auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Kachel wordt niet warm en hoog brandstofverbruik

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

De kachel van onze Fiat Punto werkt nauwelijks. De ventilator werkt wel gewoon, alle koelslangen voelen warm aan en ook de motor komt goed op temperatuur. De motor komt overigens wel heel snel (binnen 5 min) goed op temperatuur volgens het metertje. Daarnaast verbruikt de auto wat veel benzine. Bij gecombineerd gebruik rijden we met pijn en moeite 1 op 14. Bij alleen stadsverkeer 1 op 11. Ook hort en stoot de auto de eerste paar kilometer heftig bij gas los laten als je langzaam (tot 30 km/uur) rijdt.
Belangrijkste op dit moment is dat de kachel weer goed gaat werken. Ik heb zitten denken aan de thermostaat maar als die stuk zou zijn dan zouden niet alle koelslangen warm moeten worden lijkt me. Waterpomp is ook een mogelijkheid maar de motor loopt niet warm dus dat is het denk ik ook niet. Ik zal morgen kijken of ik het systeem kan ontluchten maar wie heeft er nog meer tips en zijn de klachten misschien met elkaar in verband te brengen?

Alvast bedankt!

Gr. Chris

Geplaatst door

Chris80 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Thermostaat vervangen. Slangen moeten niet warm worden maar heet.........Dat is wat anders. Dan zal het verbruik wellicht ook wel weer iets zakken.

moderator 0
badge

14 jaar

De slangen werden ook wel aardig warm maar heb zojuist voor de zekerheid de thermostaat vervangen. Daarna systeem goed ontlucht want uit zowel het ontluchtingsnippel bij het schutbord als bovenop de radiateur kwam na verloop van tijd vloeistof lopen.

Helaas blijft de kachel nog steeds nauwelijks warmte afgeven :(

Iemand nog een idee?

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Dan lijkt het op een (deels) verstopte kachelradiateur. Veel meer blijft er niet over. Werken de luchtkleppen wel goed? M.a.w.: stroomt er wel voldoende lucht door het kachelhuis?

moderator 0
badge

14 jaar

Er komt voldoende lucht uit de ventilatieopeningen en dus ook voldoende lucht door het kachelhuis neem ik aan.
Het enige dat me nog is opgevallen is dat van de twee slangen die het schutbord ingaan, de linker een stuk warmer was dan de rechter (als je voor de auto staat). De linker is dacht ik de ingang en de rechter de uitgang dus dat zou overeenkomen met een (deels) verstopt kachelhuis? En hoe is dat door te spoelen? Zijn daar speciale middelen voor?

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Soda wordt daar nog wel eens voor gebruikt. En anders eens flink de tuinslang er ophouden........

moderator 0
badge

14 jaar

Kan het misschien nog de kachelkraan zijn? Daar lees ik ook het eea over namelijk. Heb alleen geen idee waar die precies zit en hoe ik hem kan controleren.

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Niks is onmogelijk maar volgens mij heeft deze geen kraan maar een luchtklep die de lucht al dan niet door het verwarmingsradiateurtje stuurt. Zoiets heet een "doorstromende kachel ".
Je zou dan de bediening van die luchtklep moeten controleren of deze wel goed werkt.
Als er wel een kraan tussen zou zitten, kun je dan dus ook de waterstroom onderbreken tijdens het doorspoelen met een tuinslang

moderator 0
badge

14 jaar

Ok en die klep zit denk ik in het kachelhuis en is dus niet zo makkelijk te controleren...
Ik zal proberen morgen eerst het systeem door te spoelen. Kijken of dat helpt.

Bedankt voor alle tips tot zover in ieder geval.

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Nou zojuist het koelsysteem doorgespoeld (alleen water) en opnieuw afgevuld met koelvloeistof. Goed ontlucht en het lijkt een stuk verbeterd te zijn. Nog niet zoals ik het graag had gezien maar al een hele verbetering ten opzichte van hiervoor. In totaal is er nog geen 4 liter koelvloeistof ingegaan... Leek mij wat weinig? Duidt dit erop dat er misschien toch nog ergens een luchtbel zit? Het koelsysteem is verder trouwens wel mooi schoon. Het water kwam er ook weer als water uit zeg maar :)
Ik houd het voorlopig even in de gaten zo maar misschien dat iemand nog even kan bevestigen hoeveel koelvloeistof er in dit blok moet officieel Punto 2001 1.2 8V).

Bedankt werderom :)

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Hallo,
volgens Autodata zou er 4,2 liter koelvloeistof in moeten.

dodgedriver0 0

14 jaar

[quote=dodgedriver0]Hallo,
volgens Autodata zou er 4,2 liter koelvloeistof in moeten.[/quote]
Oei... dus ergens nog een flinke luchtbel? Als ik beide ontluchtingsnippels opendraai komt er direct koelvloeistof uit.
Of er is nog wat achtergebleven na het spoelen, kan ook nog natuurlijk.

Iemand nog tips om (nog beter) te ontluchten?

Gr. Chris

Chris80 0

14 jaar

Je krijgt er nooit alles uit dus lijkt me niet dat er nog lucht in zit.

moderator 0
badge

14 jaar

Daar ben ik weer even...
Met de kou van de afgelopen dagen blijkt de Punto het toch heel erg moeilijk te hebben om de kabine lekker warm te stoken. Oftewel, dat lukt gewoonweg niet. Meer als lauwe lucht komt er niet uit de roosters. Nu wil ik het koelsysteem nogmaals gaan spoelen maar ditmaal met soda. Ik heb namelijk het idee dat de kachelradiateur toch echt dicht zit.
Wie kan de beste methode geven voor de spoeling met soda? Ik lees bv op de verpakking dat je 1 a 2 eetlepels bij 5 liter water moet doen, maar moet je misschien meer toevoegen om een beter resultaat te krijgen? En hoe doen jullie dat als je meerdere keren wilt spoelen? Iedere keer warm water eruit en koud water in de motor lijkt me niet bevorderlijk voor het blok.

Alvast bedankt weer!

Gr. Chris

Chris80 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.