close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Panda: CO waarde stationair

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 44

Ik heb een probleem met de CO waarde van mijn Fiat Panda 1.2 Dynamic uit 2005.
Bij de APK keuring is tijdens de uitlezing van de zgn "viergas" meting gebleken dat de CO waarde niet
goed is bij stationair draaien. Hij zit daar op 4.5 %. Echter bij belasting op toerental is de waarde gewoon 0.
Wat is hier aan de hand? Volgens de uitlezing zit het probleem bij cilinder 4.
Ook hebben we de compressie gemeten. Deze is voor alle cilinders 16 bar, alleen op de 4e cilinder 12 bar.
Dat is vreemd t.o.v de CO waarde, want die zou dan onder belasting ook een slechte uitlezing moeten geven. En dat is dus niet het geval.
Je zou zeggen een uitlaatklep, maar dat kan dan niet, gezien de waardes. We hebben de bougies vervangen, deze waren allemaal schoon. Bougiekabels ook vervangen en 1 bobine ter uitsluiting. Lambda sonde is vervangen, evenals een schoon luchtfilter.
Temperatuursensor is ook bekeken, veranderd niet. ECU is verder prima. Ik heb de auto 1 week in mijn bezit.
Daarvoor heeft deze wel geruime tijd stil gestaan bij de garage. Sindsdien heb ik er al zeker 750 kilometer mee gereden.
Zou het een slechte / vervuilde injector kunnen zijn op de vierde cilinder? Of zie ik nog iets anders over het hoofd?
Graag jullie bevindingen! Dank alvast!

Geplaatst door

Fyke (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Duidelijk een aantal verborgen gebreken. Wat zegt de verkoper hier over?
Want hij heeft je een auto verkocht die niet door de APK komt. Dat zal ook wel de reden zijn dat de auto zonder nieuwe APK werd verkocht.

Verborgen gebreken kunnen aanleiding zijn om het koopcontract te ontbinden. Dan krijg je je geld terug.
Dus wat wil je? Een hoop geld uitgeven aan het zoeken naar deze storing of de auto een schop geven?

N.B.: Wat was het nummer van de foutcode?

oldford 0
badge

7 jaar

Verkoper neemt geen verantwoordelijkheid, natuurlijk niet...
Er is verder geen koopcontract. Dus blijft de laatste optie over.
De auto is verder netjes en tip top in orde, eigenlijk heel erg zonde om deze gelijk weer weg te moeten doen.
Het nummer van de foutcode zal ik maandag even navragen bij mijn garage en hier posten.

Fyke 0

7 jaar

Mondelinge afspraken gelden ook als koopcontract/koopovereenkomst.
Het zal niet makkelijk worden, maar met een advocaat erbij wil de verkoper zich nog wel eens bedenken en anders kun je naar de rechter.
Zie hier voor je rechten: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...

oldford 0
badge

7 jaar

Marein ; wat zijn de overige waardes van de gassen die op het display staan/stonden?.

Komt de motor wel goed op temperatuur. Meten met een infraroodmeter . Veel wagens hebben tegenwoordig geen thermometer meer ,soms nog alleen een waarschuwing als deze te hoog wordt.

Als er EEN cilinder niet mee doet is de HC waarde uitzonderlijk hoog.

Als de CO waarde zo hoog is 5% dan werkt de kat niet want er is nagenoeg een zuurstof aanwezig .
Bij een goed draaiende motor (zonder lekke kleppen ) is de HC waarde < 100 ppm LET WEL bij niet werkende katalysator.

Bij kleplekkage kan dit zo oplopen naar > 1000 ppm . OOK mogelijk is een slechte/vevuilde verstuiver .

Kijk wat bij jouw motor van toepassing is .

Succes.

Punt 50
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.