close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: cvt lampje dashboard aan/uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 selecta cvt 60 176

Hallo,mijn cvt lampje gaat aan op,onder andere, de snelweg. Bij ''iets'' gas loslaten gaat deze weer uit. Microswitch, onder het gaspedaal, word dan nog niet bedient.

Soms knippert het lampje en gaat weer uit.

Reeds vervangen: poederkoppeling 2,5 jaar geleden, accu, extra massakabels, olie (goed op peil) tot maximum gevuld, zekeringen en meeste stekkers (relais) schoongemaakt.

Nog te doen: koolstofborstels controleren (volgens garage zal dit niet het euvel zijn), sensors controleren.
Uitlezen schijnt niet te kunnen. Zelfdiagnose is niet aanwezig.

Ik hoop dat iemand dit herkend en advies kan geven.

Geplaatst door

puntoselecta99 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hieronder staat mogelijk mijn oplossing uit een ander forum. Kan iemand mij vertellen wat bedoeld word met een "inhibitor switch/shift linkage"?

Bericht Re: CVT in de problemen....za, 21 maart 2015, 21:09

@Mack: Mijn bedankje voor de link naar de manuals is nog niet koud, en ik ben er meteen al mee geholpen!

Bij onze Punto Selecta (destijds bij Eur-o-matics herstelde koppeling, zie andere posts) begon onlangs telkens vanaf ongeveer 40km/u het "Selectalampje" op te lichten...! Het rijden ging normaal verder, maar er was dus toch iets mis. Ik merkte ook dat bij het vertrekken, na de pedaal-klik, de auto niet meteen begon te kruipen, zoals voorheen, maar dat dit pas na iets meer gas, zo'n 1500 à 2000rpm gebeurde. Mijn vrouw beaamde dit, het is haar wagen, en hij wordt echt enkel alleen voor ritjes "ronde de kerk" gebruikt. Dus niks anders dan voortdurend "schakelen" en koppelen.
Dus meteen "jouw" manuals even doorgelezen, en tot de eerste basiscontroles overgegaan.
Bij controle van de exacte stand van "inhibitor switch/shift linkage merkte ik een minieme afwijking. Ik gebruikte een boutje van 4mm (M4) om door de drie boven elkaar staande gaatjes te duwen (Selector in stand "N"). Een boortje, zoals ze in de manual aanraden was te lang (bij een Punto: de accubak zit er dicht boven!). Met het boutje (mits een beetje wringen!) op zijn plaats, maakte ik de 2 montageboutjes van de inhibitor/schakelhefboom op de bak even los en weer vast. Ik voelde de zaak een ietsje bewegen, maar zéér weinig! Boutje eruit en testrit... Lampje licht niet meer op en hij kruipt weer meteen vanaf het moment dat de gaspedaalswitch klikt! Korte testrit bleek alles OK... Ik hoop dat het zo blijft! :D

https://www.youtube.com/watch?v=r8QJX-MW... Hier word omschreven wat een inhibitor switch is.

Ik ga dit proberen af te stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.