Probleem starten Camper, Fiat Ducato, diesel.
Normale procedure:
A. Contactsleutel omdraaien, lampjes branden, laten gloeien
B. Contact verder draaien, alle stroom wordt onderbroken, klak startmotor, *, startmotor draait, motor slaat direct aan
C. Contact los, stroom weer aanwezig, ready to go
* Hier gaat het soms mis:
Startmotor draait niet. Contactsleutel los laten maakt niets uit.
Alles blijft dood, nergens stroom.
Enige wat helpt is wachten. Na 10 tot 30 minuten is stroom er weer en kan een nieuwe poging gedaan worden.
Vragen die helpen een oplossing te vinden voor dit probleem.
Als de startmotor klak doet moet ie dan meteen gaan draaien of krijgt ie stroom via een relais?
Wanneer komt de stroom weer op alle punten terug na het loslaten van de contactsleutel?
Gebeurt dat in het contactslot of wordt er een commando gegeven door de startmotor als ie klaar is met starten?
Is het mogelijk dat de klak van de startmotor de stroom uitschakelt en blijft hangen en deze na verloop van tijd weer terugveert. Als dit zo zou zijn dan blijft de vraag waarom de startmotor niet draait tenzij deze op een andere manier van stroom wordt voorzien.
Wie kan mij stap voor stap vertellen wat er gebeurt.
Vriendelijke groeten,
Martin Knoest
e-mail: mknoest@telfort.nl
M: 06 10171143
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het zou goed kunnen dat het startyer relais dat op de startmotor zit soms niet door geeft.
het lijkt me verstandig om de start motor te demonteren en deze telaten testen.
dan kun je gelijk de verbindingen na zijn op goed contact en vergeet ook de massa niet.
groetjes jan.
Als het startrelais op de startmotor hapert hoe komt het dan dat als ik het contact weer uit zet, de zaak 'dood' blijft? Regelt dit relais ook de terugkeer van de onderbroken stroomcircuits?
15 jaar
nee, contactslot regelt alles, zoals ik je nu aanhoor is het contactblokje achter je contactslot versleten.
Heb je een 2500 of 1900 diesel, bij een 2500 zit de startmotor als ik me niet vergis net achter de bumper, kun je makkelijk genoeg bij om even een testlampje aan te sluiten op het kleine signaaldraadje op het startrelais. Kun je wat meer dingen meten/uitsluiten.
Groeten Marcel
Ik zal het contactblocje achter het contactslot laten vernieuwen. Dat zou kunnen omdat de startmotor normaal heel krachtig ronddraait en geen haperingen vertoont.
Het resultaat zal wel even op zich laten wachten, maar ik kom hier nog op terug. Alvast bedankt voor jullie reacties.
15 jaar
beste Martin,
ik heb het zelfde probleem gehad maar toen bleek dat de accuklemmen erg vervuilt waren.......eraf gehaald schoon gemaakt vet erop en klaar was kees......mischien is dit bij jouw ook mogelijk
gr,
Richard
15 jaar
Alle meedenkers hartelijk bedankt. De oplossing was/is:
Massakabel aansluiting op accu gammel. Is vernieuwd en ik verwacht dat het probleem nu opgelost is. Dankzij deze site ben ik op het juiste spoor gekomen. Fantastisch!!!!!!!!!!!!!!
15 jaar
nou martin dat is mooi al ben je er via een omweg gekomen het valt ook niet mee om van afstand precies de juiste diagnose tevinden.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar