Beste lezers, het volgende is er aan de hand met mijn auto.
Het kenteken geeft aan type 1.6 ie , ik neem aan dat het volledige type is 1.6 ie SX , omdat hij 4 injectoren heeft.
Chassisnummer ZFA15900005000754.
Tijdens het rijden stopte de motor ermee. Naar mijn garage gebracht (geen Fiat) waar men de benzinepomp heeft vervangen door een tweedehands. Daarna start de auto erg slecht, hij mist trekkracht en rijdt daarom ook erg slecht. Ik moet heel rustig gas geven, anders is het net alsof hij afslaat. Hij brengt me van A naar B maar vraag niet hoe. Ik hou m'n hart vast als ik ermee rij.
Auto teruggebracht, benzinedruk opgemeten, deze was slechts iets meer dan 1 bar, terwijl het volgens de garage-komputer bij dit type 3,5 bar moet zijn. De druk loopt niet op bij dichtknijpen van de retourleiding.
Daarom de pomp weer vervangen, afkomstig uit een Tipo 1.6 van 1990, uiterlijk is de pomp gelijk.
Omdat dit type Tipo een spi (single point injectie) is en mijn Tempra een mpi (multi point), hou ik rekening met het bestaan van twee types benzinepomp, namelijk een pomp met lagere druk voor spi, en een pomp met hogere druk voor mpi.
Dit is de enige reden die ik kan bedenken, want één ding is duidelijk: het moet de benzinepomp zijn.
Heb mijn theorie besproken met een Fiat dealer, maar volgens hem zijn er niet twee types pomp.
N.B. het benzinefilter is gecontroleerd en blijkt goed.
Wie heeft een antwoord?
M.vr.gr. Jarich.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij moet een pomp van een Marea ook passen en die heeft wel meerdere uitvoeringen en mpi,het gevaar van een gebruikte pomp is altijd dat deze ook niet in orde is.
Zoeken met je chassisnummer bracht niets op via mijn EPER DVD.
En is ook de ene voor de andere Fiat dealer,bel eens met auto Creussen in Heerlen (045-5742121)en vraag naar het magazijn en Ivo,deze man geeft nooit op voor hij iets voor je heeft uit kunnen halen.
Bij een monopoint moet de druk ongeveer 1 bar zijn.
99% zeker moet het bij een multipoint 3,5 bar zijn. (Bij de punto met zelfde bouwjaar en multipoint 1.6 8V weet ik zeker dat het 3,5 bar moet zijn.)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar