Goedeavond,
Ik heb een fiat panda 169 1.2.
Zeer tevreden met de auto.
Tot afgelopen week de auto naar 1 keer startten moeilijk deed met de startmotor aansturen. De dag erna ging de auto alleen nog maar op contact en had ik alles branden en de juiste voltage van de accu. Maar geen geluid van een draaiende startmotor.
Wat heb ik gedaan: gemeten op de 15+ die komt binnen (dikke kabel hoofd plus 12 volt komt ook binnen) start motor uitgebouwd en getest met 2 kabels en een losse accu ( deze werkt gewoon).
Losse massakabel tussen de .min en het chassis gezet heeft okk niet geholpen.
Spanning vanuit het contactslot komt ook.
Voor de zekerheid heb ik de ecu laten nakijken bij een Ecu dokter. (Helemaal in orde)
Iemand enig idee wat we nog kunnen controleren?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de min heb je getest door er een losse kabel op te zetten van min accu naar startmotor zo moet je ook even met de plus te werk gaan, startkabel op plus accu en dikke draad startmotor het kan wel zijn dat je 12 volt meet op die kabel maar als er een slecht contact zit op een kabelschoentje dan krijg je niet genoeg ampere een startmotor kun je makkelijk testen door het punt van het dunne draadje wat van je contactslot afkomt en de dikke draad op de starter met een tang door te verbinden dan moet ie draaien en omzeil je het hele kontaktslot gebeuren
ik bedoel de twee kontakten die op het startrelais zitten even samen drukken met een tang, je pakt het dunne draadje eraf en dan de dikke kabel met een tang (open zetten) en tegen de dunne aansluiting drukken dan moet ie draaien, of met een schroevendraaier deze twee verbinden
Goedendag,
Ik heb de startmotor al uitgebouwd en zo getest deze werkt gewoon.
Met een plus kabel tussen de startmotor en het kleine kabeltje gaat die niet draaien op de auto zolang je de kleine kabel 15 + tegen het startrelais aanhoudt gaat die aan. Met de hoofd kabel gebeurd er niks sameb met de 15 + ( ik vind het een apart storing je zou bijna denken dat ergens een plus kabel niet genoeg amepere heeft om de start motor aan te sturen.
1 maand
Controleer even de massa kabels vanaf accu naar chassis en versnellingsbak.
De raakvlakken van de kabelschoen op chassis en versnellingsbak wil nog wel een oxideren.
Deze even los halen, raakvlak kabelschoen, chassis en versnellingsbak even opschuren en de boel weer vast zetten.
Tevens de massakabel die aan de versnellingsbak zit even goed controleren op het punt waar het koper de kabelschoen uit komt.
Deze wil nog wel eens versleten zijn door oxidatie.
Deze is dan te dun en heb je een slechte mass.
Maar ik heb een externe losse masskabel gemaakt en het probleem blijft dus lijkt mij niet het opschuren het probleem zal verhelpen?
Lijkt me toch eerder in de plus te zitten
1 maand
Een slechte Massa is de Fiat niet vies van.
Ik lees dat je een massakabel naar het chassis gelegd hebt.
Maar de massa kabel naar de versnellingsbak is voor de startmotor veel belangrijker.
Ja maar die loopt ook naar het chassis die on der op de v bak zit
1 maand
Dat klopt, maar als de aansluiting op de versnellingsbak slecht is dan heb je nog steeds een probleem.
En de kabel op de versnellingsbak ik het kwetsbaarste.
Normaal gesproken moet die het doen tussen de vbak en min klem accu. Helaas gebeurd er helemaal niks. Massakabels zijn allemaal schoon gemaakt.
1 maand
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
1 maand