Fiat Punto: Automaat (ecvt) schakelt niet meer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Ik heb een probleem met mijn punto uit 98 met een automatische versnellingsbak.
De versnellingspook gaat nog normaal op en neer maar de versnelling word nier meer ingeschakeld.
Ik heb de onderstaande dingen al gecontroleerd maar heb het probleem nog niet kunnen vinden.

Ik heb de koolborstels al gecontroleerd deze zijn nog prima
schakelaar bij gas en rempedaal zijn goed .
zekering 50 A is nog goed.
Bak maakt mechanisch geen vreemde geluiden en de olie is mooi helder

Weet iemand hoe ik de magneet koppeling door kan meten en wat voor waardes ik zou moeten meten??
Er zitten twee koolborstels aan het stekkerhuis op de bak .
Zijn dit een plus en een min of zouden het ook twee plussen kunnen zijn??

jdw12

Geplaatst door jdw12 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

TheGoose (0), 10 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem eens gehad bij de (oud type) panda met cvt van een buurman.
Het bleek dat het relais wat de stroom schakelt voor de koppeling slechte massa maakte en dus niet inschakelde. Controleer dat relais eens. Hoor je het relais wel inschakelen of niet?

jdw12 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de tip goose . Ik ga het relais eens goed bekijken.

ottowagen (0), 8 jaar geleden

beste jdw12,

Heb je dan iets kunnen vinden mbt relais?
Wordt het relais bedoeld waar al eens over gesproken wordt en ergens rond de "parafan" zit ?
Dient men dan die plastiek rooster te verwijderen, of is dat toegankelijk vanonder de motorkap ?
Zou dit relais effect kunnen hebben op feit dat bij draaiende motor de schakelhendel moeilijk van D naar R en omgekeerd gaat ?
Er worden op forum steeds verschillende "oorzaken" bij dit soort probleem gegeven,maar zou het graag stap voor stap proberen afbouwen, wel buiten de bak , niet IN de bak ;-)
Ik kreeg onlangs nog een reactie van iemand ( Rob) die bij vervanging van dit relais verlost was van dit probleem (niet wat ij beschrijft,maar wat ik hier als variante aanhaal, ttz schakelprobleem.
Wat ik al dikwijls probeerde te vragen op Fora ,is : wat gebeurt er bij DRAAIENDE motor (stilstaande auto,relantie) zodat men ineens moeilijk nog kan schakelen, tov bij ENKEL contact op ?
Gebeurt er iets met de elementen die normaal zijn ontkoppeld/verbonden door die poederkoppeling wanneer zelfs de auto op relantie draait,ttz "pakken" die al, of waren die NIET gelost/ontkoppeld toen de motor uit Drive werd stilgelegd ?
Er moeten toch mekaniekers op het forum hier zijn die dit weten, gezien ze die bakken al eens uiteen gooien,herstellen,afstellen ?
Wat doen de KOOLBORSTELtjES mbt dit probleem ?

dank

kaleido 1 (990) PRO, 8 jaar geleden

Er zit een oliepompje in je bak , deze wil nog wel eens uit slaan in het asje , dan schakeld hij ook niet meer.
Bedoel je de koolborstels van je electrische koppeling ?

ottowagen (0), 8 jaar geleden

inderdaad Kaleido1, koolborsteltjes waar veel over te doen is mbt problemen bij de selecta.
Ik had vdaag de stekker er nog even af ,ingespoten ,en eerstdaags de houder er eens uithalen en de koolborsteltjes eens checken.
Maar als ik nu zou weten van iemand die dit kan bevestigen dat de koolborstels niks te maken hebben met dat moeilijk kunnen schakelen bij stationair draaien van D naar R en omgekeerd, tja dan moet ik in eerste instantie daar niet gaan zoeken maar kan ik de andere gekende "mogelijke" heuvels (gaspedaal,rempedaal,sensor in schakelhendel,RELAIS etc ) eens nakijken ?
Vreemd dat de toerenteller ook soms werkt/niet werkt, en zoals ik al dikwijls probeer te achterhalen, : wat gebeurt er als men bij stationair draaien moeilijk kan schakelen en bij enkel het contact op (en niet draaiende motor) zeer vlot de schakelhendel kan bewegen ?
Ik die dacht dat dit simpele vragen waren ? ;-)
Oliepompje IN de bak, tja, IN de bak is niet haalbaar vr ij als amateur, daarom hoop ik nog steeds op BUITEN de bak iets te kunnen doen.
Sommigen schrijven radicaal dat bij sit schakelsymptoom de poederkoppeling stuk is.
Maar waarom gaat het dan nog,ttz het schakelen ,ook al gaat het steeds stugger, en wat is er met die poederkoppeling "stuk" ?
Iemand had blijkbaar al veel succes met vervangen van een zeker RELAIS onder de motorkap.
Kon ik maar ergens een boek/video bemachtigen waar ik eens kon zie HOE en WAT van die werking van de ECVT ;-)

kaleido 1 (990) PRO, 8 jaar geleden

Als de motor uit staat , en je beweegt de hendel , beweeg je alleen de kabel en wat gaffeltjes , puur mechanisch.
Als de motor loopt , komt het inwendige oliedruk en andere bewegende delen ook in beeld , er gebeurt dan veel meer in de bak.
De poederkoppeling kan na verloop gaan klonteren , en dan niet meer egaal rond draaien , wat een oneenparige beweging tot gevolg heeft , dus niet soepel schakelen.
Kijk maar eens op you tube , daar is veel info te vinden , gebruik maar eens ecvt of pouderclutch gearbox enz.

ottowagen (0), 8 jaar geleden

bedankt,

doe ik seffens, even Joetjoepen ;-)

ben erg benieuwd voor wat die poederkoppeling zoal staat, kwa werking dan bedoel ik .
Dus "klonteren" staat voor iets dat zich dan met dat "ijzerpoeder" vermengt ?
Is het bekend HOE deze verklontering gebeurt,of zegt men bij dit symptoom gewoon: "vervangen" . ?
Wel vreemd, vorige Punto was van 1995, vr de rest dezelfde en niks voorgehad met automaat, tja…

dank

ottowagen (0), 8 jaar geleden

hoi Kaleido,inderdaad pak info rond CVT , ECVT , en dit Principe in het algemeen.
Theoretisch denk ik genoeg te weten nu , tijdje aan het studeren al ,al was het in eerste instantie om te begrijpen wat de Garagisten zegt,of andere mensen die meer onderlegd zijn dan ik en tevens gezien ik al een paar "kenners/garages" had die nogal vlotjes stellen :" laat de wagen hier maar staan en dan onderzoeken we het even"….Tja, met wat ik al op dit Forum en andere las, is het ook beetje uitkijken met de "probeersels" ( in EURO's dan uitgedrukt) rond een Selecta van 1999, die nog met de "oude" software en computer dient uitgemeten.
Ik durf het niet meer te zeggen bijna, maar ik had op een paar simpele vragen graag een antwoord gehad en dat lukt moeilijk, vragen die zich voornamelijk afspelen rond de kwestie om in te schatten of het "IN de bak is of BUITEN",ttz of er iets te verhelpen is door mezelf.
De paar garagisten die ik kontakteerde klinken aarzelend en aftastend, en die gissingen om nadien vette rekeningen te betalen met mogelijk dan nog andere te verwachten problemen ,wil ik echt vermijden.
Het is simpel : "IN de bak" ? dan moet ik afhaken.Mensen op dit forum zeiden al eerder : Het IS de poederkoppeling, punt uit.
Anderen twijfelden enz.
Ik ondervond net nog dat bij het schakelen bij stationair draaien de schakelhendel WEL VLOT van L naar D kan en omgekeerd en van P naar Neutraal en omgekeerd, ik wil dan graag weten waarom en is misschien een indicatie voor het probleem ?
Zo ook iets wat ik al dikwijls trachtte beantwoord te krijgen : spelen de koolborstels een rol bij dit probleem van het schakelen of niet ?
Ze zijn ok van lengte,enkel 1 van de kontaktjes op de houder van de Kborstels ( en in de stekker die er op zit )is/was zwaar geroest en ik deed het mogelijke om dit te verhelpen,maar wat als die geen contact meer maakt met het draadje waaraan die is verbonden ?Rijdt de auto bijv ZONDER die Kborstels ? (wschijnl domme vraag ;-)
Ik blijf hopen ;-)
dank
ps: In Nederland zitten er veeeel meer automaatbak -kenners en die blijkbaar veel vlotter een diagnose lijken te kunnen stellen, dan in Belgi녅Dat is n feit…..Maar dat IK in België woon, ook ;-)

kaleido 1 (990) PRO, 8 jaar geleden

Draadje moet echt aan de koolborstel zitten , anders is het circuit onderbroken en werkt het systeem niet.

ottowagen (0), 8 jaar geleden

Dacht ik ook, lijkt logisch, maar dat kan enkel via uitmeten (ik weet niet hoe dat te doen ) denk ik ,want of het gecorrodeerde pinnetje IN die hard plastic stekkerdoos verbonden is ZIET men niet.
Maar bedoel je dan met "werkt het SYSTEEM niet" dat bij geen/slecht contact vd koolborstels de auto niet kan rijden ,of wat gaat er mis bij defecte koolborstels,of de aansluiting ervan, of effect op schakelprobleem ? is trouwens is 1 van mn prangende vragen ;-)
dank

puntoselecta99 (0), 8 jaar geleden

Hallo, ik wil ook graag weten wat de bak doet bij slechte koolborstels in cvt-bak. Mijn Punto pakt soms niet op (pas bij 2000 toeren) of remt dan niet af op de motor beneden 2000 toeren.
Vaak werkt de ''kruipstand'' wel goed en gaat de Punto kruipen bij licht gas geven.(bij het klikken van de gaspedaalschakelaar)

Of het asje zelf te vervangen is wil ik ook graag weten. Bij mijn Punto is enkel de poederkoppeling vervangen destijds.

Ik hoor het graag,alvast bedankt!

puntoselecta99 (0), 8 jaar geleden

P.s. koolborstels en koolborstelhuis schijnen slecht verkrijgbaar te zijn en moeten speciaal gemaakt worden. Weet iemand waar deze te bestellen of reviseren, voor mijn Punto 1999 1.2 selecta 60.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.