Vorig jaar hoorde ik een aantal kilometers na aanvang van een wat langere rit een piep-signaal, en brandden er op mijn dashboard het algemene waarschuwingslampje, het motormanagement-lampje en het start/stop-lampje. Volgens de dealer was de oorzaak een defecte lambda-sonde, welke vervolgens is vervangen. Kosten: ruim €250.
Enkele maanden later exact dezelfde situatie: de piep en de drie lampjes. Ditmaal bleek dat de Uniair-module defect was. Domme pech, volgens dealer. Kosten: ruim €1200.
Recent opnieuw dezelfde signalen op het dashboard. Nu constateerde de dealer een probleem met de ontsteking en moesten er twee bougies worden vervagen. Weer een gevalletje "domme pech". Kosten: ruim €160.
En vandaag was het opnieuw raak.
Ik weet niet met welke verklaring de dealer ditmaal komt, maar ik begin me nu toch wel ernstig achter m'n oren te krabben. Is het echt simpelweg pech dat een auto die ruim 10 jaar lang zonder noemenswaardige problemen heeft gefunctioneerd opeens binnen een tijdsbestek van een jaar 4 onafhankelijk defecten vertoont met exact dezelfde symptomen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, ik weet niet welke symptomen je bedoeld, maar die lampjes waar je het over hebt zullen vaak aangaan bij welke storing dan ook. Ik bedoel maar, er is slechts 1 motormanagement-lampje dat aangaat voor alle mogelijke oorzaken (en dat zijn er tientallen, zo niet honderdtallen). Als gevolg van de motorstoring zal start/stop niet meer werken - dat is een keuze van de fabrikant.
De 1e 2 storingen zijn inderdaad gewoon pech, elektronika kan defect raken.
2 bougies die vervangen moeten worden omdat ze een storing veroorzaken is volgens mij meer een onderhouds kwestie (niet op tijd bougies vernieuwd).
Bedankt voor je reactie.
Voor zover mij bekend (voor wat het waard is, want ik heb geen affiniteit met motor-techniek) ging het bij de Uniair-module niet om een electronisch defect.
De auto heeft al zijn periodieke, voorgeschreven onderhoudsbeurten gehad. Dat er evengoed bougies vervangen moesten worden verbaasde mij ook, maar dat viel volgens de dealer ook in de categorie “pech”.
2 jaar
Update: uit de diagnose bleek opnieuw een probleem met de lambda-sonde, maar deze was vorig jaar al vervangen. Er zijn daarom een aantal sensoren “herijkt” waarmee de symptomen verdwenen, maar garantie tot de voordeur.
De monteur is daarom aan het Google-en geslagen en vond daarbij een artikel van een tuner die naar aanleiding van soortgelijke problemen zelf een software-update had geschreven omdat het probleem daar zijn oorsprong schijnt te hebben. Ik krijg dit artikel bij het ophalen van de auto als suggestie mee, maar heb vriendelijk bedankt voor een “clandestiene” fix zonder enig zicht op de mogelijke lange-termijn implicaties.
Toen ik vroeg waarom Fiat hiervoor geen eigen oplossing aanbiedt, werd mij terloops medegedeeld dat het bedrijf de benodigde updates niet meer kan uitvoeren omdat hen vorig jaar het dealerschap ontnomen is, en zij ervoor gekozen hebben dit “niet aan de grote klok te hangen”. Aan de gevel prijken overigens nog steeds levensgroot de officiële Fiat service vignetten.
De vraag of de vorige reparaties wel terecht zijn uitgevoerd en niet het gevolg waren van soortgelijke softwarematige mis-diagnoses wordt niet echt overtuigend beantwoord.
2 jaar
Weet je toevallig ook de exacte foutomschrijving en het nummer van die uitgelezen fout?
Ik heb hier even navraag over gedaan: de omschrijving is “arm mengsel” en het nummer is P0171.
2 jaar
Ik was er al bang voor. Het mengsel is te arm (de motor krijgt te weinig brandstof).
Er bestaat een grote kans dat de lambdasonde helemaal niet defect is, maar gewoon zijn werk doet.
En in dit geval bestaat dat uit waarschuwen dat het mengsel te arm is.
En niet zo maar een beetje te arm, het is nog steeds te arm nadat de maximale verrijking door de motor-computer er al is bij gedaan (dat zal zo'n 30 toto 40% zijn).
Doorrijden met die storing kan tot heel dure gevolgschades leiden, zoals verbrande kleppen of een defecte katalysator. Die "defecte" bougies kunnen er misschien ook wel door veroorzaakt zijn.
N.B.: Ik ben niet onder de indruk van de kreet "een aantal sensoren zijn herijkt".
In principe kan dat helemaal niet voor sensoren die verantwoordelijk zijn voor de berekening van de hoeveelheid brandstof - het is ook nog eens wettelijk verboden.
Ik zou maar eens een andere dealer/garage gaan zoeken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Dit klinkt verontrustend, maar ik had dan ook al een onderbuikgevoel dat er iets niet helemaal in de haak was. Helaas kan ik dit niet staven, gegeven mijn gebrek aan inhoudelijke kennis.
Is het in het scenario dat je schetst ook denkbaar dat de Uniair-module hierdoor óf beschadigd is geraakt óf onterecht is vervangen?
We hebben inmiddels al een adres voor een garage die nog wel officieel Fiat-dealer is en zullen daar binnenkort ons licht gaan opsteken.
2 jaar
Of de Uniair module terecht of onterecht is vrevangen weet ik niet.
Dat kan ik hier van daan niet vast stellen.
Begrijpelijk, evengoed bedankt. Ik vroeg me met name af of het in theorie mogelijk is dat niet alleen de bougies, maar ook deze module onder het ontoereikende mengsel te lijden hebben gehad.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar