Fiat Marea: Automatische A/C Toerental blower varieert continue

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Sinds enige maanden het volgende probleem: bij A/C aan, blower stand op Auto is de koelcapaciteit beperkt en varieert de blower snelheid continue. Ik weet dat dit gebruikelijk is alleen de frequentie van het veranderen van hard naar zacht blazen is opeens veranderd en gaat nu veel sneller dan voorheen. Het is net of de hysterese/demping van de regeling veranderd is. A/C systeem is gecontroleerd en OK.

Mijn vragen: Is de electronica te resetten?, heeft het een zelfleer functie? Kan het zijn dat de mix (meng) klep warme -koude lucht lekt? Mengklep servo motor wordt niet juist aanstuurd?

Iemand ervaring met dit soort klachten?

Marco B

Geplaatst door Marco B (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

--------------------------------------------------------------------------------


Service News
Copyright By Fiat Auto - Printed //2001 CD 4/2001




Fiat Marea


versione: Alle typen met automatische klimaatregeling 50
02.01


5010 D 000 AA AUTOMATISCHE KLIMAATREGELING
Te laag rendement (temperatuur wijkt sterk af van ingestelde temperatuur) - Diagnoseprocedure



KLACHTOMSCHRIJVING
De klant klaagt dat de interieurtemperatuur sterk afwijkt van de ingestelde temperatuur.

WIJZIGINGEN VOOR HET DEALERNET
Voordat er bij deze klacht onderdelen worden vervangen, moet eerst de volgende diagnoseprocedure worden uitgevoerd om de werking van de buitentemperatuursensor (op de rechter buitenspiegel) en de interieurtemperatuursensor (tussen de toets voor de recirculatie en de toets voor inschakeling van de compressor) met het bijbehorende ventilatortje worden gecontroleerd.

De interieurtemperatuursensor wordt permanent geventileerd m.b.v. een klein ventilatortje, zodat de temperatuurmeting geen betrekking heeft op de stilstaande lucht onder het dashboard die sterk kan afwijken van de temperatuur in het interieur.

Als de sensor en/of het bijbehorende ventilatortje defect is, dan kunnen deze niet afzonderlijk maar uitsluitend als unit samen met de toetsen voor de recirculatie en de compressorinschakeling worden vervangen.



Het onderstaande is een aanvulling op het Werkplaatshandboek dat in uw bezit is.


Procedure voor

Diagnose

50 001

Werking van interieur- en buitentemperatuursensoren controleren


Symptoom/Omstandigheden: te laag rendement (temperatuur wijkt sterk af van instelling)


Diagnose


Resultaten van de controles


Fase

Uit te voeren bewerking

















0

LUCHTTEMPERATUUR BIJ ROOSTERS CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer m.b.v. een thermometer of de temperatuur van de lucht uit de uitstroomopeningen in relatie staat tot de temperatuurinstelling.

-

Temperatuur afwijkend

Doorgaan met Fase 1


1

CONTROLE MET DIAGNOSE-INSTRUMENT

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Sluit een diagnose-apparaat (Examiner) aan en controleer de interieur- en buitentemperatuursensor op fouten.

Doorgaan met Fase 4

Buitentemperatuursensor kortgesloten of onderbroken

Doorgaan met Fase 2


Interieurtemperatuursensor kortgesloten of onderbroken

Doorgaan met Fase 3


2

BEDRADING VAN BUITENTEMPERATUURSENSOR CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer de kabelbundel tussen de buitentemperatuursensor en klimaatregeleenheid op onderbreking/isolatie

Vervang de buitentemperatuursensor en ga verder met Fase 8

Bedrading onderbroken of isolatie defect

Herstel de bedrading en ga verder met Fase 8


3

BEDRADING VAN INTERIEURTEMPERATUURSENSOR CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer de kabelbundel tussen de interieurtemperatuursensor en klimaatregeleenheid op onderbreking/isolatie

Vervang de interieurtemperatuursensor (zie procedure 1 op pag. 5) en ga verder met Fase 8

Bedrading onderbroken of isolatie defect

Herstel de bedrading en ga verder met Fase 8


4

VENTILATOR VAN INTERIEURTEMPERATUURSENSOR CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Verwijder het schakelaarpaneel met de interieurtemperatuursensor (zie procedure 1 op pag. 5) en sluit de ventilator van de sensor aan op een voeding (let op de polariteit zoals is aangegeven op Fig. A van pag. 4) en controleer de juiste werking.

Doorgaan met Fase 5

Het ventilatortje werkt niet correct.

Vervang de unit die bestaat uit de toets voor de recirculatie, de interieurtemperatuursensor met het ventilatortje en de inschakeltoets voor de compressor zoals bij procedure 1 op pagina 5 is beschreven


5

DRUKKEN IN AIRCONDITIONING CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Sluit de vulapparatuur aan op de airconditioning van de auto en controleer zoals beschreven onder procedure 2 op pag. 6 of de drukken (hoge en lage druk) in het systeem correct zijn

Doorgaan met Fase 6

Drukken onder of boven de voorgeschreven waarden

Herstel de vulling van het systeem


6

CONDENSOR CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer de condensor op verstopping.

Ga door met Fase 7

Condensor verstopt

Vervang de condensor


7

EXPANSIEKLEP CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer de werking van de expansieklep

Doorgaan met Fase 8

Expansieklep defect

Vervang de expansieklep


8

JUISTE WERKING CONTROLEREN

Alles OK

Problemen

gevonden

Reparatie


Controleer of de storing niet meer optreedt

einde diagnose

De storing treedt nog op

Vervang de klimaatregeleenheid








Fig. A - Unit met recirculatietoets, interieurtemperatuursensor en inschakeltoets compressor



1. Schakelaar voor recirculatie
2. Schakelaar voor inschakeling compressor
3. Interieurtemperatuursensor met ventilatortje



Aansluitingen van de stekker op de detailafbeelding A


Pen 1 - Voeding van ventilator voor interieurtemperatuursensor (plus)

Pen 2 - Voeding van ventilator voor interieurtemperatuursensor (min)

Pen 3 - Interieurtemperatuursensor (massa)

Pen 4 - Interieurtemperatuursensor (signaal)

Pen 5 - MAX - DEF

Pen 6 - Niet aangesloten

Pen 7 - Bediening aircocompressor

Pen 8 - Verlichting lampjes (niet aangesloten)

Pen 9 - Voeding (+12V)

Pen 10 - Symboolverlichting (plus)

Pen 11 - Symboolverlichting (min)

Pen 12 - Bediening recirculatie













PROCEDURE 1: Unit met recirculatietoets, interieurtemperatuursensor en inschakeltoets compressor uit-/inbouwen

Uitbouwen
- Verwijder de autoradio.
- Maak m.b.v. een schroevendraaier de twee sierlijsten (1 - Fig.1) los en draai de twee onderliggende schroeven los, die door pijlen op de detailafbeeldingen naast Fig.1 zijn aangegeven.
- Trek de geklemde knop (4 - Fig.1) van de aanjagerschakelaar los.
Fig. 1



- Verwijder het schakelaarpaneel (2 - Fig.2) uit de zitting en maak aan de achterzijde de stekkers los.
- Druk via de opening voor paneel (2) de schakelaar voor de alarmknipperlichten (3) los en maak de twee stekkers los (noteer de aansluitwijze).
Fig. 2










- Draai de door pijlen op Fig.3 aangegeven bouten en de bout (5 - Fig.3) (onder knop 4 van Fig.1) los, waarmee de paneel (6 - Fig.3) aan het dashboard is bevestigd.
Fig. 3



- Draai op de achterzijde van paneel (6 - Fig.3) de bouten (8 - Fig.4) los en verwijder de unit met de recirculatietoets, interieurtemperatuursensor en inschakeltoets compressor (7).
Fig. 4







Inbouwen


Voer voor het inbouwen de werkzaamheden voor het uitbouwen in omgekeerde volgorde uit.

PROCEDURE 2: Drukken in airconditioning controleren
De test moet worden uitgevoerd bij een omgevingstemperatuur tussen 20°C en 30°C.

1. Sluit de vulapparatuur (Cleaner 134) aan op de airconditioning van de auto.
2. Sluit alle portieren en ruiten bij uitgeschakelde airconditioning.
3. Start de motor en breng het toerental op 12501300/min met versnellingsbak in vrij.
4. Open de centrale ventilatieroosters. Steek de sonde van een thermometer in het rooster zoals op Fig.1 is aangegeven.
Fig. 1



5. Maak, onder verwijzing naar de bedieningsorganen op Fig.2 de volgende instellingen:- draaiknop voor temperatuurinstelling op LO;
- keuzeschakelaar voor de aanjagersnelheid op '2'.
- draaiknop voor luchtverdeling op middelste roosters;
- Compressor (toets A) uitgeschakeld;
- Recirculatie (toets B) ingeschakeld.

Fig. 2



6. Controleer of beide manometers (lage druk en hoge druk) op de vulapparatuur een druk aangegeven van 5-9 bar (bij een omgevingstemperatuur tussen 20°C en 30°C).


7. Druk op toets (A - Fig.2) om de compressor in te schakelen en controleer of:- Binnen 24 minuten de temperatuur in de roosters zakt tot 811°C en constant blijft.
- Binnen een minuut de druk aan de hoge-drukzijde stijgt tot 1516 bar. Hierbij moet de elektroventilateur van het motorkoelsysteem inschakelen als de druk 1012 bar is. Deze cyclus moet zich continu herhalen.
- Binnen 30 seconden moet de lage druk zijn gezakt tot 2,53 bar en daarna verder dalen tot circa 1,51,8 bar.

Bij een omgevingstemperatuur boven 25°C stabiliseert de hoge druk zich op 12 14 bar en zal de elektroventilateur permanent ingeschakeld blijven.

Marco B (0), 17 jaar geleden

Teczwolle

Dank je voor de uitgebreide reactie. Ik heb enige mogelijke oorzaken bekeken:
Ventilatortje en temp sensor voor interieur temperatuur was ernstig vervuild met stof. Centrale deel display uitgebouwd en gereinigd. Ventilator draait goed. Sensor werkt wel, ik weet alleen geen specificatie: Omgeving ongeveer 25° C: 113,5 Ohm. Bij ongeveer 35° C loopt deze waarde terug naar 112,9 Ohm. Met de fohn erop loopt deze verder terug richting 110° C. Lijkt me een normaal verloop.

Functie van de buitentemperatuur sensor kan ik niet helemaal plaatsen. Gaat bij hoge buitentemp de recirc klep gedeeltelijk dicht omdat anders de koelapaciteit van het systeem te beperkt is? Ik neem aan dat de sensor dezelfde is als de weergave op de display. Deze werkt correct.

Verder viel me op in de FIAT informatie dat de hogedruk rond de 15-16 bar moet liggen en de lage druk rond de 1,5 / 1,8 bar. Ik heb de A/C laten vullen (600 gram) eind april. Toen werden drukken van 10,4 en 2,1 vermeld op STEK rapport. Ik vraag me nu af of er voldoende vulling in het systeem zit. Dit mede gezien de beperkte koelcapaciteit zoals eerder gemeld.

Weet iemand de juiste vulhoeveelheid R134A is voor de Marea 1,6 Weekend. Staat niet in mijn vraagbaak en op het Internet kan ik het niet vinden.

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

650 gr r134a

bij een toerenal van 1500tpm zijn de volgende waarden gewenst
lage druk tussen de 1,5 en 3.0 bar
hoge druk tussen 11 en 16 bar
bij 15 a 16 bar schakeld de ventilator motor in

concluderend lijkt mij de airco qwa drukken in orde

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.