close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: Defect im einspitzsystem

Bouwjaar: 1997

Hallo Autofanaten en medeweggebruikers,

Ik heb een Fiat Ducato camper gekocht van 1997,
Eigenlijk loopt het gevalletje best wel goed maar vandaag ging er een lampje branden wat niet meer uit gaat,
Het blijkt het lampje te zijn wat aangeeft dat er een defect is in het einspritzsystem. (Ik schrijf dat woord in het duits aangezien ik in zwitserland woon en bij de auto enkel een duitse handleiding heb).
Nu kan ik met het autootje naar de garage stappen, wat ik ook ga doen, het lampje moet weer uit! Maar als ik daar aankom wil ik graag een beetje weten wat voor problemen er met zo een einspritzsystem aan de hand zouden kunnen zijn. Dit om niet genept te worden, dat gebeurt hier namelijk nog al eens maar bij mij kan bruin dat niet trekken.
Goed graag uw hulp voor mij,
alvast bedankt...Ivo sonnenberg

Geplaatst door

Sonnenberg (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

einspritzsystem is het inspuitsysteem van de diesel, wat de pomp, en verstuivers omvat. Ik kan me niet herinneren dat er op die auto's iets van een electronisch waarschuwingssysteem was gebouwd, dus ik weet niet precies waar dan die foutmelding vandaan zou kunnen komen.

Wel weet ik dat dit flink in de papieren kan gaan lopen, als je pomp aan gort is, in het goedkoopste geval moeten je verstuivers gereinigd/afgesteld worden, en zelfs dat kan nog een aardige duit kosten.

Ik hoop niet dat ik je bang aan het maken ben, maar wees in elk geval voorbereid op zulke kosten.

Groeten Marcel



hellbat 0
badge

18 jaar

Als je geen diesel maar een bezine uitvoering hebt,kun je voor je naar de garage stapt eerst een flesje ''Einspritzreinigung'
a ¤ 10 in je tank gooien en daarna je tank volmaken met benzine.

Na een km of 100 zal je Einspitzsystem lampje dan uit zijn,deze inspuitreiniger kun je bij de automaterialen zaken kopen en misschien ook wel bij een tankstation.
Koop wel een bekent merk Wynn's bv.
Soms moet je dit nog een keer herhalen.

Dan zou je als aller eerste je accuklemmen een half uurtje van de accu kunnen halen,de inspuitcomputer reset zich dan,komt bij Fiat wel voor.
Als die lamp dan uit is en na een tijdje weer aangaat,dan de reiniger in de tank.

Als dit alles niet voldoende is om die lamp uit te krijgen,is waarschhijnlijk je Lambdasonde defect,maar om dat zeker te weten moet je idd naar de garage.

thei11316 0

18 jaar

hallo,

Bedankt voor jullie antwoord Marcel en thei.
Het is eigenlijk als volgt, het is een diesel was ik vergeten te schrijven. Ik heb de wagen nog niet zo lang en in verband met de sneeuw nog niet echt bereden. Wel 150 km hier naar toe en toen reed ie als een speer, hij heeft nu ongeveer 2 maanden stil gestaan.
Ik heb hem nu gewassen en voor de eerste keer weer gestart, starte prima geen rook niks. S'middags moest ik hem echter weg zetten, weer gestart en hij rookte als een oliesheik, klein stukje gereden, de rook verdween compleet maar het waarschuwingslampje ging branden, en dat brandt nog steeds, Ook leek het tijdens dat kleine stukje (4 km) of hij wat minder vermogen (trekkracht) had, maar ik reed de berg op en af dus mischien heb ik het me verbeeld. okay nu het antwoord van marcel: nu ja dat het geld gaat kosten is jammer maar het moet dan maar, natuurlijk hoop ik dat het dan de verstuivers zijn zoals je schrijft, punt is alleen stel dat het enkel deze zijn maar dat men mij verteld dat de pomp ook stuk is, hoe kan ik checken of dat ook zo is? kortom hoe wapen ik mij daartegen? Zwitserland is een mooi land maar het stikt van de bedriegers jammer genoeg.
Ik hoop op nog iets van jullie wijsheid, alvast bedankt ..Ivo

Sonnenberg 0

18 jaar

Ik denk dat je je sensor op de verstuiver stuk is. Ga naar een fiat dealer en laat dat bevestigen. De sensor zorgt er voor dat het inspuittijdstip goed geregeld wordt. Nu hij niet meer werkt heb je veel rook en vermogens verlies. Hij kan het ook tijdelijk niet meer doen. je controle lampje blijft dan toch branden bij het verdwijnen van de storing. Het zou dus kunnen dat alleen een verstuiver stuk is, dit komt wel eens vaker voor. Maar nogmaals laat eerst goed diagnose stellen voordat er dure onderdelen vervangen worden. Naar de dealer dus,heeft de beste apparatuur en de meeste kennis bij dit soort storingen.

T luteijn 0
badge

18 jaar

zoals ik al zei, de ducato's waaraan ik gewerkt heb zaten nog geen verstuivernaaldsensors op, maar dit kan natuurlijk goed nu wel het geval zijn. Dit kan dus dan die foutmelding geven. Indien je ook je motor hebt afgespoten bij het wassen, raad ik aan eerst de electrische stekker op de verstuiver los te trekken, en controleren op vocht, ook de aansluitingen op de ecu even goed nakijken, dit kan terwijl je de accuklemmen los hebt liggen.

Om te voorkomen dat je alsnog bedrogen wordt kan ik je wel een tip geven.

Sla ergens op een onopvallende plek met een centerpons of slagletter een merteken in het huis van de pomp. NIET ALS EEN DOLLE GAAN RAMMEN, maar gewoon licht tikken, totdat je een afdruk ziet.
Indien je dan een nieuwe pomp moet afrekenen, kijk je eerst even of je dat merkteken nog ziet, zo ja, is het je eigen pomp nog en moet je dus niet betalen.
Garages halen tegewoordig geen pompen meer uit elkaar, er wordt gewerkt met een ruilsysteem, dus als de pomp kapot is, krijg je een ruil daarvoor in de plaats.

hopelijk heb je er iets aan,
succes in elk geval.
Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.