Fiat Cinquecento: bonkend geluid achteras/wielen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.9

als ik over een hobbelige weg rij hoor ik een bonkend geluid bij mijn achteras of achterwielen.
het is alleen als het over bv een klinkerweg rij. bij drempels hoor ik het niet.
weet iemand wat het kan zijn en hoe ik dit eventueel kan verhelpen?

mike1000

Geplaatst door mike1000 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1835) PRO, 9 jaar geleden

Onderstel op speling controleren , en wat het veroorzaakt vervangen.

mike1000 (0), 9 jaar geleden

dank je ferrie, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

schokbrekers testen! Voelen of er speling / ruimte zit op elk afzonderlijk wiel, daar begin je mee.
Krik een wiel los van de grond (doe dit veilig) en probeer het wiel te bewegen. Pak deze vast op 12 en op 6 uur, en voel of er speling aanwezig is.

Laat de schokbrekers testen.

mike1000 (0), 9 jaar geleden

dank je wel ralf, ik ga morgen gelijk die speling controleren. en je schokbrekers testen dan druk je toch op de hoek vd auto? mag de auto 1 x na schudden?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Is een indicatie ja.

mike1000 (0), 9 jaar geleden

oke, beetje late reactie, maar heb wielen getest en zit nergens speling op de wielen. kunnen het eventueel de draagarm rubbers zijn? en kan ik dat ook zelf testen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je de wielen goed op speling had gecontroleerd was een slecht draagarmrubber er ook wel uitgekomen. Je moet het toch in een andere hoek zoeken.
Schokbrekers goed?

mike1000 (0), 9 jaar geleden

Ben ik weer , ralf. Ik heb alle 4 de hoeken van de auto stevig ingedrukt. De auto komt omhoog en staat direct stil. Geen een keer na schudden. Dan lijken mij de schokbrekers ook wel oké, toch?

mike1000 (0), 9 jaar geleden

Maar het klinkt alsof de uitlaat tegen de bodem aan rammelt. Echter ik heb er onder gelegen en de uitlaat hangt helemaal vrij.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=mike1000]Ben ik weer , ralf. Ik heb alle 4 de hoeken van de auto stevig ingedrukt. De auto komt omhoog en staat direct stil. Geen een keer na schudden. Dan lijken mij de schokbrekers ook wel oké, toch?[/quote]
Dit is niet meer dan een indicatie. Laat er iemand mee naar kijken.

mike1000 (0), 9 jaar geleden

oke,ik denk idd dat dat het beste is. bedankt voor je advies. zodra ik meer weet laat ik het weten

oompiekoerier68 (0), 9 jaar geleden

Waarschijnlek zijn je draagarm rubbers achter versleten.draagarmen in zijn geheel vervangen.nw rubbers er in persen is niet te dioen,heb je pseciaal gereedschap voor nodig.
Oompie

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

NOu Mike, wat was het probleem ??

mike1000 (0), 8 jaar geleden

wiellagers rot. maar 8 julie loopt de keuring af en dan gaat hij weg

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Mike ik vind het fijn voor je dat het nu gevonden is, maar je typt hiet totaal afwijkende symptomen . Symptomen die niet horen bij de gevonden wiellagers.

mike1000 (0), 8 jaar geleden

Tja, ik heb het ook maar van horen zeggen. Weet dat als ik de auto opkrik er geen speling in het wiel zit, echter zodra de auto weer op 4 banden staat, en ik schud aan het wiel,voel ik speling en hoor ik dat bonkende geluid. Maarja, verder werkt de handrem niet en is het brandstof verbruik erg hoog. 1 op 11 maximaal. Heb al thermostaat vervangen maar daar was het hoge verbruik niet mee opgelost. Ook de ventilator werkt alleen op stand 3 en begint soms spontaan te "gillen". Ook moeten de kleppen afgesteld worden want die "tikken" behoorlijk met een.koude motor. Zoals je ziet, denk ik dat het iets te veel mankementen voor de keuring. En denk dat de kosten voor reparatie niet de moeite waard is voor een cinq uit 94 .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.