de voorste wieldraagarmen. Bij mij zijn de wieldraagarmen bij 49000 KM daarom al eens vervangen (de rubbers zijn niet los te bestellen).
Bij een andere, bij mij bekende Caliber, eveneens de draagarmen vervangen bij 109000 KM. Beide waren ook nog eens APK afkeur; speling in de rubbers van de draagarmen. Dit veroorzaakt het tikken.
Niet alleen bij de Caliber, maar vanuit hetzelfde concern, namelijk Chrysler, heeft de 300M hetzelfde kwaaltje, alleen daar zijn de rubbers wel te bestellen zonder de rest van de ophanging.
Ik adviseer om een garage eens naar de speling in de draagarmen te laten checken.
13 jaar
Ik heb met mijn Caliber ook wel eens, snelheidsafhankelijk, gerammel gehad uit de buurt van de voorbumper. Dat bleek een rammelende wielkast te zijn. Beetje kit ertussen en er was rust. Die wielkasten schijnen eruit te moeten om de lampen te vervangen (!). De draagarmen zijn een bekend zwak punt van de Caliber (overigens, met Mitsubishi onderstel!!!!) maar ik heb er gelukkig nog geen last van gehad. Wel gerammel van de achtervering maar dat is te verhelpen met wat vet aan de bussen.
Het verbruik van mijn 2.0 SXT (CVT) is ongeveer 1:11 met ca. 20% stadsverkeer. Niet slecht volgens mij. Topsnelheid, geen idee, maar bij 120km/h heeft hij genoeg reserve om flink door te trekken. Die 156pk lijken er echt wel in te zitten. Aangezien het echter een Amerikaan is heb ik me ook aangepast aan de Amerikaanse rijstijl. Lekker rustig zoeven, max 120km/h.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Caliber of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar