Beste mensen,
Ik heb hier een grande punto uit 2005 staan waarvan de achteruitrij verlichtnig niet werkt.
Vaak stelt dit niet zoveel meer voor dan een schakelaar of een bolletje, maar die zijn bij deze auto in orde.
Het vreemde is dat ik bij ingeschakelde achteruit 12v meet op de fitting maar het lampje niet wil branden.
Natuurlijk zeg je dan; massa probleem, maar ook die is in orde, ik heb hem doorgemeten vanaf de stekker op het lampje
tot aan het centraal massapunt (c015) bij de linker voor portier (0.3 ohm) dus geen probleem.
De zekering is in orde. Op de stekker(2 polig) van de schakelaar meet ik ten opzichte van massa op het ene punt 1.5v
en op de andere 2.5v. Toen kwamen er wat vraagtekens omhoog, zeker omdat ik achterop de fitting gewoon 12 meet?
Wat doe ik fout?
Wat zie ik over hoofd met misschien een manier van schakelen bij deze auto?
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je 12v onbelast? (zonder lampje er in) of belast? (met lampje er in).
Als je ergens een overgangsweerstand hebt meet je onbelast 12 volt, maar zakt deze spanning als er meer stoomafname is (belast), Dit wordt ingeschakelt via de bodycomputer. Je probleem kan dus ook daar nog in zitten of in de zekeringkast.
Met een tester kan je het lampje via de bodycomputer aansturen.
veel suc6
Natuurlijk, dat klopt, ik heb zowel belast en onbelast gemeten en bij belast meten schoot de spanning inderdaad naar 0 bij het inschakelen van de achteruit.
Dan zal ik inderdaad ergens een overgangsweerstand hebben, dat word even zoeken, wel bijzonder trouwens voor een auto uit 2005.
Vreemd, bij het doorverbinden van de stekker van de schakelaar gaat het achteruitrij licht branden (bak in vrij, contact aan)
Maar met de stekker geplaatst en een nieuwe sensor doet hij niks.
Heb ook nog een omleiding aangelegd door pin 31 onder de zekeringkast van de grote stekker direct te verbinden met plus,
zodat computer, zekering en relais overgeslagen worden en alleen nog de schakelaar en het lampje in het circuit zitten, maar dat haalt ook niks uit.
?
Als je de stekker doorverbind werkt het wel zeg je. Als met doorverbinden het licht gaat branden zijn bedrading, zekeringen en computer ok. Als je nu eens de schakelaar los op de stekker duwt en dan zelf de schakelaar indrukt. Kijk of het licht dan wel gaat branden. Als dat het geval is wordt vanuit de versn.bak de pen van de schakelaar niet ver genoeg ingedrukt. (hebt toch wel de juiste schakelaar?) Als hij dan ook niet aangaat werkt je schakelaar niet goed.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar