Hoi , kan iemand mij de aanhaalmomenten voor de cilinderkop bezorgen a.u.b.. Ik heb de pakking vervangen maar krijg nog lucht in het koelcircuit en nu wil ik eerst zeker zijn dat de aanhaalmomenten die ik gebruikt heb wel de juiste zijn alvorens verder te gaan zoeken.
Dank bij voorbaat .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stap 1 60 Nm
Stap 2 60 Nm,
Stap 3 180 graden.
Groeten Marcel
Wat is het probleem precies met de lucht in het koelsysteem ?
Gr Stefan
15 jaar
Het zit zo , mobilhome is binnengekomen met de melding dat tijdens de winter de waterpomp vastgevroren heeft gezeten en dat nu het koelsysteem overloopt via de overdrukdop van het vulreservoir. Het eerste waar je dan aan denk is de koppakking . Bij nader onderzoek bleek er constant schuim uit het reservoir te komen en bleek ook dat er ruitensproeivloeistof was ingekiepert. Het grote probleem was echter dat er inderdaad wel enige druk op de slangen kwam te staan en dat er dus schuim uit de overdrukdop kwam maar na een paar keer gespoeld te hebben en met koelvloeistof gevuld loop hij niet meer over . Blijft wel dat er druk op de slangen komt te staan .
De koppakking is nu vervangen en het probleem blijft hetzelfde , druk op de slangen maar geen overdruk . Nu kan je zeggen wat is dan het probleem ? Het is en blijft een mobilhome en ik kan en wil mijn klanten geen paar duizend kilometer op vakantie laten vertrekken om dan vast te stellen dat er toch nog een probleem is.
Nu ben ik aan het denken dat er misschien een scheur (miniscuul) kan zijn in de onderkant van de cilinderwand waar maar weinig druk wordt opgebouwd zodat de druk in de slangen niet groter kan worden door de tegendruk die in de slangen ontstaat .
Ik zal jullie op de hoogte houden en alvast bedankt voor de reacties .
Groeten,
Raf
15 jaar
wel druk maar geen overdruk ???????
0,8 bar is normaal, dit is de druk waarbij de dop opent.
Groeten Marcel
Ik heb de druk niet gemeten maar de slangen moeten soepel blijven en deze worden redelijk hard moet ik zeggen . Hij bouwt druk op in het koelcircuit tot er een zekere druk is en dan blijft de druk constant en deze is echt wel te hoog volgens mij . Zal hem eens meten morgen dan hebben jullie misschien een beter idee . Als er geen overdruk is lijkt het misschien alsof er geen probleem is maar ik heb hier geen vertrouwen in en ik denk dat ik hem terug ga opengooien en alles nog eens controleren .
15 jaar
Als de druk lager blijft dan de druk die op de dop staat vermeld, de temperatuurmeter doet geen gekke dingen, je kunt jezelf overtuigen dat thermostaat goed opent en de koelvin komt bij de juiste temperatuur in,
dan is de ultieme proefrit toch die de klant maakt als ie op vakantie gaat, en zou ik die gok wel aan durven.
Een beetje druk is echter wel normaal,
Maar wat voor de een hard is,is voor de ander normaal..
Je kan wel alles open blijven schroeven,maar daar heb je ook niet veel aan denk ik,en kost flink geld terwijl er niks aan de hand is.
Gr Stefan
15 jaar
Blijkbaar hadden de mannen van het revisie bedrijf waar de cilinderkop gevlakt werd vergeten van deze degelijk te spoelen wat ik zelfs nog nooit gecontroleerd had. Gevolg zijn dus spanen van het vlakken die tussen de pakking en de cilinderkop terecht waren gekomen met alle gevolgen vandien. Nu de motor volledig gespoeld is en een nieuwe koppakking geplaatst is zijn alle problemen opgelost.
Coclusie : nooit van revisiebedrijf veranderen als de service goed is wat ik nu door gebrek aan tijd wel gedaan heb.
Bedank voor de reacties en tot de volgende.
Groetjes
Raf
15 jaar
Bedankt voor de feedback..
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar