De wagen heeft een winter stilgestaan, en daarna doet het volgende probleem zich voor, dat langzaam erger wordt.
Als ik in de 3e versnelling een bocht naar rechts maak, bijv. ik rij een rotonde op, dan vliegt hij uit de versnelling. Ik druk dan de koppeling in, en als ik vervolgens naar links stuur, valt hij automatisch weer in de 3e, zonder dat ik de pook aanraak.
Soms valt hij ook uit de 2e als ik op een kruispunt rechtsaf ga.
Dus als het stuur naar rechts gedraaid is, wil de auto uit de versnelling, en krijg ik hem beslist niet in de versnelling.
Als het stuur naar links wijst, krijg ik hem niet uit de versnelling.
Dit geldt alleen tijdens het rijden, en voor alle versnellingen, maar de 3e is het hardnekkigst.
Kortom: stuur naar rechts: pook wil naar neutraal; naar links: pook wil niet naar neutraal.
Alle versnellingen functioneren prima. Ik heb de kogel onder de pook geïnspecteerd, en die ziet er goed uit.
Ook aan de bedieningsstangen naar de bak kan ik zo op het oog niet een defekt ontdekken.
Het schakelen is op de één of andere manier afhankelijk geworden van de stand van het stuur.
Wie heeft een mogelijke oorzaak van dit raadsel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bovenop het stuurhuis zit een scharnierpunt. Dit zit vast. Let wel op, vlak erbij zit nog een scharnierpunt. Ze moeten allebij soepel bewegen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar