Mijn multipla valt na een hobbel, bocht of vluchtheuvel of zelfs een rotonde direct in de noodloop. Soms rijdt ie gewoon door, soms met een hoop gestotter.
Weet dat ie aan de computer moet.
Moet de garage specifieke uitleesapparatuur hebben, en zo ja welke?
Enig idee wat een garage voor een uitleesbeurt mag rekenen?
Moet na een eerste uitlees sessie het geheugen worden gewist om de storing weer voor te laten komen en dan weer uit te lezen of heeft dat geen toegevoegde waarde?
Herkent iemand het probleem zowieso?
EGR is dichtgezet
Er is ontlucht (voorfilter)
nieuwe massaverbinding van blok naar frame is aangelegd.
graag respons
groet,
Eelco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Specifieke uitleesapparatuur? JA. Ofwel Fiat-dealer apparatuur dan wel ondersteuning voor Fiat. Dus geen EOBD/OBD2.
Indien niet direkt duidelijk is wat er aan de hand is, kan wissen en dan een proefrit met aangesloten apparatuur zijn nut hebben.
Afhankelijk van de foutcode(s) kun je dan nog verder gaan kijken naar data - zoals raildruk, temperaturen, etc.
tnx ik laat hm uitlezen en meld mij weer met de foutcode(s)
update 28 oktober
In augustus laten uitlezen:3 foutmeldingen
1- faseverschil tussen nokkenas en krukas ? (had net de distributie vervangen)
2- foutcode op alle vier de verstuivers (rijd goed en probleemloos door apk)
3 - foutcode op de gaspedaalsensor.
Geheugen laten wissen
3 maanden gereden, geen enkel probleem diende zich aan.
recent weer dezelfde storing. Over hobbel rijden en het motormanagementlampje gaat weer branden.
Weer laten uitlezen.
De computer geeft weer dezelfde storingen aan, alleen staat er dan een kilometerstand bij van 25.000 km geleden.
rijdt nu weer probleemloos.
vraag: waar zit en hoe demonteer ik de smoorklepsensor?
update 20 november
het is weer bar de laatste tijd. Direct bij het optrekken in de noodloop
Mijn onderdelen leverancier had het ook over de smoorklep.
Het probleem zou te verklaren zijn uit een vervuilde smoorklep als gevolg van het EGR systeem
De EGR heb ik weliswaar afgesloten aan de koude kant maar ook de verbrandingslucht toevoerbuis naar de inlaat was behoorlijk vervuild.
Uit de stand van de gaspedaalsensor en de smoorklepsensor wordt een berekening gemaakt die het motormanagement gebruikt. Als de stand van beide kleppen niet overeenkoemn is de uitkomst van de berekening niet bruikbaar: noodloop.
Aankomende week nakijken
Wordt vervolgd
13 jaar
opgelost door een nieuwe accu te plaatsen.
Schijnbaar was de accu zo zwak (sinds vorige winter al bij elke koude nacht aan de lader) dat bij gehobbel, of door ergens wat gecorrodeerde contacten/stekkerverbindingen de spanning op een relais of zo te zwak werd en het relais afviel.
Sinds een nieuwe accu is de storing niet meer voorgekomen en rijdt mulitpla weer als een tgv.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar