Fiat Cinquecento: Cinquecento Sporting 1.1 1997. Motor in de noodloop???

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.100

Geachte techneuten en specialisten,

Sinds een paar weken heb ik de Cinquecento Sporting 1.1 van mijn studerende dochter op mijn oprit staan. Knalgeel en best een leuk auto'tje, maar ik wil hem hier weg hebben. Maar uiteraard parkeren dochters hun eigen vervoermiddeltje niet vrijwillig zo lang bij paps op de oprit. Er is dus iets aan de hand. En dat "iets" dacht ik wel even voor haar op te lossen, maar inmiddels doe ik dus een noodoproep naar jullie.

De auto is van 1997 en heeft inmiddels 93.000 km gelopen en werd bij mij neer gezet met het volgende probleem:

Pap, sinds die storm in december waarbij ik, zoals elke dag tijdens mijn stage, aan het strand stond geparkeerd, pruttelt mijn Fiat uit de uitlaat en trekt hij heel slecht op. Zou het soms zo kunnen zijn dat het luchtfilter helemaal vol met zand zit? Nee dochter, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Maar breng de auto maar naar mij toe, dan kijk ik wel even.

Afijn, de auto staat sindsdien hier en bezorgt me inmiddels wel wat hoofdbrekens. Inderdaad maakt de auto, bij stationair draaien een pruttelend geluid uit de uitlaat. En het is ook correct dat het lijkt alsof de helft van het motorvermogen is verdwenen. Daarbij valt ook te vermelden dat de motor dood slaat bij 4.500 tpm. De motor loopt, bij iets gasgeven, geheel normaal en er lijkt niets aan de hand. Ook gaat het motorstoringslampje na het starten gewoon uit en blijft ook uit. Ook het starten zelf verloopt uitstekend. Zelfs bij die achterlijk lage temperatuur van 2 weken geleden, was het gewoon starten en lopen.

Direct dacht ik aan een lekke bougiekabel of defecte bougie. En dus heb ik de kabels en de bougies direct vervangen, evenals de gebruikelijke filters. Misschien overbodig om te melden, maar natuurlijk zat het luchtfilter niet verstopt met zeezand. In elk geval gaf deze eerste ingreep geen enkel resultaat. Overigens zagen de electroden van de bougies er heel normaal uit en al helemaal was er geen aanwijsbare afwijking van 1 van de 4 stuks. Ook een inspectie in het expansievat van de koelvloeistof leverde niets op. Geen sludge en ook geen extreme drukken. Vervolgens heb ik de vacuumslangen gecheckt, waarbij een duidelijk verschil in de loop van de motor waar te nemen is als ik de slang van de MAP sensor los haal. Ook deze doet dus schijnbaar goed zijn werk. Ik zat een beetje op een dood spoor en maakte een afspraak bij de dealer voor een testkastdiagnose. Ik kreeg daaruit 2 testrapporten;

1. Fout: Lambda sonde, -intermitterend.

Mogelijke oorzaken:

-Defecte aansluitingen
-Isolatie bedrading
-Continuïteit bedrading
-Lambda sonde defect
-Injectieregeleenheid defect

2. Fout: Accuspanning, -intermitterend.

Mogelijke oorzaken:

-Defecte bedrading
-Oplaadsysteem werkt slecht
-Accu defect
-Injectieregeleenheid defect

Aangezien de auto bij de extreem lage temperaturen van de voorbije weken volstrekt probleemloos startte en aansloeg, kon ik de oorzaak "accu defect" van diagnose 2 direct schrappen. En ook de oorzaak "oplaadsysteem werkt slecht" lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien ik afgelopen zomer de dynamo reeds heb vervangen voor een gereviseerd exemplaar van autosloperij Opdam. Bovendien is er geen enkele andere indicatie dat er iets niet goed zou zijn aan de dynamo. Aangezien ik vernomen heb dat de massakabel tussen de motor en de carosserie nog wel eens kapot gaat bij dit type auto, heb ik direct een kabel gelegd tussen een bout van het kleppendeksel en een van de veerpoot. Ook dit gaf geen enkel resultaat. Vervolgens liet ik de auto draaien en trok de stekker van de lambda sonde los. Er was geen enkel verschil waar te nemen en dus werd ik een beetje blij. Ik nam namelijk aan dat de werking of defect van de sonde waar te nemen zou zijn in de loop van de motor. Ik ben direct naar de sloperij gegaan en heb een sonde uit een sloopauto gedraaid. (Was een Seicento 1.1) Ook dit gaf geen enkel resultaat, zodat mijn lijstje inmiddels wel op begon te raken. Ik richtte mij dan ook vervolgens op de injectieregeleenheid en raakte er van overtuigd dat het daarin moest zitten.

Vandaag weer bij de sloop geweest en heb een ECU mogen proberen. Even ompluggen, massa aansluiten en hopen!!! De auto startte weer als gewoonlijk, maar gaf direct dezelfde nukken. Eerst dacht ik dat hij stationair beter liep, maar wellicht was dit omdat de motor al warm was. Bij gasgeven merkte ik direct dat het nog steeds niet goed was en bij 4.500 tpm viel hij nog steeds dood. Mijn laatste strohalm (de injectieregeleenheid) bleek dus ook niets het o zo gewenste resultaat te geven en ik zit dus nu echt op een dood spoor.

Wie o wie herkent dit probleem en kan mij adequate informatie geven?

Het spreekt voor zich dat ik hier afdoende verslag zal doen omtrent het verloop van deze kwestie.

M.v.gr. Rinus

Starlover

Geplaatst door Starlover (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat bedoel je met "doodslaan bij 4500 rpm"? Inhouden en niet verder willen of compleet afslaan?

Pruttelen in de uitlaat is het exploderen van onverbrande brandstof.
Ga je in 1e instantie aan bougies/bobine denken. Maar ook een verkeerd mengsel kan dit veroorzaken.
De fout lambdasonde kun je op verschillende manieren interepreteren zonder verdere gegevens.
Fout in de sensor/bedrading of de sensor is goed maar het mengsel is zo verkeerd dat dat een foutmelding oplevert.

De fout "accuspanning" wijst een beetje op contactproblemen in stekkers.
Maar het zou ook een te actieve dynamo kunnen zijn, die af en toe te veel laad. Kun je snel meten met een voltmeter.

Dan is er nog de mogelijkheid van een semsor die verkeerd aan geeft, maar geen foutmelding oplevert.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die vonkende onderdelen vervangen worden. Misschien een haarscheur in de bobine.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Vooral de voetpakking van het monopoint huis goed controleren op lekkage.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral temperatuur sensors, map sensor en lambda sonde.

Hoe oud is het brandstoffilter? Misschien een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Alternatief: Laat een 4-gas test doen bij warme motor en schrijf alle waardes op (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal).

thei11316 (0), 12 jaar geleden

De bobines van deze Fiat geven wel vaker de geest en dan het eerst die vooraan zit,dat geeft dan ook een verkeerde lambda waarde(onverbrande brandstof)

Dynamos panning meten op de accu en als die iets te laag zou zijn ook op de dynamop zelf,de bedrading kan op meerdere punten slechte verbinding hebben en dan laadt hij ook te weinig.

