Bij mijn Fiat Panda twinair 85 PK, heb ik het probleem dat er na 1 km rijden geen verbranding meer is op de eerste cilinder.
Als ik de motor af zet en weer start, loopt hij soms normaal en soms stationair niet helemaal mooi. Ga je er dan mee rijden dan is alles normaal. Ook als je de motor warm rijdt en een of twee uur laat staan, dan zijn er geen problemen. Het is dus echt na een koude start. Het is ook wel eens voor gekomen dat de motor gelijk bij de koude start op één cilinder draaide.
De fout codes zijn P0300 en P0301.
Bougies en bobines zijn al vervangen.
De motorolie is een paar weken geleden ververst. Olie type: Kroon olie Specialsynth MSP 5W-40.
Het filter in de twinairunit is vorig jaar vervangen en ziet er nog steeds als nieuw uit.
Km stand 130xxx.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Accu nog fris en fruitig?
Zou er eerst maar eens 0w30 in doen, en een goede accu is zeker van belang.
Hoi 2CV6,
Meet eens de compressie met koude motor op de probleem cilinder, grote kans dat die heel laag is.
De oorzaak ligt in dat geval vaak aan de inlaatkleppen en de hydraulische regeling van de multiairunit. De inlaatkleppen worden niet aangestuurd en blijven dicht....
Ik heb dit zelf ook mogen ervaren en de oplossing voor mij was: Motor flushen met flush olie en daarna filter in multiair unit schoonmaken. Vervang ook het oliefilter en de motorolie. De huidige olie (4W40) is te dik bij koude temperaturen voor de dunne oliekanaaltjes van de multiair unit. Gebruik 0W30, die olie wordt ook door Fiat geadviseerd in de twin-air motoren van latere bouwjaren.
Na olieverversing moet de multiair unit even gereset worden via de OBD poort.
Nog een laatste tip: vervang olie en oliefilter voortaan iedere 10.000 KM om problemen met de multiair unit te voorkomen.
Groeten
Salvi
11 maanden
Bedankt voor jullie reacties.
De accu is twee jaar oud en volgens de garage zou het daar niet aan liggen. Ik weet dat deze auto's gevoelig zijn voor slechte accu, maar een slechte accu zou dan denk ik ook problemen op beide cilinders moeten geven.
De compressie kan ik wel eens meten met koude motor, maar bij de koude start werkt alles goed dus denk ik daar niets abnormaals te kunnen meten. Het probleem doet zich pas na 1 km voor. Een enkele keer zijn er wel problemen meteen bij de koude start, maar meestal niet.
Ik ga het eens proberen met flush olie en 0W30.
De olie vervang ik al elk jaar en ik rij per jaar ongeveer 12.000 km.
11 maanden
Salvi, je zegt dat de multiar unit gereset moet worden. Nu ben ik niet erg thuis in die OBD software. Ik heb meer ervaring met auto's met een carburateur. Ik heb een schermafdruk gemaakt van de Multicuscan software die ik heb. Is dat wat je bedoeld met de reset ?
11 maanden
Hi 2CV6,
Ja, dat is de juiste reset procedure na iedere olie verversing.
groeten
Salvi
11 maanden
Bedankt.
11 maanden
Vandaag de compressie gemeten en wat Salvi al aan gaf, geen compressie op de eerste cilinder.
Ik heb de stekkers van de brandstof injectoren los gemaakt, en de bougies verwijderd. Het viel mij op dat deze erg los zaten (aangedraaid door de man van de Wegenwacht). Ook vreemd dat de schroefdraad van de eerste cilinder nogal ver zwart was. (Zie foto).
Vóór het meten van de compressie heb ik de motor eerst even rond laten draaien zodat er wat oliedruk opgebouwd kon worden.
Eerste meting : cilinder 1 8 bar ; cilinder 2 9.5 bar
Tweede meting : cilinder 1 0.5 bar ; cilinder 2 9.5 bar
Nogmaals cilinder 1 gemeten maar die bleef nu 0.5 bar.
Daarna de zaak weer gemonteerd en de auto gestart. Het verbaasde mij dat hij toch op twee cilinders liep. Ik ga flush olie bestellen.
11 maanden
Sorry voor de late reactie, maar hierbij toch het verslag hoe het verder is gegaan met de Panda.
Ik heb dus flush olie besteld. Deze kon ik er niet gelijk in gooien omdat het carter al tot maximum gevuld was. Ik moest dus eerst was olie af zuigen via het gat van de peilstok. Er kan maar een slang van 6 mm in. Het probleem is dan dat deze slang opgerold heeft gezeten en daardoor niet recht blijft en dus ook niet recht het carter in wil. Ik heb een stuk gestripte installatiedraad in de slang gedaan waardoor deze mooi recht bleef. Vervolgens heb ik met een remmenontluchtpomp 300 cc olie er uit gezogen.
Je moet dan met deze flush olie er in 500 km gaan rijden. Na ongeveer 40 km begon de motor soms in te houden. Trekkracht was er wel, maar bij acceleratie vanaf 80 km/u kwam er veel lawaai uit de motor. Ik ben toe rustig aan de 30 km naar huis gereden. Na thuis de motor te hebben laten afkoelen, zat er totaal geen vermogen meer in.
Ik heb toen overwogen om of zelf de multiair unit te vervangen of deze schoon te maken. Ik ken iemand die dat ook gedaan heeft. Eerst de unit ultrasoon laten reinigen, en dan nog de kleine kanaaltjes met remmenreiniger en perslucht goed schoon maken.
Aangezien het buiten er koud was, had ik echter niet veel zin om er aan te gaan sleutelen. Daarbij hadden we ook al een andere auto gekocht om toch te kunnen rijden en daardoor stond de Panda nogal in de weg. Ik heb de Panda op Marktplaats gezet, eigenlijk met het idee dat daar niet veel interesse voor zou zijn, maar je kunt het proberen. Ik heb 77 reacties op Marktplaats gekregen en nog iets van 40 mensen hebben telefonisch gereageerd. De auto was dan ook (tot mijn verbazing) snel verkocht.
Ik rij nu weer een vier cilinder waar ik toch meer vertrouwen in heb dat de Twinair. Je mist best wel het vermogen van die 85 Pk en zelfs het (vreemde) geluid ga je missen.
9 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
11 maanden