Ik heb een probleem met mijn Dodge Caliber CVT.
Deze start normaal als hij koud is. Gaat even rond de 12-1300toeren draaien en loopt langzaam terug naar 900toeren. Vervolgens rij ik weg en laat de auto na +/- 500m uitrollen zonder gas te geven tot voor het stoplicht.
Daar slaat hij bijna altijd af als ik bijna stil sta. Op het moment dat hij niet afslaat vliegt de toerenteller van 1000 toeren tot bijna afslaan heen en weer. Hij heeft echt moeite om aan te blijven.
Als ik dan een beetje gas geef (heb hem dan inmiddels in neutraal gezet) pakt hij wel meteen aan maar zodra ik gas loslaat slaat hij af.
Daarna moet de startmotor hem een keer of 5 rondtrekken voor hij weer start. Ook dan moet ik gas blijven houden om hem niet af te laten slaan.
Op het moment dat hij stabiel blijft op 900toeren (motor is inmiddels bijna warm) vervolg ik mijn weg en heb ik geen problemen meer op benzine.
Het volgende doet zich daarna voor als hij na enkele ogenblikken overschakeld op gas.
Ook daarbij lijkt het of hij opnieuw warm moet worden. De eerstvolgende bocht die ik dan neem slaat hij ook bijna altijd weer af.
Daar gebruik je namelijk de rem en stuurbekrachtiging tegelijk. Dit in combinatie met gas los doet de motor afslaan.
Lastig sturen zonder stuurbekrachtiging want die is dus ook weg als je motor afslaat.
Mijn vrouw is al 2 keer rechtdoor gegaan. Gelukkig net optijd tot stilstand gekomen.
Gaskeppenhuis en stappenmotor is al gereinigd. Nieuwe bougies geplaatst. OBD2 meter eraan geeft ook niks aan.
Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft..........
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem verholpen.
Hij is bij de LPG garage geweest. toevallig stond daar nog een zelfde Caliber met hetzelfde probleem.
Uit onderzoek bleek dat de kleppen gesteld moesten worden.
Even terug gezocht in de onderhoud bonnen. Nog nooit kleppen gesteld.
En dat terwijl hij op ruim 100.000km staat.
De andere Caliber stond rond de 30.000km en had hetzelfde probleem. Daar zaten een aantal kleppen zelfs vast.
In principe behoort het kleppenstellen ook niet tot het standaard onderhoud van de Caliber. Is deze bij een officiele dealer in onderhoud geweest en voorzien van Prins LPG instalatie inclusief ValveCare welke gehomologeerd is door Dodge zelf?
Alleen dan blijft de garantie van kracht en werkt de auto optimaal.
14 jaar
Hallo Stefan,
Dank voor je reactie.
De auto is inderdaad voorzien prins van Prins LPG installatie inclusief ValeCare. Tevens geinstalleerd door een Prins dealer.De vorige eigenaar heeft de auto zeg maar "nieuw in doos" af laten leveren bij het Prins installatie bedrijf. Ik kocht hem op 53000km en had toen al af en toe bovenstaand probleem bij het overschakelen naar gas. Alleen niet zo erg. Na het verlengen van de overschakeltijd van benzine naar gas was dat een stuk minder geworden. Alleen nog in de winter. echter werd het nu te gek. Daarom dus voor verder onderzoek bij mijn eigen LPG dealer gebracht met als resultaat de kleppen. Hij is sinds vorig jaar niet meer bij de Dodge dealer in onderhoud omdat mijn andere lpg auto ook in onderhoud was bij mijn lpg dealer en daar goede ervaringen had. Daar wordt tenminste niet standaard bij elke beurt het rechtervoor lampje vervangen waar 1uur arbeid voor staat.
Hij loopt nu weer als een zonnetje. Ook veel zuiniger. Van 1 op 6,5 naar 1 op 8. Tevens veeel meer trekkracht en maakt veel minder toeren. Voor de operatie kwam hij met moeite op de boven de 120km/u uit met de toerenteller op 6000 toeren.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Caliber of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar