close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat PUNTO: Allerlei elektrische problemen Punto uit 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 188A5000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 59

Fiat Punto met allerlei rare elektrische kuren. Dit zijn de klachten + wat ik zelf al onderzocht heb:
- Klacht 1:
Na enkele dagen stilstand start hij veel slechter of helemaal niet (een dag of 4 stilstand). Lijkt of accu leeg is, startmotor gaat niet rond. Met startkabels gaat het vervolgens prima.

Onderzocht:
- met radio aangesloten meet ik 0,2a lekstroom tussen mindraad en minpool accu. Zonder radio meet ik 0,01a. Zowel 0,2 als 0,01 lijkt mij niet genoeg om een volle accu leeg te trekken in een paar dagen.
- accu heb ik opgeladen met druppellader en losgekoppeld van de auto (zowel plus als min). Na het opladen meet ik zo'n 13,3v in de accu. Na een paar dagen meet ik dit nog steeds. Accu lijkt dus niet uit zichzelf leeg te lopen.
- tijdens het starten zakt het voltage eventjes naar zo'n 10,7v (lijkt mij prima). Daarna klimt hij vrijwel direct naar 14.6v - 14.8v. Dynamo lijkt dus mooi bij te laden.
- Ik heb nu dus de accu weer aangesloten en wil hem de komende dagen elke ochtend even meten. Kijken wat voor voltages hij dan geeft..... zodra ik dat weet laat ik dat even weten. Misschien dat hij toch leegloopt (hoewel ik geen lekstroom meet)

Klacht 2:
- het dashboardlampje van "defecte buitenverlichting" brandt (het gele gloeilampje met uitroepteken). Volgens boekje controleert deze de Parkeerverlichting achter, Remlichten en Mistachterlicht.

Onderzocht:
- het knipperlichtje op het rechter spatbord werkte niet. Deze heb ik gedemonteerd en weer gemonteerd. Vervolgens deed hij het gewoon weer.
- idem dito voor het mistachterlicht: demonteren en weer monteren. Vervolgens werkte hij weer.
- enkele weken geleden had ik dit ook voor het rechter achterlicht: demonteren en weer monteren, en vervolgens werkte het weer.
- De ene keer brandt het dashboardlampje altijd (dus direct na het starten). En de andere keer brandt het lampje alleen als ik de verlichting aan zet......

Klacht 3: Deze had ik vorige week ineens (en paar dagen later nog een keer):
- Na een kwartiertje rijden (op een 80-weg) viel de auto gewoon ineens uit (leek wel of iemand gewoon de sleutel eruit trok). Daarbij ook allerlei lampjes branden op het dashboard. Vervolgens even contact uit, en weer starten. Dit ging prima (dus starten-lopen). Maar na starten viel hij vrijwel direct weer uit. Dus wederom starten en met flink wat toeren heb ik hem thuis gekregen. Overigens bleef de hele terugweg het lampje van de SleutelCode branden.
Na hem thuis een paar uurtjes te hebben laten staan, was het weer starten-lopen en kon ik zonder problemen rijden......
- Bovenstaande heeft zich vervolgens nog 1 keer voorgedaan.

Klacht 4: Deze heb ik vorige week 1 keer gehad:
- het stotteren van de auto bij gas geven. Dit duurde met een koude motor voor een minuut of 5, daarna was het over. De bougieskabels zijn een maand of 4 geleden allemaal al eens vervangen.

Samenvattend: allerlei elektrische rare dingen, waarvan ik denk dat ze allemaal samen hangen. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Mckoops (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij een lekstroom van 0,2 ampère zal je accu vlot leegzijn. Beter die radio niet weer aansluiten en accu even goed laden. Ivm uitvallen ook accupolen en dergelijke goed controleren. Als problemen zich dan nog steeds voordoen dan eens laten uitlezen.
Heb je de betreffende pitjes van de verlichting vervangen? Anders willen ze wel eens even weer branden na wat beweging.

Hé Arjan, bedankt voor je bericht.
- de radio heb ik inderdaad al een tijdje losgekoppeld (zekering eruit getrokken). En zónder radio loopt ie met een dag of 4 leeg.
- Ik heb de accupolen gecontroleerd. Ik merkte dat ik de klem op de minpool kon ronddraaien op de accupool. Hij maakt dus wel gewoon contact, maar zat niet heel strak vast. Kan dit een probleem zijn? Ik heb hem nu trouwens wel strak aangedraaid inmiddels..... Dat gaan we dus weer proberen.
- van de verlichting heb ik de pitjes niet vervangen. Ik vind het trouwens iets te toevallig dat er 3 compleet verschillende lampjes achter elkaar hetzelfde euvel hebben. Kan het niet een centraal 'iets' zijn in de auto wat de verlichting regelt? En dat dit dan tegelijk het lampje op het dashboard verklaard?

Hoor het graag.

Gr.

Mckoops 0

8 jaar

Dat kan, maar die pitjes kunnen ook sneller kapot gaan door die los zittende accuklem.
Ik zou eerst de betreffende pitjes vervangen. Mogelijk kon de auto ook niet goed bijladen door die loszittende klem waardoor de accu snel leeg raakt.
Je kunt nog eens lekstroom meten voor de zekerheid.

de pitjes van het achterlicht zijn niet zomaar uit te wisselen denk ik. Volgens mij moet ik dan de hele unit vervangen..... Er zit namelijk een stekker op de lampunit, en binnenin de unit loopt een soort stalen plaatwerk wat als geleiding dient. Is er een manier om dingen te meten op de pitjes om te kijken of ze functioneren?

Mckoops 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.