Ik heb een probleem met een 2.5TD RamVan uit 2001.
Met een OBDII uitlezer krijg ik geen contact met de auto, even de uitlezer op een andere auto geprobeerd en daar werk het direct.
Deze auto moet toch gewoon uit te lezen zijn met een OBDII lezer of is er meer aan de hand?
Dashboard werkt gewoon, stroom op gloeiboegies en diesel op de verstuivers.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het kachelpaneel nog goed ?? Daar wilt het massa draad nog wel eens weg vikken.
Voor meer info ff zoek functie gebruiken staat veel over op het forum.
Greetz br0ns
Diesels hoeven in Europa pas in 2004 te voldoen aan de EOBD-norm.
Grote kans dat deze auto nog niets heeft, ondanks dat het een Amerikaan is.
@br0ns, die zal ik eens nakijken, er heeft wel eens een kortsluiting in de auto gezeten met de ombouw naar grijs kenteken, toen hadden ze een schroef door de ruitensproeierslang geschroefd en heeft toen rare dingen met de auto gedaan.
@oldford, waarom zit zo'n connector er dan op?
Kan iemand bevestigen of de OBDII connector werkt op een 2001 2.5 TD diesel?
15 jaar
Waarom die connector? Standaardisatie binnen het concern. Bij inkoop in grote aantallen is dat goedkoper.
Ook zijn de kabels voor de fabriekstester dan goedkoper.
Zie Opel en VW die deze stekker al sinds 1996 gebruiken. Alleen zijn ze niet uit te lezen met EOBD/OBD2 tot pakweg 2000, tenzij je Amerika woont.
Ah, ik zie net dat ze de OBDII connector wel gebruiken maar dat ze er een eigen systeem op hebben zitten.
Ze werken met DRB III leesapparatuur.
15 jaar
Chrysler gebruikt al sinds 1996 OBD2 dus dat moet wel goed komen met je uitlees apparaat maar als dat massa draad van je kachelpaneel weg gevikt is dan gaat het kachelpaneel via de PCI bus massa zoeken.
Ze gebruiken wel de connector maar niet het systeem.
De aangesloten pinnen in de connector komen ook niet overeen met wat er bij OBD aangesloten zou moeten zijn.
Volgens de technische handleiding moet het toch DRB III zijn, die is helaas niet tegen een leuke prijs verkrijgbaar.
15 jaar
[quote=Rocco]Ze gebruiken wel de connector maar niet het systeem.
De aangesloten pinnen in de connector komen ook niet overeen met wat er bij OBD aangesloten zou moeten zijn.
Volgens de technische handleiding moet het toch DRB III zijn, die is helaas niet tegen een leuke prijs verkrijgbaar.[/quote]
Uhm probeer het eens ik werk bij chrysler en ik kan er gewoon in via de DRB III en onder de OBD modus.
Dat is weer raar dan, zal wel eerst de massadraad controleren.
Dit had ik op de OBD site gevonden, er worden 3 protocollen gebruikt met de volgende pinbezettingen:
J1850 VPW 2-4-5-16
ISO 9141-2 4-5-7-15-16
J1850 PWM 2-4-5-10-16
De Dodge gebruikt pinvezetting 3-4-5-7-11-16 dit komt in ieder geval weer niet overeen met wat het hoort te zijn, of de OBD site is niet up to date?
15 jaar
3 en 11 zijn specifiek voor de fabrikant.
4+5 aarde, 16 voeding en 7 = Iso 9141-2 of Iso 14230 (kw2000). 15 (L) is niet verplicht.
Voldoet aan de specificatie in SAE J1962 en ISO 15031. Hetgeen niet betekent dat het protocol ook ondersteund wordt.
Zit er soms een Bosch EDC systeem op?
Er zit een Bosch dieselpomp op, dus dat zal wel, moet het wel even controleren.
15 jaar
Kachelpaneel gecontroleerd, en de massadraad was al een keer gerepareerd.
Nog even gekeken wat de software nu precies doet, even scanmaster elm gebruikt, hier verloop:
com6: connected
set baudrate to 38400
elm327 chip detected
interface connected
interface type: OBDII to rs232
interface version ELM327 v1.3a
Car battery 11.1V
Connection protocol: Protocol not known
Please wait for connection
ECU detected: $08 - manufacturer-specific
ECU Connected -> AUTO, ISO 9141-2
Maar voor de rest iets uitlezen gebeurd niet, er staan overal kruisjes in.
15 jaar
Ben toch echt bang dat deze ecu het gewoon nooit zal doen. Zit gewoon nog niks op.
Zelfde probleem bestaat bij Ford. De ecu's die werken met SAE J1850 kun je uitlezen, maar een aantal diesels met Bosch EDC15 dus weer niet.
Dus waarschijnlijk toch alleen uit te lezen met DRB III apparatuur?
In de technische handleiding hebben ze het ook alleen maar over de DRB III leesapparatuur, deze is dan aangesloten op pin 3 en 11 van de connector.
15 jaar
Simpel antwoord: JA. Of met een goede aftermarket scanner die Amerikaanse auto's aankan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar