close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Panda 2009: Automaat niet soepel wegrijden

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Ik heb deze panda sinds een aantal weken in mijn bezit en ervaar dat bij het wegrijden de auto met een schok wegrijdt. Heel langzaam rijden gaat ook hortend. Net of ie koppelt en weer ontkoppeld. Dus verre van soepel.
Is dit een bekend Panda verschijnsel?
Auto heeft 70000 km gereden.
Bij voorbaat dank voor een antwoord / advies voor dit probleem.

Geplaatst door

fvands (55)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is dacht ik een gewone versnellingsbak met een schakelrobot er op .
Is de auto bij een garage gekocht zo ja dan heb je garantie, vermoed dat er met de electronica iets mis is , bak uit laten lezen.

Bedankt voor de reactie.
Ik laat vanmiddag de auto uitlezen.
We zien wel wat er uit komt!

fvands 55

1 jaar

Auto is uitgelezen en er is geen enkele fout gevonden.
Volgens garage drie opties.
1- robot resetten
2- olie van de robot verversen
3- koppelingsplaat hard en dus vernieuwen (zouden het ook de veren zijn in de plaat die ruimte
hebben of slap geworden?)
Heeft iemand een advies in welke volgorde er aan moet worden gewerkt? Welke reden is het meest aannemelijk?
Auto dus 70000 km gereden, door een zeer oude man (90 jaar) en de laatste 2 jaar heel weinig (tot niets) gereden.
Als autosleutelaar jeuken mijn handen, maar deze techniek gaat mijn pet te boven!

fvands 55

1 jaar

Wel met geschikte apparatuur uit gelezen , ik verwacht dat de schakelrobot het probleem is , solenoids slecht defect of systeem vervuild.

Ja, geschikte apparatuur?
Kleine vakgarage die speciaal aan Fiat werkt. Mobiele computer aangesloten op de auto.
Zeer uitgebreid rapport.
Zal ik dan maar laten beginnen met het verversen van de olie van de robot?

fvands 55

1 jaar

Even een update hoe de zaak er voor staat.
Van de robot is de olie ververst, was erg zwart, en nu blijkt dat de oliedruk langzaam op druk komt.
Wat is hiervoor de reden?
Ik ben bang dat er inwendig lekkage is. O-ringen??

fvands 55

1 jaar

Auto opgehaald en het blijkt dat hij beter schakelt. Nog niet echt soepel wegrijden, maar niet meer zo hard twee keer hikken.
Nu heb ik toch nog een vraag.
Als je de deur opent dan gaat de pomp lopen van de robot. Hoe lang moet die blijven lopen om normaliter het systeem op druk te hebben.
Graag antwoord want op internet kan ik hierover niets vinden.
Bij voorbaat dank!

fvands 55

1 jaar

Misschien kan de dealer je daar antwoord op geven .

Kaleido, ik dacht dat dit een forum was voor auto hobbyisten! Maar kennelijk vind je dat we met onze vragen naar de dealer moeten gaan en het aan hun overlaten.
Dan zou Problem-car opgeheven kunnen worden.

fvands 55

1 jaar

Denk dat je het anders moet zien , voor sommige antwoorden zul je toch de dealer moeten raadplegen omdat wij ook niet alles weten.
Zwarte olie is vaak slijtage of te weinig onderhoud , O ringen of beschadigingen kunnen voor interne lekkage zorgen .

Ik had je antwoord dus kennelijk anders opgevat.
Na vervangen van de (zwarte olie) is er echt een verbetering opgetreden. Maar als er inwendig lekkage zou zijn dan duurt het opbouwen van druk naar mijn idee langer. In mijn geval loopt de pomp circa 13 seconden. Is dat een looptijd die andere panda eigenaren ook kennen.
Dat is dus de achtergrond van mijn vraag op dit forum.

fvands 55

1 jaar

Ik kom nog eens met het schakelprobleem van mijn Panda terug!
Nu ik de auto een tijdje heb en er dus meer mee gereden heb, merk ik dat als de motor koud is, of de airco aanstaat en dus volgens mij het motortoerental iets hoger is dan het stationair-toerental bij warme motor, dan schakelt de auto goed.
Zou het kunnen zijn dat om een of ander reden het stationair toerental iets te laag is.
Volgens garage kan het toerental niet worden verhoogd, zoals dat bij oudere motoren wel kon.
Auto heeft alle onderhoudsbeurten altijd gehad en dus zouden zaken als bougies, olie etc. in orde moeten zijn.
Daarom de vraag: wat zou van invloed kunnen zijn op het toerental waardoor het iets te laag is?
Kilometerstand is circa 70000 km.
Graag advies

fvands 55

1 jaar

Wat is het stationair toerental ?

Beste kaleido,
Koude motor 1200 toeren, warme motor 800 toeren. Afgelezen op de toerenteller!
Dus hoe nauwkeurig is dit?
Naald staat overigens mooi stil.
Vriendelijke groet

fvands 55

1 jaar

800 is normaal .

kaleido 1 6880
badge vip badge

11 maanden

Bedankt voor de reactie. Ik dacht dat het aan de lage kant was. Maar nee dus.
Het zal wel suggestie zijn, maar ik heb Wynns injection reiniger in de tank gegooid en heb het gevoel dat de motor soepeler loopt en zelfs het schakelprobleem veel minder is.
Mijn theorie is dat de motor te weinig vermogen heeft bij stationair warm toerental en daarom bij aangrijpen van de koppeling even een te laag toerental krijgt, om vervolgens toch weer bij het meerdere gas geven tot leven te komen en daardoor die "hik" bij het wegrijden.
In ieder geval gaat het steeds beter.
Motor heeft voor z'n leeftijd weinig gereden en was mogelijk vervuild.

fvands 55

11 maanden

Misschien olie nogmaals vervangen om de laatste restjes vervuiling er uit te halen.

kaleido 1 6880
badge vip badge

11 maanden

Omdat het schakelen steeds beter gaat, ga ik zo nog een tijdje verder en mogelijk dat de robot schoonspoelt en het daardoor na de nodige kilometers nog beter gaat.
Zo niet, dan is misschien de olie nogmaals verversen een optie.
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken1

fvands 55

11 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.