auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat PANDA 34: lampje stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100

Lampje van electrische stuurbekrachtiging brand. De stuurbekrachtiging funtioneert nog normaal. Wat kan er aan de hand zijn en hoe dit op te lossen?

Geplaatst door

HansRepair (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou beginnen met de foutcode(s) van de stuurbekrachtiging te laten uitlezen.
Dan heb je tenminste een idee in welke richting er gezocht moet worden.
Ik denk wel dat je dat bij een dealer moet laten doen,
Ik denk niet of alle aftermarket diagnose apparatuur die stuurbekrachtiging kan uitlezen.

oldford 0
badge

7 jaar

Oldford, Dank voor je reactie. Er zal zonder meetapparatuur waarschijnlijk weinig aan te doen zijn.

HansRepair 0

7 jaar

Lampje is weer vanzelf uitgegaan.

HansRepair 0

6 jaar

Dan zit er een storing opgeslagen in het geheugen.Uw probleem is immer niet opgelost.
zou ik toch gaan uitlezen om te beginnen.

voyager 0

6 jaar

Probleem met de elektronische stuurbekrachtiging is gekend, komt ook wel eens met andere Fiat's voor, maar ook bij Suzuki, Opel, Toyota, Peugeot, Citroën enz. die deze zelfde stuurhoek/koppelsensor gebruiken. Probleem is dat het random verschijnt, de stuurbekrachtiging valt regelmatig uit, en op uw dashboard gaat het indicatie lampje aan. Uw wagen heeft trillingen op het stuur en of hoort u een brommend geluid en of stuurt licht naar 1 kant en of zwaar naar de andere kant... Als u de wagen nu stilzet, 15 seconden wacht, en dan opnieuw start, is het probleem meestal weg. Het kan uren, dagen tot zelfs maanden wegblijven, maar opgelost is het zeker niet, terugkomen zal het. De bron is de stuurhoek/koppelsensor, die op een print rond de stuurkolom zit. Meestal komt het probleem voor bij wagens die altijd buiten staan, en minder bij wagens die overnachten in een garage. De bron van het probleem is corrosie van het soldeersel op de print van de stuurhoek/koppelsensor. Het volstaat meestal deze te demonteren (zit onder het stuur op de stuurkolom), en al de soldeerpunten terug op te solderen met een soldeerstation op 290°. Als u dat liever niet doet, kan u ook de hele sensorprint vervangen, deze kost zo een 130 tot 150 euro. Let wel, het stuurhoek koppel moet terug ingelezen worden, anders stuurt uw wagen b.v. meer naar links dan naar recht, of omgekeerd, de handleiding zit er meestal bij. U kan het ook laten repareren in een garage, maar dan moet u toch rekenen op minimum 300 euro. Opmerking: de foutmelding moet u wel nog uit het geheugen wissen door middel van een OBD diagnose lezer.

skilcom 0

6 jaar

Dank Skilcom, voor het duidelijk en volledig beschreven antwoord. De auto staat inderdaad altijd buiten. Het lampje gaat ook uit als de auto de auto 'n paar meter achteruit wordt gereden. Als de stuurbekrachtiging echt gaat haperen weet ik nu wat me te doen staat. Dankjewel.

HansRepair 0

6 jaar

Zonder dank, er is trouwens een firma in Nederland die een volledige print, plus de montage en afstel instructies kan leveren voor 139 euro, maar ik mag die firmanaam hier waarschijnlijk niet vernoemen. Maar zoekt u eens op "stuurbekrachtigingspecialist" of zo in google... als u het soldeersel op de print tenminste niet zelf wil opsolderen natuurlijk...

skilcom 0

6 jaar

inderdaad, heb ik ook goede ervaring mee

HenkvK 65

6 jaar

Heb even na vraag gedaan bij de fiat dealer, zo'n reparatie kost tussen 500 en 600 euro als je het laat doen,dat is nogal wat.

pruttelbak 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.