Dodge Ram Van 1989: vragen over Koelsysteem en ontsteking mini RAM van 2.5i 1989

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2500

Wie kan mij vertellen waar ik bij een Dodge mini ram van uit 1989 met de 2.5i 4 cyl 74kw motor (op LPG) de ontluchting van het koelsysteem en/of de kachel kan vinden of ontlucht deze automatisch ? De temperatuur van de motor is wat onrustig en de kachel wordt niet echt warm, Koelfan slaat wel aan. systeem wil ook niet echt druk opbouwen. Heb de radiatordop vanavond vervangen dus dat drukprobleem is dan hopelijk over, maar heb wel het idee dat er lucht in het systeem zit.

Is zo'n relatief klein radiatortje eigenlijk normaal voor dit model ?

Wat stuurt bij deze motor de fan van de radiator ? waar zit de voeler hiervoor ?

Wat betreft de ontsteking, deze rammelde. blijkt dat de pulsgevers van de hallsensor losliggen van de kunststof waarmee ze aan de rotoras zitten, deze ruimte maakte dat het metaal dus tegen de hall sensor ging slaan (en daarmee dus een lekker stabiel ontstekingstijdstip, niet dus). Dit weer vastgeplakt, maar is dit onderdeel (kunststof rond de rotoras met daaraan vast de metalen opstaande pulsplaatjes) vervangbaar en los te koop of moet je dan de complete stroomverdeler vervangen ?

Alvast bedankt,

sjors10974

Geplaatst door sjors10974 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dodge Ram Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JAN/DODGE (0) PRO, 18 jaar geleden

Sjors
Als je het thermostaathuis ziet,dan zie je twee pluggen een bovenop het huis en een naast(rechts)meen dat het inbuspluggen zijn,daar kan je ontluchten,de sensor die je ziet is de koel temperatuursensor.
hij heeft inderdaad een kleine radiateur.
het is los tekoop maar moeilijk,ik zou hem bij de sloop halen
gr Jan

sjors10974 (0), 18 jaar geleden

Mooi, ik heb die plug bovenop het thermostaathuis gevonden, die ander nog niet (was al donker) maar dat lukt wel. Zit er geen ontluchting op de kachel ? dat lijkt me het hoogste punt van het systeem en dus de plek waar de lucht gaat zitten. Vooral wanneer je een lange bocht naar rechts maakt of vanaf de 90km/u gaat versnellen loopt de temperatuur op. En de kachel doet het dus niet echt lekker. Wanneer je trouwens in de file komt te staan slaat de fan keurig aan en is de temperatuur in orde evenals wanneer je constant 110 per uur rijdt.

Nog een vraag, De motor wil als ie warm is nog wel eens afslaan. Hiervoor is ie nagekeken en toen ving ie het toerental als het ware netjes op maw viel terug tot net boven de 1000 rpm en viel dan langzaam terug naar ongeveer 800 RPM, nu slaat ie dus vaak af of hij valt terug tot 500 rpm en loopt dan weer op naar normaal. Er is niks aan de instellingen veranderd, maar ik heb er wel een nieuwe klepdekselpakking op gezet (lekte nogal olie) en misschien heb ik dus wat geraakt. welk slangetje of draadje kan de boosdoener zijn ? zo op het oog zie ik niks geks.

sjors10974 (0), 18 jaar geleden

iemand ?

VINK (0) PRO, 18 jaar geleden

Pulsgever en hallsensoren zijn los tekoop,maar verschrikkelijk duur.
Beter op de sloop een zoeken.
Er zit lucht in het systeem,dus wordt het ontluchten.
gr Luis

sjors10974 (0), 18 jaar geleden

Euh ja, dat ontluchten. Ik heb die inbusbouten op het Thermostaathuis gevonden, maar die ziten ontzetten vast dus daar moet ik nog even naar kijken (en wat aan doen...) Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit de enige ontluchting van het koelsysteem is, het lijkt me zo'n laag punt. Zit er ook niet een ontluchter op de kachel of misschien of de verdamper van de gasinstallatie ?

De temperatuurmeter doet momenteel echt raar. Hij loopt keurig op bij koude motor en staat prima in het midden. Rij je echter op de snelweg dan schommelt de temperatuur tussen net geen rood en ongeveer 1/4 van de meter. De koelfan slaat netjes aan. Er is echt geen pijl op te trekken maar het lijkt erop dat de meter lager staat als wanneer je 110 rijdt dan wanner je 90 rijdt. Ook lijkt de temperatuur heel snel op te lopen bij een lange rechterbocht. maar goed, ik heb dus nog niet ontlucht.

Die hallgever en pulsgever heb ik ondertussen van de sloop gehaald, de huidige pulsgever heb ik kunnen lijmen dus als het wat minder koud is buiten wissel ik die verdelers even om.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dodge Ram Van of stel zelf een nieuwe vraag.