👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste mensen,
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren over onderstaand probleem.
Probleem lijk te zijn ontstaan nadat de bobine is vervangen door storing motormanagementsysteem.
Bij niet volledig opgewarmde motor is er vrij weinig aan de hand. Geen bijgeluid bij doortrekken en geen kloppend/tikkend geluid hoorbaar bij stationair draaien.
Naarmate de motor opwarmt, is er een "dieselachtig", ratelend, blikkerig, goedkoop geluid te worden. Hieronder de kenmerken:
* Bij accelereren hoorbaar tussen ongeveer 1700 en 2300 rpm. Bij hoogtoerig doortrekken is het een stuk minder
* Doet zich alleen voor bij rijden. Is dus niet te reproduceren door het toerental op te zoeken bij bovenstaande
* Door bovenstaande is het voor mij lastig om de exacte locatie te vinden. Het lijkt onder het blok (of voorstuk uitlaat?) vandaan te komen
* Voor mijn gevoel houdt hij minimaal in tijdens dit geluid, maar niet significant/opvallend
* Tevens is er bij warme motor, dus lager stationair toerental (+-700) een kloppend/"bonkend" geluid hoorbaar, welk verdwijnt bij gas geven bij stilstand.
* Deze auto lekt ook licht (druppelsgewijs) olie rond het carter, maar dat deed hij hiervoor ook. Oliepeil altijd in stand gehouden!
Googelen brengt mij niet veel verder. Ik ben geen autotechnicus, dus voor mij is het slechts speculeren wat het kan zijn (bijv.: door het "kantelen" van het blok bij accelereren spleetje tussen uitlaatpakking? maar waarom dan alleen bij warme motor?)
Gezien de dagwaarde van dit beestje, zou indicatief advies van jullie zeer gewaardeerd worden, zodat ik een keuze kan maken voordat ik een paar honderdjes aan diagnosekosten tegen de balk gooi! :-)
Bedankt alvast!
Groet, Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan zo wat van alles zijn... ik zou de motorophanging eens nakijken... om dit al uit te sluiten. Verder zou het ook iets met de oliepomp te maken kunnen hebben. Het olielek heeft daar wel niets mee te maken, dat lijkt mij te komen van de oliekeerring op de krukas achter of voor. Gezien de leeftijd van de auto zou ik er wel niet veel kosten meer aan doen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar