Hoi
Op het werk staat een ducato met een probleem.
De klant komt binnen met als opmerking dat het lampje van de handrem, lampje motormanagement en lampje abs plotseling tijdens het rijden is gaan branden ook blaast de interieurventilator constant zonder af te krijgen.
Na de diagnoseapparatuur te hebben aangesloten merk ik de volgende fouten op.
In de body computer fouten: -D 706 remsysteem (NFR) Knooppunt afwezig op C-can, -D 712 Knooppunt stuurhoek (NAS) Knooppunt afwezig op C-can, -D715 knooppunt slingering/zijdelingse acceleratie (NYL) Knooppunt afwezig op C-can
In de motorcentrale: -P0500 Snelheidssignaal auto (Can), U 1706 Can-netwerk (NCM-NFR)
Als ik op pen 6 en 14 ( C-can ) van de diagnosestekker een ohmmeting doe kom ik uit op 1 (oneindig) en ik geloof dat een can lijn toch een gesloten circuit is?? bij een voltmeting meet ik op pen 6 (can L) 0,5V en pen 14 (can H) 4,5V
Ben ik mis als ik zeg dat hier ergens een onderbreking zit en is er een manier om dit uit te zoeken waar?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft want voor mij is dit de eerste keer dat ik hier problemen mee heb
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
in de AMT vannovember stond een artikel over een espace met can bus problemen.
Hierbij hebben ze met een scoop gezien dat can laag ergens soms aan massa kwam,dan gaat het systeem over naar een bus data verkeer.
Tussen laag en hoog moet idd. 60 ohm zitten (bij espace uit artikel).
Ga een voor een de aangesloten modules loshalen,ik zou beginnen met de abs.
Zorg dat je een goed elektrisch schema krijgt.
Loshalen van modules op de can-bus kan leiden tot onderbreking van de bus.
Het is tegenwoordig niet ongebruikelijk dat de can-bus allemaal losse stukjes zijn die van computer naar computer lopen.
De doorverbinding zit dan in de computer op dat aansluitpunt.
Officieel zou 6 Can High moeten zijn en 14 Can Low, maar het kan zijn dat Fiat zich nog niet houdt aan de EOBD regels die in 2007 ook voor dit voertuig gelden. Officieel is de weerstand inderdaad 60 ohm. 120 ohm aan elk uiteinde van de bus.
Bij een weerstand van oneindig heb je minstens 2 (twee) onderbrekingen op zowel Can High als Low, anders zou je 120 ohm meten.
Schema heb ik, het is net andersom 6 is can low en 14 can high
in ieder geval toch al bedankt nu heb ik toch al de bevestiging dat er een draadbreuk is
Ik laat nog weten wat de oorzaak was.... als ik ze vindt tenminste :-)
Heb je de batterij losgemaakt bij het controleren van de can-lijnen ?
De C can komt niet toe op de diagnosestekker denk ik, de B can echter wel pen 6 en 14.
Er kan geen probleem zijn op de C can, de injectiecomputer wordt ontgrendeld via de C can. Dan zou de motor niet meer starten na het uitzetten van het contact.
Het instrumentenpaneel staat op de B can.
De ventilator draait op volle snelheid, deze is echter massagestuurd. Van de + aan de motor naar de voorschakelweerstand dan naar de standenschakelaar naar massa.
Denk dat je best eerst het ventilatorprobleem oplost, is ook het makkelijkst. De uitkomst zal de rest meeherstellen.
Oldford zit juist. Hij weet wat hij zegt en heeft het meestal bij het rechte eind...
Met een beetje mazzel zit de C-CAN gewoon aangesloten op pin 2 en 10.
Dat was 10 jaar geleden ook al zo en toen ik FIAT op de fouten wees kreeg ik als antwoord dat de powertrain Canbus alleen voor testen was en dat men vergeten was die weg te halen. Zo te zien zijn ze nog steeds vergeten die powertrain can op pen 6 en 14 te zetten.
Is wel verplicht vanaf 2008, ook voor bestelwagens.
Als nu een EOBD tester Can gaat proberen blaas je in ieder geval voor even de communicatie op de C Can-bus in de war.
Voertuig is verplicht EOBD te ondersteunen, gebruik je dat, moet je alsnog naar de dealer om een aantal fouten in de C-Can bus te wissen.
Zal normaliter niet voorkomen omdat Can het laatste protocol HOORT te zijn dat een scanner probeert, maar als je iets te laat het contact aan zet kan het wel gebeuren.
oldford had het inderdaad weer juist met de doorlussing van de bus door de modules.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar