Dodge Caliber : Dodge Caliber 1.8 SE loopt slecht stationair bij koude start

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Ik heb in augustus 2008 van een particulier een Dodge Caliber 1.8 SE uit 2006 gekocht.
Deze Dodge Caliber is voorzien van een (VSI) LPG G3 installatie van Prins ingebouwd door de firma Nieuwenhuijsen in Houten bij kilometerstand 13.702 en tevens
een Flash Lube-systeem.
Naar ik begrepen heb, is deze installatie pas na uitvoerig contact met de importeur ingebouwd.

In de afgelopen koudere maanden liep de Dodge Caliber bij koude start in eerste instantie goed, maar na enkele meters rijden stationair slecht zowel op benzine als daarna op lpg.
Motor leek dan te schudden en te rammelen.
Mijn idee was alsof er dan geen chokewerking meer is of dat er een bougie niet goed werkt.

Bij koud starten en daarna gelijk rijden op snelweg, dan lijkt er vermogen tekort, auto wil vrijwel niet meer accelereren vanaf 80 km.
Pas na enkele langzamere stukken is er weer normaal vermogen.
Sowieso heeft de motor weinig trekkracht in de 4e en 5e versnelling.

Bij eerst korte stukjes wil de motor afslaan bij afremmen, door afremmen op de motor blijft hij dan lopen.
Bij toch afslaan wil hij niet meteen starten, pas bij tweede poging start hij en lijkt daarna beter te lopen.

Af en toe verschijnt de foutcode P0304, misfire cylinder 4.
Verschijnt als auto stilstaat.
Er is geen hoorbaar verschil in motorgeluid
In driekwart jaar nu 4 keer verschenen waarvan 4e de dag na resetten van 3e melding.

Bij warme motor (na 2 tot 3 km rijden) is er geen enkel probleem en lijkt de motor normaal stationair te lopen.
Of bij een hogere buitentemperatuur (boven de 7 graden) zoals de afgelopen dagen.

Ik heb het slecht lopen al die tijd grotendeels geweten aan de koudere weersomstandigheden.
Bij de de B-beurt (76.000 km) bij de Dodge dealer heb ik gevraagd of deze wilde kijken of er iets met de choke of een bougie is.
Tot mijn schrik kwam deze met de diagnose terug dat zeer waarschijnlijk de kleppen “ingeslagen” waren.
Hij had een compressie-test gedaan en daaruit bleek cilinder 2, maar met name cilinder 4 een hele lage waarde te zien gaven.
Naar zijn mening is een cilinderkoprevisie noodzakelijk.
Naar mijn idee is het niet normaal dat er nu al een cilinderkoprevisie nodig zou zijn.
Er is een gerenommeerde lpg-installatie ingebouwd door een specialistisch bedrijf en er is een Flash Lube systeem ingebouwd voor extra smering.
Dat er dan na zo’n 60.000 km al een cilinderkoprevisie nodig is, is erg vreemd.

Dodge, de dealer en de lpg-inbouwer wijzen allemaal elke verantwoordelijkheid van de hand.
Balen dus.

Maar ik vraag mij vooral af of het hier echt om ingeslagen kleppen gaat.
Ik ben nog steeds van mening dat dit niet klopt met de problemen die de Caliber heeft.
Volgens mij merk je juist bij een warme motor dat je ingeslagen kleppen hebt en niet zoals ik juist bij een koude motor.

Iemand een idee, suggestie of dezelfde ervaring ?

sjoerdbloem

Geplaatst door sjoerdbloem (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge Caliber? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Laat ergens een second opinion uitvoeren, voor ons is dit vanachter het scherm ook moeilijk.

gr

Peco Power,

sjoerdbloem (0), 14 jaar geleden

een andere dodge garage suggereert nu dat de injectorsimulator defect zou zijn.
Ik begrijp niet wat dit te maken kan hebben met een lage compressie in cilinder 4.
Iemand anders wel een idee ?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Hebben ze daar ook een compressietest gedaan?
en hoe waren die uitslagen?
bij 60000km ingeslagen kleppen kan heel best, ook met flashlube, de motor wordt behoorlijk heet op gas, en zo'n 1800 moet heel hard werken in deze auto...
flashlube werkt bij ford en sommige gm motoren heel goed, chrysler weet ik zo niet, maar deze motor is echt heeeel erg anders dan de motor in de voyagers, dus het zou best kunnen...
maar als hier wel de compressie goed is (kaartjes meegekregen?) dan kan het koud natuurlijk aan de sensor liggen of aan de injectie simulator of aan tig dingen, die misfire cil 4 geeft die ook een foutcode uitlezing??

gr

Peco Power

sjoerdbloem (0), 14 jaar geleden

bedankt voor je reactie.
Ik had al eerder een compressietest laten doen en daar kwam helaas hetzelfde uit, lage compressie met name bij cilinder 4.
Daarna heb ik kontakt gezocht met de oorspronkelijk verkopende dealer.
En deze suggereerde via de mail dat het misschien aan de injectorsimulator lag.
Maar dit lijkt mij niets te maken te hebben met een lage compressie.
Een lage compressie lijkt mij meer iets mechanisch en staat los van een injectorsimulator.
De simulator is toch meer bedoeld om de computer voor de gek te houden omdat de benzine-injectoren niet werken bij rijden op LPG ?.

Wat bedoel je met de foutcode uitlezing bij de misfire cilinder 4 ?
De foutcode P0304 staat erbij.
Of bedoel je iets anders ?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Soms leest de computerkast nog iets anders uit, dus behalve de code op je boordcomputer willen er nog wel eens een paar extra meldingen achterzitten. maar goed, misfire cil 4 en een slechte compressie doen helaas vermoeden dat er inderdaad een klepprobleem is, auto is van 2006, ik weet zo niet de garantie termijn van chrysler op de caliber, en wat er afgesproken is met betrekking tot het inbouwen van gas en wie daarbij de verantwoordelijkheid heeft overgenomen.
Dat je de auto particulier gekocht hebt (en al na heel weinig km's) helpt natuurlijk niet mee aan het verkrijgen van coulance of medewerking...
Toch eens babbelen met de Chrysler dealer (of de dealer die 'm geleverd heeft) en evt. de importeur er bij vragen,(en anders zelf inschakelen maar eerst de dealer de mond gunnen) ook het bedrijf dat het gas heeft ingebouwd gewoon het probleem voorleggen en proberen deze mee te laten denken aan een oplossing.
Het zal misschien niks opleveren, maar niet geschoten altijd mis en elke cent tegemoetkoming die je ergens weg krijgt is meegenomen natuurlijk.

succes

Peco Power

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

als compressietest EN lektest uitgevoerd zijn zul je toch cil.kop moeten demonteren om het euvel te herstellen
maar lees ook nergens dat de auto bij een LPG specialist aangeboden is om bv drukafstelling te meten/corrigeren
LPG systemen zijn in deze tijd toch wel een vak apart waar menige dealer hoofdpijn van krijgt !
denk dat de LPG specialisten op dit forum het met mij eens zijn
Je wordt al moedeloos als je als leek probeert info te krijgen over afstelling van LPG systemen
"zonder computer MET bijbehorende programma's werkt dit helaas niet
Bekende verhalen van importeurs die garantie claims afwijzen NA inbouw LPG inst. kennen
we allemaal ! zou persoonlijk eens uitvissen of de IMPORTEUR of deLPG inbouwer dit ergens vermeldde tijdens /na inbouw

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

had eigenlijk nog wel een reactie verwacht van Uw volgende stap

sjoerdbloem (0), 14 jaar geleden

ik heb zowel de dodge importeur als het lpg-inbouwstation aangeschreven.
Dodge geeft aan dat de garantie niet meer geldig is bij lpg-inbouw (terwijl je overigens momenteel wel bij dodge meteen lpg in kunt laten bouwen !!).
En het inbouwstation zegt dat ze gezegd hebben tegen de vorige eigenaar dat er geen garantie zit op het systeem en eventuele motorbeschadiging.
Dat is vreemd want de vorige eigenaar zegt dit niet meegekregen te hebben en hoe kan je iets inbouwen waar geen garantie op zit ?
Ik probeer nu het inbouwstation aan te laten tonen dat ze het aan de vorige eigenaar hebben meegedeeld.
Vooralsnog zeggen ze dit alleen mondeling gedaan te hebben.
Eigenlijk wil ik ze nog bewegen om in ieder geval een tegemoetkoming in de kosten te doen.
De reparatie gaat volgens Kien in Velp zo'n 2800 euro kosten !!
Het is overigens wel vreemd dat als ik de motor koud start, even laat lopen, dan weer uitzet en dan weer start, dat de motor daarna redelijk normaal lijkt te lopen. Hij heeft dan veel minder de neiging om af te slaan.
Iemand een idee hoe dit kan ?

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

complete verhaal nogmaals gelezen :
U vermeld dus NIET dat er zoals reeds aangegeven werdt er een daadwerkelijke LEKTEST is gedaan !
Zou hier eens mee beginnen.
Om U gerust te stellen :
een Hummer bwjr 2006 met "slechts 67000 KM" heeft helaas ook al nieuwe (ja echt compleet NIEUW) kopjes gekregen
Deze werden compleet aangeleverd bij een revisie bedrijf die hier meteen geharde klepzittingen en speciale natrium gevulde kleppen in
monteerde ipv de originele ! Er is vooraf en achteraf tegen klant gezegd EN op de factuur vermeld dat de eigenaar generlei vorm van garantie kreeg
Klant heeft de beslissing genomen om de opdracht toch uit te voeren !
Overigens heeft de (Duitse) eigenaar kort hierna een VW 10cilinder diesel gekocht en LPG afgezworen
Er wordt wel achteraf in bijna elke auto LPG gemonteerd maar welk merk heeft niet problemen met LPG ?
Even google : " lpg problemen cilinderkop vervangen " levert al zo'n 14000 ja U leest het goed 14000 hits op
misschien toch maar voor een niet alternatieve brandstof opteren ? Wel even ervan uitgaan dat de huidige Dieselmotoren ook zo hun
problemen hebben

suc6

Frank3137 (0) PRO, 14 jaar geleden

nog een reactie ontvangen ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Caliber of stel zelf een nieuwe vraag.