close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Multipla: Compressie foetsie na koprevisie

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Long time no see.....

raar probleem nu zelf, hebben van bovenstaande Multipla nadat de disriem is geknapt en koprevisie geen compressie meer op 2 cilinders.
Hebben de kop gedemonteerd en kwamen tot de conclusie dat er 8 kromme uitlaatkleppen in zaten. Deze allemaal vernieuwd en ingeslepen. Toen lektest met vloeistof gedaan en alles bleek oke. Kop gemonteerd en timing goed gezet met de daarvoor bestemde middelen. Plaatjes achterin de nokkenassen en 1e op bdp etc. Twee slagen in de rondte met de hand en alles prima. Toen starten....maar na een poos starten liep ie op anderhalve cilinder. Compressie gemeten en cil. 1 + 2 helemaal nada. Toen de boel weer uitelkaar en de stoters allemaal in de bankschroef leeg gedrukt. Spul er weer op maar nog steeds nada op cil. 1 en 2. Nu vandaag maar es verder gekeken. Wanneer ik met de nokken omhoog en lege stoters het nokkenhuis monteer voel ik dat de kleppen iets ingedrukt worden en natuurlijk subiet lekken. Maar ehh, hoe kunnen die stoters nu langer geworden zijn? Oke, bij de uitlaat kleppen kan ik het me nog voorstellen, die hebben we ingeslepen, maar bij de inlaatkleppen, waar we niets aan hebben gedaan is het al net zo. Dus wanneer de nokken omhoog wijzen bij cilinder 1 en 2 staan de alle 4 kleppen een fractie open?! Draai je het nokkenhuis enkele slagen los dan zijn de kleppen direct dicht. Hoe kan dit?!! Nog nooit meegemaakt.
Zijn de stoters tijdens de kop revisie groter gegroeid.....
Misschien Jeroen M. een antwoord?

Wie het weet mag het zeggen, ik sta perplex.

vast reuze bedankt voor het meedenken.


Sytze

Geplaatst door

sytze (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Sytze...Misschien een raar idee....moeten er misschien vulplaatjes onder de lagerkappen?

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Hey Hans. Nee werkt niet met lagerkappen. Nokkenassen zitten in een huis en je kunt niets stellen. Heeft ook geen lagerkappen. Eigenlijk moet je het zien of kennen voordat je een voorstelling kan maken. Mocht je in de buurt zijn....de wp is 24/7 open. Dan laat ik het je even zien.

sytze 0
badge

13 jaar

even een nachtje laten staan komen de stoters tot rust en gaat de druk ervan af en de kleppen weer dicht,enne zijn de stoters in en uitlaat dezelfde???misschien onderling verwisseld.

Heb ik al gedaan Robby, in de bankschroef leeg gedrukt zodat ze helemaal in staan. Maar zelfs in ingedrukte lege staat drukken ze de kleppen nog in terwijl de nokken van de nokkenas omhoog staan.
Hoorde vanacht nog een mogelijke optie: door de klap van breuk disriem, stoter kapot, dwz stukje veer in de stoter afgebroken en dat deze daardoor niet meer volledig ingedrukt kan worden.
Verwisseld is er geeneen. Elke stoter zit op de plek waar ie vandaan kwam. Bij Fiat dealer hebben ze dit nog nooit meegemaakt. Nieuwe stoters hadden ze echter wel op voorraad, dus wellicht worden ze daar altijd vernieuwd.
Anders maar eens nieuwe opmeten dan.
Begint alleen vreselijk mijn keel uit te hangen zo,n auto.

sytze 0
badge

13 jaar

Als de kleppen open gaan bij het monteren van het nokkenashuis dan blijft er volgens mij alleen nog maar de klepstoter over... Of de klepzittingen zijn te ver ingelopen, maar dat zou dan voor de breuk van de riem ook al zo moeten geweest zijn.
Volgende week moeten wij ook 1.6 16V vervangen door een ruilmotor, hier is de D riem versprongen. Motor heeft nog compressie, maar klant wil geen risico lopen en motor heeft ook al zo'n 550.000km...

Ik kan er ook niks anders van maken Jeroen. Dat de kleppen te diep zijn ongeslepen zou bij de uitlaatkant kunnen. Maar de inlaatkleppen hebben we niets aan gedaan! En ook die openen zodra het nokkenashuis gemonteerd wordt met uiteraard de nokken omhoog van die cilinder. En zowel de uit als de inlaatkleppen hebben dit verschijnsel. Exact opmeten valt ook nog niet mee. Tijdens montage van nokkenashuis heb ik lucht op bougiegat staan. Als je dan de bouten het laatste stukje aandraait begint het te waaien uit de in en uitlaatpoorten.
Sta echt voor een raadsel, hoe kan een stoter nou langer worden als ie een klap krijgt? Korter dat snap ik nog, maar ze gaan ook allemaal even soepel in het huis...

sytze 0
badge

13 jaar

Ik denk dat door de klap de stoters beschadigd zijn en daardoor niet helemaal in te drukken zijn.
Het enige andere wat nog van invloed is is de dikte van de pakking onder het nokkanashuis. Deze is toch wel origineel? Maar als deze te dun is zou ik verwachten dat alle kleppen open gaan staan. Ik zou alle stoters vervangen.