Starlover (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Wat bedoel je met "doodslaan bij 4500 rpm"? Inhouden en niet verder willen of compleet afslaan?[/quote]
Ik bedoel met "doodslaan" dat het lijkt alsof er een toerenbegrenzer in werking treedt bij het bereiken van 4.500 tpm. Dat is maar eventjes. Nadat hij weer onder de 4.000 tpm zit, pakt de motor weer gewoon op.[quote=oldford]Pruttelen in de uitlaat is het exploderen van onverbrande brandstof.
Ga je in 1e instantie aan bougies/bobine denken. Maar ook een verkeerd mengsel kan dit veroorzaken.
De fout lambdasonde kun je op verschillende manieren interepreteren zonder verdere gegevens.
Fout in de sensor/bedrading of de sensor is goed maar het mengsel is zo verkeerd dat dat een foutmelding oplevert.[/quote]
Ik vermoed inderdaad dat het gepruttel wordt veroorzaakt door onverbrande brandstof. De motor lijkt namelijk niet echt op 3 poten te lopen, maar het gepruttel is aanwezig. Ook lijkt het verbruik sinds dat de auto deze storing heeft, te zijn toegenomen. Wellicht toch een lekke bobine? De bougies en bougiekabels heb ik al vervangen, evenals de lambda-sonde. De bedrading ziet er goed en onbeschadigd uit. Het kan natuurlijk altijd, maar ik vermoed dat daar het euvel niet in zit.[quote=oldford]De fout "accuspanning" wijst een beetje op contactproblemen in stekkers.
Maar het zou ook een te actieve dynamo kunnen zijn, die af en toe te veel laad. Kun je snel meten met een voltmeter.[/quote]
Ik zal zo meteen de laadspanning eens meten. [quote=oldford]Dan is er nog de mogelijkheid van een semsor die verkeerd aan geeft, maar geen foutmelding oplevert.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die vonkende onderdelen vervangen worden. Misschien een haarscheur in de bobine.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Vooral de voetpakking van het monopoint huis goed controleren op lekkage.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Vooral temperatuur sensors, map sensor en lambda sonde.

Hoe oud is het brandstoffilter? Misschien een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Alternatief: Laat een 4-gas test doen bij warme motor en schrijf alle waardes op (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal).[/quote]
Uiteraard zal ik al deze aanwijzingen gaan volgen, maar ik heb eveneens mijn bedenkingen. Zoals ik namelijk al schreef, lijkt het alsof de computer in de noodloop is gegaan. Alsof de computer zegt: "Okay, ik laat de motor wel werken, maar niet op volle kracht. Dit om de motor te behoeden voor schade, als gevolg van een aan mij gestuurd signaal dat er iets niet in orde is." De storing is namelijk heel exact. Het is niet vaag, waarbij het de ene keer zus is en de andere keer zo. Motor starten: Uitstekend. Motor stationair: Gewoon ca 800 tpm, niet afslaan, alleen het gepruttel van de uitlaat. Beetje gasgeven: Motor draait rond als een nieuwe. Volgas geven: Geen enkel probleem totdat de naald van de toerenteller de 4.500 aanwijst. Slaat ook daarna niet af. Optrekken: Gaat traag, alsof de auto (zoals gebruikelijk bij een noodloop) ca. 30% vermogensverlies heeft.

Algemeen: Heel erg bedankt voor je inbreng.

Starlover (0), 12 jaar geleden

[quote=thei11316]De bobines van deze Fiat geven wel vaker de geest en dan het eerst die vooraan zit,dat geeft dan ook een verkeerde lambda waarde(onverbrande brandstof)[/quote]
Ik zal vanavond de plantenspuit methode eens toepassen. Feitelijk klinkt het inderdaad ook logisch vanuit mijn allereerste gedachte toen ik zelf direct de bougies en kabels stond te vervangen. De bobines zitten ook in dat zelfde circuit.[quote=thei11316]Dynamos panning meten op de accu en als die iets te laag zou zijn ook op de dynamop zelf,de bedrading kan op meerdere punten slechte verbinding hebben en dan laadt hij ook te weinig.[/quote]
Hoewel ik nog steeds niet het idee heb dat hierin een storing zit, ga ik zo meteen de spanning eens op diverse punten meten.

Dank je wel voor je inbreng.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Lekje in de uitlaat heeft grote effecten als het in de buurt van de lambdasonde zit.
Signaal wordt beinvloedt en geeft dan "te arm" aan. Motorcomputer reageert braaf en doet er wat bij, en wat bij, en ......
Dat kan tot een behoorlijk hoger verbruik leiden.
Een bobine probleem geeft hetzelfde effect. Er komt zuurstof in de uitlaat doordat er geen verbranding is, rest zie boven.
Maar ook een defecte sensor (map-sensor of koelvloeistof temperatuur) kan zo'n effect hebben.
Een lekje of blokkering in het slangetje naar de map-sensor veroorzaakt ook die effecten.

Op de lange termijn kan zelfs de kat gedeeltelijk verstopt gaan zitten door het pruttelen en gaat de motor op hogere toerentallen zelfs inhouden.
Dat is te zien bij warme motor doordat de kat dan rood-gloeiend staat.

Dynamo veroorzaakt misschien niet de motorstoringen, maar het kan een 2e probleem zijn.

Starlover (0), 12 jaar geleden

Zojuist heb ik het laad- en spanningscircuit doorgemeten. Voorafgaand aan het starten gaf de voltmetere aan dat de accu 12,62 volt geeft. Na het starten loopt dit snel op naar de 14,4 volt en daarna schommelt het tussen de 13 en die 14,4 volt. Hier is dus niets mee aan de hand.

De uitlaat is geheel intact. Er is geen enkel lekje of een plekje wat overmatig rot is.

De MAP sensor lijkt zijn werk te doen. Zodra ik het slangetje los trek, gaat de motor heel beroerd lopen.

De koelvloeistof temperatuursensor........ Waar zit die? En is dat niet degene die de temperatuurmeter in het dashbord aanstuurt? Want die temp meter geeft namelijk heel normale waarden aan.

We lijken steeds meer naar een kapotte bobine te gaan. Wellicht dát eens uitwisselen.

Starlover (0), 12 jaar geleden

Zojuist de bobines vervangen voor een setje van de sloop. Het lijkt er op dat de situatie inderdaad verbeterd is. Nu loopt de C al weer veel beter stationair en lijkt hij ook qua trekkracht verbeterd te zijn. Alleen heeft hij nog steeds die 4.500 tpm grens.

Wie o wie weet hier een oplossing voor ???

thei11316 (0), 12 jaar geleden

BDP/Krukassensor controleren cq schoonmaken en weer opnieuw afstellen,bekijk ook de bedrading van deze sensor of die niet beschadigd is,dat geeft ook dit probleem.

Lambda sonde kun je controleren met een voltmeter met draaienede motor,de spanning moet dan tussen 0.1 en 1.0 volt zijjn en veranderen als je wat gas geeft.

Tempsensor voor je meter zit achter op het blok,bij de oliepeilstok in de buurt,of deze ook de temp doorgeeft aan de ECU weet ik niet.

Dan zit er ook nog een wit of zwart (dubbel relais) tegen het schutbord die de bobines kan aansturen via de BDP/Krukassensor,die zou ook nog slecht kunnen zijn,officiele Fiat naam hiervoor is Ontsteking computer.

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=thei11316]BDP/Krukassensor controleren cq schoonmaken en weer opnieuw afstellen,bekijk ook de bedrading van deze sensor of die niet beschadigd is,dat geeft ook dit probleem.

Lambda sonde kun je controleren met een voltmeter met draaienede motor,de spanning moet dan tussen 0.1 en 1.0 volt zijjn en veranderen als je wat gas geeft.

Tempsensor voor je meter zit achter op het blok,bij de oliepeilstok in de buurt,of deze ook de temp doorgeeft aan de ECU weet ik niet.

Dan zit er ook nog een wit of zwart (dubbel relais) tegen het schutbord die de bobines kan aansturen via de BDP/Krukassensor,die zou ook nog slecht kunnen zijn,officiele Fiat naam hiervoor is Ontsteking computer.[/quote]
Sluit me bij Thei aan met de BDP sensor,
na 93.000 km kan die goed aan vervanging toe zijn.
draai hem eens los en kijk op de kop van de sensor, daar moet een soort speldenknopje opzitten. deze zal hoogstwaarschijnlijk wel helemaal "" opgevreten" zijn.
( dit gebaseerd op eigen ervaring ! )
wisselen is makkelijk zelf te doen !

( zit rechts onder, wagen opkrikken dan kom je er redelijk makkelijk bij, zonder wiel te monteren. )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.