Fiat PANDA 34: lampje stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100

Lampje van electrische stuurbekrachtiging brand. De stuurbekrachtiging funtioneert nog normaal. Wat kan er aan de hand zijn en hoe dit op te lossen?

HansRepair

Geplaatst door HansRepair , lid sinds 12 jaar geleden

9 Reacties

oldford PRO, 4 jaar geleden

Ik zou beginnen met de foutcode(s) van de stuurbekrachtiging te laten uitlezen.
Dan heb je tenminste een idee in welke richting er gezocht moet worden.
Ik denk wel dat je dat bij een dealer moet laten doen,
Ik denk niet of alle aftermarket diagnose apparatuur die stuurbekrachtiging kan uitlezen.

HansRepair, 4 jaar geleden

Oldford, Dank voor je reactie. Er zal zonder meetapparatuur waarschijnlijk weinig aan te doen zijn.

HansRepair, 4 jaar geleden

Lampje is weer vanzelf uitgegaan.

voyager, 4 jaar geleden

Dan zit er een storing opgeslagen in het geheugen.Uw probleem is immer niet opgelost.
zou ik toch gaan uitlezen om te beginnen.

skilcom, 3 jaar geleden

Probleem met de elektronische stuurbekrachtiging is gekend, komt ook wel eens met andere Fiat's voor, maar ook bij Suzuki, Opel, Toyota, Peugeot, Citroën enz. die deze zelfde stuurhoek/koppelsensor gebruiken. Probleem is dat het random verschijnt, de stuurbekrachtiging valt regelmatig uit, en op uw dashboard gaat het indicatie lampje aan. Uw wagen heeft trillingen op het stuur en of hoort u een brommend geluid en of stuurt licht naar 1 kant en of zwaar naar de andere kant... Als u de wagen nu stilzet, 15 seconden wacht, en dan opnieuw start, is het probleem meestal weg. Het kan uren, dagen tot zelfs maanden wegblijven, maar opgelost is het zeker niet, terugkomen zal het. De bron is de stuurhoek/koppelsensor, die op een print rond de stuurkolom zit. Meestal komt het probleem voor bij wagens die altijd buiten staan, en minder bij wagens die overnachten in een garage. De bron van het probleem is corrosie van het soldeersel op de print van de stuurhoek/koppelsensor. Het volstaat meestal deze te demonteren (zit onder het stuur op de stuurkolom), en al de soldeerpunten terug op te solderen met een soldeerstation op 290°. Als u dat liever niet doet, kan u ook de hele sensorprint vervangen, deze kost zo een 130 tot 150 euro. Let wel, het stuurhoek koppel moet terug ingelezen worden, anders stuurt uw wagen b.v. meer naar links dan naar recht, of omgekeerd, de handleiding zit er meestal bij. U kan het ook laten repareren in een garage, maar dan moet u toch rekenen op minimum 300 euro. Opmerking: de foutmelding moet u wel nog uit het geheugen wissen door middel van een OBD diagnose lezer.

HansRepair, 3 jaar geleden

Dank Skilcom, voor het duidelijk en volledig beschreven antwoord. De auto staat inderdaad altijd buiten. Het lampje gaat ook uit als de auto de auto 'n paar meter achteruit wordt gereden. Als de stuurbekrachtiging echt gaat haperen weet ik nu wat me te doen staat. Dankjewel.

skilcom, 3 jaar geleden

Zonder dank, er is trouwens een firma in Nederland die een volledige print, plus de montage en afstel instructies kan leveren voor 139 euro, maar ik mag die firmanaam hier waarschijnlijk niet vernoemen. Maar zoekt u eens op "stuurbekrachtigingspecialist" of zo in google... als u het soldeersel op de print tenminste niet zelf wil opsolderen natuurlijk...

HenkvK, 3 jaar geleden

inderdaad, heb ik ook goede ervaring mee

pruttelbak, 2 dagen geleden

Heb even na vraag gedaan bij de fiat dealer, zo'n reparatie kost tussen 500 en 600 euro als je het laat doen,dat is nogal wat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.