joep5513 0
badge

13 jaar

Yep, pakkingen zijn de originele metalen. Zullen wel 16 nieuwe stoters worden ben ik bang.

sytze 0
badge

13 jaar

Sytse zijn de klepstelen van de nieuwe kleppen even lang dan de oude .? Een paar mm is het stelbereik wel van zo'n stoter. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

De lengte van de klepstelen zijn alle gelijk. Buiten dat zijn de inlaatkleppen er niet eens uit geweest. Die zijn niet beschadigd. En ook daar is het zelfde probleem.

sytze 0
badge

13 jaar

kunnen de nokkenassen verwisseld worden? inlaat uitlaat

harnak 0

13 jaar

Onmogelijk, zitten vast in het nokkenashuis. En die kunnen niet onderling verwisseld worden.

sytze 0
badge

13 jaar

Dan valt dat af .Zat ook aan de assen te denken. Verder heb ik wel meegemaakt dat bij het starten de oliedruk zo hoog opliep dat de kleppen werden gelicht. opel en vw zijn daar goed in. Had je de olie ook ververst? Wissel het met iets duns en syntetisch. Wie weet hoef je de zaak niet weer uit elkaar te halen.

Punt 50
badge

13 jaar

als ik het goed begrepen heb, heb je geen compressie op 2 cilinders. de overige cilinders dus wel. en er wordt gedacht aan de stoters. begin dan eens met wisselen met de stoters van de (goede) cilinders met de twee cilinders welke geen compressie hebben, als ze dan opeens wel goede compressie hebben en nu da andere cilinders niet meer, koop je de stoters en het probleem is opgelost. verder heb ik begrepen, dat je de koprevisie zelf hebt uitgevoerd, ik laat dit vaak doen en weet dat ze dan de klepstelen regelmatig afslijpen. leg dit probleem dus ook even voor aan een specialist en informeer even naar het afslijpen van de kleppen.

kronenburg 0
badge

13 jaar

Hoi Sytze

als je distributieriem onder het lopen gesprongen is dan is het onmogelijk bij deze motoren dat alle inlaatkleppen heel blijven de kleppen staan onder een hoek ingebouwd en hebben vrij dunne klepstelen dus kapot gaan doen er altijd een paar dit als 1ste.....

zoals je misschien al in m n eerder topic hebt gelezen van de doblo die ook geen compressie had heb je niet zoveel opties...

wat was de uitsteek lengte van de kleppen voor de revisie en na de revisie ? (de klepstelen te lang en of combinatie te diepe zittingen)....


bij vervangen van nieuwe of het nu orginele fiat of bv febi stoters zijn kom je er achter dat deze zowel het buiten huis als het aanligvlak al iets langer zijn dan de vanaf fabriek gemonteerde stoters (Dus pas goed op dat je combinatie klepsteel stoter genoeg ruimte heeft)

verder raad ik je aan de stoters echt goed leeg te maken zowel in de bankschroef als daarna nog met de hand pompen en zorg dat ze echt 100 % leeg zijn.....

Vervolgens eerst een cilinderlektest toe te passen en alleen bij goed resultaat de boel pas af te bouwen....

deze cilinderkoppen hebben al klachten van geen compresie bij een verschil van een paar tiende dus meten is weten.....

succes en hopende snel op een positieve reactie gr

jokertje 80
badge

13 jaar

ps sytze de nokkenassen kun je wel verwisselen als de deksel eraf haalt met 3 schroefjes en de stoters eruit dan heb je m al in de hand en als je de as opspant in de draaibank kun je gelijk de lift meten en zien of de assen niet versleten zijn op 1 of 2 cilinders .... vanuit gaande dat de motor voor de tijd goed liep zal dit niet zo gauw het probleem zijn...

jokertje 80
badge

13 jaar

Om de kosten te drukken plaatje gemaakt met 7 mm gat erin waardoor de klepsteel 0,5 mm uitsteekt. Vervolgens die halve mm eraf geslepen, tot steel vlak met plaatje is. Et voila, ziedaar ineens is er 16 bar compressie op alle cilinders!
Nu boel nog in elkaar zetten en dan kijken....

sytze 0
badge

13 jaar

toch denk ik dat jij iets met je stoters hebt,want zoasls je zelf zegt zijn deze kleppen niet behandeld geweest,die kunnen toch niet uit zichzelf van maat veranderen.

Zo, alles zit er weer op en aan. Jullie zullen het niet geloven, maar hij heeft nog nooit zo mooi gelopen.
Pikje lopen! Zowel warm als koud loopt ie weer als een zonnetje! Kon bijna ook niet anders, we hebben alle uitlaatkleppen vernieuwd en de inlaatkleppen (en die waren echt allemaal heel) gecontroleerd.
Lektest was ook prima dus ja...
Ik heb het idee dat Jeroen goed zat met z'n opmerking over diep ingeslagen kleppen. Dat was dan natuurlijk vooraf ook al zo, maar ja alles is wel uitelkaar geweest he?
Ben heel blij dat alles weer goed loopt, al had ik dit vooraf niet verwacht. Weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen. Had trouwens nog moeten zienof nieuwe stoters dit probleem hadden opgelost.

Iedereen bedankt voor de vlotte reacties!

Sytze Jansma

sytze 0
badge

13 jaar

Mooi dat het opgelost is en bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.