Hallo
Mijn Fiat Ducato heeft een camperopbouw, het is een ducato maxi met een Alko chassis. De totale massa geladen is 3500 kg. De camper heeft 124.000 km gelopen warvan ik er 64.000 gereden heb. Ik heb al sinds langere tijd problemen met mijn remsysteem. Als ik op de autoweg rijdt ( circa 95 km/uur) en ik begin te remmen dan begint de hele camper te trillen totdat de snelheid beneden de 75 a 80 km/uur komt dan wordt het minder en onder de 70 km/uur is het helemaal weg. Toen ik de auto kocht was dat probleem niet aanwezig, dit begon na circa 10.000 km. Toen zijn de remschijven en blokken voor vernieuwd en zijn er orginele Fiat onderdelen gebruikt. In Zwitserland zijn deze een keer te warm geworden en daarna was het probleem weer terug. Toen zijn er weer nieuwe schijven en blokken opgezet maar nu van een betere kwaliteit dan orgineel, echter na 20.000 km is het trillen weer terug. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen want elke 20.000 a 30.000 km nieuwe remschijven en blokken is niet echt de bedoeling.
Met vriendelijke groet
Nico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je beschrijving lijkt op krom getrokken remschijven door te heet lopen. Want na het vervangen van schijven en blokken is het weg. Maar na een poos is het toch steeds weer terug.
Is er tijdens het vervangen van de schijven en blokken ook eens gekeken of de zuigers in de remklauwen nog wel soepel lopen? Als deze niet goed terug kunnen als de rem wordt losgelaten blijven de remmen iets knijpen en zullen deze dus daardoor heet lopen en op den duur kromtrekken. En dit heet lopen is voor de remklauw ook niet goed.
Je zou het eens kunnen controleren door na een lang stuk autoweg eens rustig te stoppen op een parkeerplaats waarbij je de rem maar een beetje en lichtjes gebruikt. Voel dan eens aan de velgen of deze warm/heet zijn. (voorzichtig. Misschien eerst eventuele wieldoppen verweideren). Raak niet de schijf zelf aan. Een oud collega deed dit eens bij zijn eigen auto en hield daar een behoorlijke brandplek aan over. Of als je een infrarood thermometer hebt is dat nog beter. Maar een behoorlijk warme of hete velg duid op een aanlopende rem. Dan moeten de klauwen gereviseerd worden. (of vervangen) Maar altijd aan beide kanten.
Bij het vervangen , wel de pasvlakken van de naaf en de velgen goed schoon gemaakt , ontroest ?
Wielbouten op de juiste wijze vast gezet en met een moment sleutel met de juiste kracht ?
Wat is de diameter van je remschijven?
Sorry voor de late reactie, heb de camper een hele tijd niet gebruikt maar ga nu met Carnaval weer weg. Eens kijken hoe het nu is.
10 jaar
Hoe gebruik je je remmen in de bergen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar