Fiat Ducato: Bout aandrukrol distributieriem gebroken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800 Turbo

Wie kan er een verklaring geven voor het volgende probleem?
Fiat ducato 2800 turbo diesel.
Distributieriem vervangen op 80.000 km
Na 30.000 km breekt de bout die de aandrukrol vastzet.
Dit is een speciale bout va 10mm die in de motor gedraaid is.
De riem was een tand versprongen nadat de zijkant van het grote tandwiel voor aandrijving van de nokkenas beschadigd was, gelukkig zonder verdere stukken.
Alles is vervangen (tandwiel, aandrukrollen, steun, bout en distributieriem.

Na 200 km (twee dagen later) is de bout opnieuw gebroken.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? In de garage hebben ze geen verklaring.

[url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/8393/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/6035/...[/img][/url]

albert01

Geplaatst door albert01 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

ibo (0) PRO, 17 jaar geleden

bedoel je de spanrol of de looprol? maakt eigenlijk niet uit, enige verklaring die ik kan geven is dat de bout te vast gezet is.

albert01 (0), 17 jaar geleden

Het is de spanrol, maar waarom zou de bout 2 keer te vast gezet zijn?

albert01 (0), 17 jaar geleden

De eerste keer was in frankrijk op verlof , daar is de bout en de spanrol enz.. vervangen. Na 200 km bout opnieuw gebroken, toen hebben we de camper naar België laten slepen.

hcjansen (0), 17 jaar geleden

Er van uitgegaan dat die tweede bout van de juiste sterkte was zou ik ook denken aan te vastgedraaid,maar waarom die eerste dan gebroken is na 30000 km dat is me eigenlijk nog een groter raadsel.
Soms snap je toch niet hoe iets wat eigenlijk nooit stuk gaat ineens twee keer achter elkaar de geest geeft.
Lijkt me niet simpel om met 100% zekerheid een oorzaak te vinden.
Zal weinig anders opzitten dan heel secuur een derde poging te wagen en te hopen dat het niet weer gebeurd.
Wens je veel succes met dit toch best wel spannende klusje!




Mvg. Henk.

albert01 (0), 15 jaar geleden

De bout is voor de derde keer vervangen en nu na meer dan 2 jaar werkt alles nog perfect.
Waarschijnlijk is de bout in Frankrijk te sterk aangespannen (dit was zonder momentsleutel gebeurd).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.