Fiat Multipla: Problemen met electronica?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Vanmorgen: Auto gestart, lampje rem en abs blijft branden. Snelheidsmeter en brandstofmeter werken niet. Auto rijdt prima. Even later gaat ook het lampje van de accu branden. Bij afremmen en ontkoppelen slaat de motor af. Bij oplaten koppeling start de motor weer.
Bij de garage meet de monteur een laadspanning van 15.98volt. Conclusie: dynamo moet vervangen worden.
Onderweg naar huis slaat de motor nog een keer af bij ontkoppelen. Op laten komen en motor start weer. Daarna werkt alles naar behoren, maar voor hoelang?

Wie heeft ervaring met dit probleem? Is het werkelijk de dynamo?

Henk Prins

Geplaatst door Henk Prins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jeroenmonteyne (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een laadspanning van 15,98 moet je je dynamo vervangen. En als je zo blijft rijden kan het lijstje met te vervangen onderdelen wel heel snel langer worden!!! 15,98 is veel te veel.

Henk Prins (0), 12 jaar geleden

Ik heb inmiddels een revisie exemplaar besteld en heb de huidige dynamo gedemonteerd. Die zit bij de Multipla trouwens op een onmogelijke plek! Hopelijk kan ik vandaag de 'nieuwe' monteren.

Kwam er trouwens gister achter dat de laadspanning varieerde met het toerental. Liep op tot 16.39V...

Markiesje (0), 12 jaar geleden

Dan is de spanningsbegrenzer kapot, is het wel opgelost nu?

thei11316 (0), 12 jaar geleden

Als de spanning te hoog of te laag is gaat de electronica rare dingen doen,dus eerst je spanningsregelaar vervangen en de dynamo reviseren.

Markiesje (0), 12 jaar geleden

Ja juist, voor al die spanningsregelaar, maar die zit meestal in de dynamo.

thei11316 (0), 12 jaar geleden

Die zit bij een Multipla achter op de dynamo geschroefd met 2 M4 boutjes,tevens zitten hier ook de koolborstels aan,dus die vervavang je ook meteen,wel controleren of de sleepringen waar de borstels op lopen niet afgedraaid moeten worden en de lagers van de rotor evt vervangen,dan is je dynamo gereviseerd.

Henk Prins (0), 12 jaar geleden

Ik heb er nooit aan gedacht om slechts een deel van de dynamo te vervangen...Gewoon een revisie exemplaart erin gezet, daarmee waren de problemen verholpen. Ik kwam er achteraf nog wel achter dat mijn koplampen waren doorgebrand door het hoge voltage. Dus ook die heb ik moeten vervangen.

Bedankt voor de tips allemaal!

Markiesje (0), 12 jaar geleden

Ja juist omdat er wel stroom/spanning is(maar te veel) kan de dynamo zelf niet stuk zijn, maar wel de elektronica die de spanning begrensd. Voor een onbegrensde dynamo geldt, hoe hoger toeren die de motor draait(en dus ook de dynamo), hoe meer stroom(spanning en amperage) deze gaat opwekken. De spanning is dan het probleem en moet door de elektronica worden begrensd, meesta bij 13,6 of 13,8. Dit is nodig om de accu te kunnen laden en normaal geen probleem voor de 12 volts elektronica van je auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.