beste forumlezers,
Ik zit met een raar probleem met mijn fiat punto. Samen met een automonteur hebben wij al van alles geprobeerd en ik ben langzamerhand ten einde raad. Het ergste is dat hij super rijd maar dat hij af toe start problemen heeft en dat hij nu 2x is uitgevallen nadat ik 5 min onderweg was. Hij wou toen niet gelijk herstarten maar pas 10min later ( startmotor loopt wel gewoon goed dan, hij slaat gewoon niet aan).
Oke even samenvattend:
1: Hij start 3 weken iedere dag 2/3 x zonder problemen en dan wil hij in 1x gewoon echt niet aanslaan. Als hij dan bij de 3x starten aanslaat dan merk je dat hij hem heel langzaam oppakt en dat de motor dan loopt. Het motormanagement lampje gaat dan branden. laat hem dan 30 sec warm lopen en herstart de motor. meestal moet ik dan nog 2x herstarten en is het motor management lampje weg. Hij loopt dan verder goed en rijdt prima.
2: Hij is nu twee keer stil gevallen uit het niets toen ik 5 min onderweg was. De eerste keer reed ik ca. 30 km en was nog aan het optrekken. de tweede keer minderde ik rustig iets gas omdat ik het stoplicht naderde. De eerste keer wou hij wel binnen 2 3 x herstarten lopen en toen ben ik naar een parkeerplaats gereden. ( motormanagement lampje brande wel ) paar keer herstart en weer niks aan de hand. de laatste keer was vorige week en toen wou hij niet starten. stond redelijk veilig maar toch. niet happy. toen even de min pole eraf gehad en toen sloeg hij weer aan net zoals met de startproblemen bij de 3x en met het management lampje brandende. paar keer herstarten en lampje was weer uit en niks aan de hand.
in één keer het gevoel dat de motor het even niet meer weer weet ofzo, bokt twee zeg twee keer ( trap gelijk de koppeling is maar maakt geen verschil) en dan gaan de lampjes op het dashboard even branden en dan probeer ik te herstarten gezien ik iedere keer op een k*t plek terecht kwam. je kunt echt nergens langs de kant stoppen, echt niet prettig
Dit lezen we uit en deze acties hebben wij ondernomen
Codes die ik uitlees:
Tip ebay: uitlees apparaat voor 17E incl. verzenden
P0201 Injector circuit / open cylinder 1
P0202 Injector circuit / open cylinder 2
P0203 Injector circuit / open cylinder 3
P2024 Injector circuit / open cylinder 4
P0351 ignition coil A primary / secondairy circuit
P0352 ignition coil B primary / secondairy circuit
P0135 02sensor heater circuit bank 1 sensor 1
P0141 02sensor heater circuit bank 1 sensor 2
wat hebben we al geprobeerd:
1. aan de kabels rukken en toen als hij gewoon stationair loopt doet niks
2. extra kabel gelegd tussen de Min-pole en het frame, en de aarde aansluiting ingespoten met contactspray ( ziet er goed uit) ( kon er maar 1 vinden, die liep van de min naar het frame)
3. BDP-sensor vervangen
4. lambdasonde vervangen
5. Ecu vervangen ( hadden eerst ook nog andere problemen, dat hij niet meer wou starten na 30 min rijden. deze zijn allemaal verleden tijd)
Langzamerhand heb ik geen idee meer wat het kan zijn. het vreemde is dat hij verder gewoon echt prima loopt. gewoon zuinig, gebruikt weinig olie enz. en dat maakt dit probleem dus ook zo moeilijk te vinden.
Echt verder is het gewoon echt starten lopen want de motor slaat echt gelijk aan. je krijgt niet eens de kans om de sleutel terug te bewegen of hij loopt en hij rijdt verder gewoon als een zonnetje.
Nu is natuurlijk mijn vraag of iemand dit bekend voor komt en of iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn....
Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Joost
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De 1e gedachte die bij mij opkomt, is dat er een voeding wegvalt.
Een gecombineerde voeding voor de injectors, de bobine en de verwarming van beide lambdasondes.
Zonder schema kan ik niet precies zeggen waar het zit.
Hey,
Bedankt voor je reactie. Ik zal opzoek gaan naar een elektrisch schema.
Ow ik was vergeten te vermelden dat ik deze problemen nu ongeveer 4/5 maanden heb. Het slechte starten en het uitvallen vindt eigenlijk alleen in de ochtenden en de avonden plaats. Toch gebeurt het dan ook niet altijd en er zijn ook geen problemen als het flink regent ofzo.
Het lijkt dan wel of de motor in 1x van slag is... cillinders die in 1x niet meer weten wat ze moeten doen....Nu vroeg ik mij eigenlijk af of het misschien zoiets simpels kan zijn als de bougiekabels en mogelijk de bobines? We hebben gekeken en de kabels enz zien er goed uit, daarnaast geeft mijn monteur aan dat ik dan vaker problemen zou moeten hebben en dat hij dan andere storingen zou moeten aangeven.
Iemand misschien ervaringen met zulke situaties of andere gedachtes... Zou het de moeite zijn om die te vervangen om daarmee het probleem te verhelpen? ( en dan met name het uitvallen want daar voel ik mij niet prettig bij )
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg Joost
11 jaar
Of de bougiekabels wel of niet in orde zijn kan ik hier vandaan niet zien.
Wat ik wel weet is dat bougiekabels niet deze foutcodes kunnen opwekken.
De injectors en de verwarming van de lambdasondes heeft niets te maken met slechte bougiekabels.
Idem geldt dat voor de bobine.
Heb het zelfde probleem en foutcodes met een Stilo van 2002 daar heb de volgende foutcodes P0460, P0443, P0141.
Weten jullie al wat het is??
P0460 Generic Fuel Level Sensor A Circuit
P0443 Generic Evaporative Emission System Purge Control Valve Circuit
P0141 Generic O2 Heater Circuit (Bank 1, Sensor 2)
Je kunt ook altijd lid worden van de FSC(Fiat Stilo Club) wordt je goed geholpen en een hele gezellige club van allemaal lief hebbers...
www.fiatstiloclub.nl
10 jaar
2 jaar
Ik ben wel benieuwd of hier nog een oplossing voor gevonden is. Mijn ypsilon met dezelfde motor geeft precies dezelfde storingscodes. Vanalles vervangen inmiddels maar niets helpt.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar