Wij hebben hier een Punto 1.4 8v uit 2007 staan die zeer slecht koud start. Wanneer de auto binnen heeft gestaan start hij iets beter maar nog steeds valt hij net na de start uit.
Bij het uitlezen kwam naar boven dat de temp. sensor een verkeerd signaal (-45"C) doorgaf aan de ECU. Deze is vervangen en het probleem leek opgelost. De klant is nu na 2 weken echter weer terug met hetzelfde probleem.
Wederom uitgelezen en de temp. sensor gaf een goed signaal af naar de ECU, deze heeft er nu dus in mijn ogen niets meer mee te maken. Nu geeft hij echter 2 andere storingen:
- Druksensor p0106
- Rempedaal sensor onderbroken
Bij uitlezen geeft de rempedaalsensor een open/dicht signaal, dus deze functioneerd.
Bij uitlezen geeft de inlaatlucht sensor (kan deze niet lokaliseren) een inlaatlucht temp. van 50"C aan. En dit lijkt mij met een koude motor niet goed.
Iemand een idee waar deze inlaatlucht temp. gemeten wordt?? Of iemand een ander idee wat het probleem kan zijn?
mvg,
Garage Gul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0601 klopt niet met je omschrijving. Of het nummer klopt niet of de omschrijving.
P0601 is een interne computer fout - checksum fout op intern geheugen.
Of wel je de software is verstoord dan wel er is ondeskundig gechipt.
Inlaat lucht kan warm worden met langdurig stationair draaien.
Hoeveel lees je uit met koude motor na een nachtje stil staan? Of vlak na een proefrit?
Met een koude motor. Dus pas starten als je bezig bent met uitlezen.
En was een schrijf foutje, code moet p0106 zijn.
(originele post aangepast)
Met koude motor is 50 graden natuurlijk veel te veel en daardoor wordt het mengsel armer.
Met motor uit en de stekker van de inlaat temperatuur los, meet je dan 5.0V op 1 van beide pennen?
Zelfde voor de map-sensor. Ook daar een voedingsspanning van 5.0V?
Inlaat lucht temp. sensor kan ik niet vinden op de motor, deze wordt ook niet aangegeven in de te bestellen onderdelen. De druk sensor en map sensor daarentegen wel. Deze hebben beide een voeding van 5V
Welke sensor zou dan een inlaatlucht temp. signaal afgeven???
Druk sensor EN een map-sensor? Meestal heb je er daar maar 1 van omdat de map-sensor druk meet.
1 van die twee een 2-polige stekker? Trek die eens los en kijk wat de inlaat lucht temperatuur doet.
Hoeveel aansluitingen (elektrisch) heeft de map-sensor? 3? 4?
Mapsensor heeft 4 aansluiting en op 2 draden 5v
Druksensor heeft 3 aansluitingen en op 1 draad 5v
Heb beide Bosch nummers opezocht en de ene is de inlaatdruk sensor en de andere een map-sensor.
Ga proberen om ze 1 voor 1 los te gooien en kijken wat de uitleeskast aangeeft.
Voor ik het vergeet, dank voor de zéér snelle en gerichte antwoorden....Zo moeten en meer zijn...
Map-sensor heeft 1 aansluiting meer als nodig is. Zit die rechtstreeks op het inlaat spruitstuk?
Dan zit de inlaat lucht temperatuur daarbij ingebouwd.
Daar ben ik net ook achter gekomen. Bij real-time uitlezen geeft hij direct een extreem lage temp. waarde wanneer ik de stekker van de Map eraf haal. (net voordat de motor uitvalt)
Heb de map-sensor besteld en hoop dat het probleem hiermee opgelost is.
Ik laat het nog weten of het gelukt is.
mvg,
Dave
Volgens mij zit boven op het spruitstuk de druksensor. Aan de zijkant van het spruitstuk zit de temp. sensor.
Deze sensor kan ook druk meten. Bij andere types wordt deze sensor gebruikt voor druk en temp. Waarom bij de 1.4 8v 2 sensoren worden gebruikt weet ik ook niet.
Bij deze klacht heb ik al vaker met sucses de temp. sensor aan de zijkant vervangen.
suc6
OPGELOST!!!!!
Wederom een late terugkoppeling...
De map sensor gaf het probleem en na vervanging was alles opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar