Fiat Punto: co uitstoot en lambda waarde

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Van deze auto is de co uitstoot stationair en op toeren veel te hoog , ca, 0.66
en de lambda waarde is te laag ca. 0.88
Hoe is dit eventueel te verbeteren?
bedankt alvast voor jullie medewerking
sorry, BOUWJAAR moet zijn 1997

hazet

Geplaatst door hazet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt je bouwjaar wel? 1987 lijkt me wat erg oud.
Wat is de motorcode? Staat op het typeplaatje onder de motorkap.

hazet (0), 13 jaar geleden

Sorry, Oldford,

Tikfoutje, moet inderdaad 1996 zijn en de motorcode is 176 B 4 000

groet H.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kontroleer de map-sensor. Dit is een klein kastje (waarschijnlijk hangt deze op het schutbord) waar een slangetje naar toe loopt.
Is dat slangetje heel, niet poreus of gescheurd en niet verstopt?
Voorzichtig! Tuitjes op de map-sensor kunnen afbreken.

hazet (0), 13 jaar geleden

Sorry, kan het slangetje incl. sensor niet vinden, vanwaar komt dat slangetje?
Als motor koud is start hij heel moeilijk en loopt dan een tijdje op hooguit twee cilinders, na een minuutje "aan de praat houden"wil hij wel op drie en vier cil gaan lopen, stottert onder het rijden behoorlijk, vooral bij laag toerental.
Temp meter geeft ook nauwelijks iets aan na een lange rit en radiator wordt dan niet warmer dan "handwarm"!!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo ziet de sensor er uit: http://www.pompapaliwa.pl/files/czujnik-...
Slangetje komt van het inlaat spruitstuk.

Temperatuur probleem kan wel eens een thermostaat zijn die open blijft staan.
Wordt de bovenste radiateur slang gelijk na de koude start geleidelijk warmer? Dan staat de thermostaat open en moet vervangen worden.
Het kan zijn dat de motor warm nog steeds in de "choke" fase blijft en te veel brandstof verbruikt omdat deze niet warm wordt.

hazet (0), 13 jaar geleden

Slangetje etc (Filters, bougies , klepspeling) is in orde maar na nogmaals testen is de co uitsttoot ca 8.8 en Niet zoals vermeldt 0. 8
lambda waarde loopt terug naar . 8 en dan kan de meter niets meer aangeven.
motor temp. meter geeft dan normale waarde aan.
is uitlezing van dez auto mogelijk en is dan de eventuele oorzaak te vinden??
Bij APK station weten ze ook geen oplossing.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Uitlezen is mogelijk, alleen wordt dat zoeken naar iemand met de juiste apparatuur en aansluitstekker (3-polig).
Overigens de auto heeft 2 koelvloeistof temperatuur sensoren - 1 voor het dashboard en een andere voor de motor-computer.
Dat de 1 goed aangeeft zegt nog niets over de andere.

Motor staat gewoon veel te rijk. Dat kan koelvloeistof temperatuur zijn, de inlaat lucht temperatuur of de map-sensor.
Aangezien een klein deel van het elektrische circuit van die sensoren in de motor-computer zit kan ook die defect zijn - maar dat gebeurt niet vaak.

Ook de lambdasonde kan dit veroorzaken, net als een lek(je) in de uitlaat in de buurt van de lambdasonde.
Hoewel bij een lek je lambdagetal meestal wat hoger is omdat er zuurstof in de uitlaat bij komt.

hazet (0), 13 jaar geleden

Oldford,
ik ken wel iemand die de auto kan uitlezen, zal er morgen eens aan gaan, ben benieuwd!!!

hazet (0), 12 jaar geleden

auto is inmiddels gesloopt kwamen te veel kosten aan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.