Ik wil een aandrijfas hoes vervangen aan de wielzijde, de aandrijfas krijg ik wel los ( moer van as, fuseekogel en stuurkogel loshalen), maar hoe kan ik de homokineet losmaken, of kan ik beter een universele hoes met trechter monteren?
Heeft iemand hiervan een beschrijving hoe te wek te gaan ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
http://storage.fiat-bg.org/Books/Punto/P...
Compleet werkplaats handboek, ashoezen zie hoofdstuk 8.3
Hallo Hans, heel erg bedankt voor deze manual, hier kan ik wel mee verder, ik heb nog een vraag, als ik deze manual goed begrijp dan wordt de as niet uit de versnellingsbak gehaald, er hoeft dan geen olie afgetapt te worden, maar de hoes wordt van de koppeling aan de motorzijde onder de auto los gemaakt. Is dit de beste manier ?
9 jaar
Henk, je was zelf al een heel eind op weg....de aandrijfas kan in de versnellingsbak blijven.
Als de aandrijfas uit de fusee is, haal je de klemmen van de oude hoes los en schuif je hem naar achteren richting versnellingsbak, zodat de homokineet vrijkomt.
Dan, zoals je in het boek kunt zien, geef je een ferme tik op de buitenste koppeling om deze over de borgring te slaan.
Nu kan je de homokineet van de as afhalen, borgring van de as af, hoes eraf, schoonmaken, nieuwe hoes op de as schuiven, nieuw vet erin (alles wat bijgeleverd is) eventuele nieuwe borgring op de as plaatsen en de homokineet weer op de as drukken met gepaste kracht over de borgring heen.
Het losslaan van de homokineet gaat het beste als iemand even helpt om de as vast te houden, zodat je deze niet uit de versnellingsbak slaat.
(Als je niet wil slaan is er een handige tool te koop die gecontroleerd de homokineet van de as trekt, maar dat kost ook weer geld voor die ene keer dat je hem gebruikt.)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar