Dodge 0: Dodge Ram 1500 koelsysteem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.7 ltr V8

Ik heb een Dodge Ram 1500 pick up......

Op vakantie bouwde het koelsysteem teveel druk op waardoor de slang naar de radiator scheurde. Auto is teruggesleept door ANWB met de opmerking koppakking kapot. Eenmaal thuis is er een "gastest"gedaan in de koelvloeistof ( of hoe dat ook heet) Geen uitlaatgassen in de koelvloestof. Geen mayonaise als olie. Geen genetter van vocht bij een aansteker onder de oliepijlstok etc etc

Uiteindelijk bleek de thermostaat kapot.

Nu de vraag: de slang die eerder gescheurd is staat na een stuk rijden behoorlijk onder druk. Je kan er in knijpen maar de tegendruk is hoog. De andere keer weer niet. Klopt het dat de slang onder een hogere druk staat voordat de thermostaat opengaat?

Hoort die slang onder druk te staan of moet je ten aller tijden kunnen inknijpen?

Is er toch alsnog wat anders aan de hand dan alleen de thermostaat?

alvast bedankt

Marc

Venture

Geplaatst door Venture (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Water/koelvloeistof (net als veel andere stoffen) zet uit als het warmer wordt en dan neemt de druk toe.
Met een gesloten thermostaat blijft de inhoud van het koelsysteem gelijk en kan de druk nergens naar toe.
Dus enigzins druk is wel te verklaren. Gaat dan de thermostaat open dan kan de druk weg.

Verlies je op dit moment koelvloeistof?

Venture (0), 13 jaar geleden

De auto verliest geen koelvloeistof. Temperatuur blijft constant. Er is nog iets vreemd. De dop van het koelvloeistof reservoir is nieuw en zo dus met teveel druk "open"' moeten gaan zodat de overdruk wegkan via het slangetje. toch?. Dat gebeurt niet. er liggen een paar druppels koelvloeistof op het reservoir. Waar de dop van het koelvloeistofreservoir zit opgedraaid "perst" hij een paar druppels doorheen. het zijn echt een paar druppels maar toch.....

Auto loopt verders perfect.......

bedankt

Marc

De oplossing was nieuwe koppakking en radiator, was dichtgeslipt waardoor er teveel druk op het systeem kwam te staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge 0 of stel zelf een nieuwe vraag.