Iedereen heeft moeite met dit verhaal maar toch is het gebeurd, ik heb drie getuigen...
De bus stond geparkeerd op een heel licht glooiend breed trottoir, in 1e versnelling en de handrem er strak op. De bus was leeg en afgesloten, de contactsleutel had ik bij me.
Ik werd opeens geroepen omdat mijn bus aan het rijden was gegaan, ik rende naar buiten en trof de bus aan , met lopende motor tegen een beton-paaltje drukkend. de stoeptegels rondom het paaltje waren naar boven gedrukt en werkte als een wig en voorkwamen dat de bus verder reed.
Ik opende de auto, probeerde de handrem nog verder aan te trekken om te voorkomen dat de bus nog verder reed, stak de sleutel in het contact en probeerde tevergeefs de motor te stoppen. Toen maar de sleutel helemaal door gedraaid zodat de startmotor begon te draaien en weer helemaal terug. Dat werkte en de motor stopte.
Nog even voor alle duidelijkheid:
De contactsleutel zat Niet in het contact. De bus was goed afgesloten
De handrem zat er goed op.
Hoe is dit mogelijk ??
Heeft iemand onder jullie ooit zoiets meegemaakt ??
Ik zie uit naar jullie reacties, alvast hartelijk dank
André
ps gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd, dat zou wel zo zijn geweest als het stuur recht had gestaan, dan was de bus zo dwars over een drukke straat gereden..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat de bedrading ergens tegen elkaar aan komt of het elektrischedeel van het contactslot is kapot.
Hans
Inderdaad,het electrische deel van het startslot. Hetzelfde met een Ducato meegemaakt maar die stond in z'n vrij. De bestuurder kreeg de motor gestopt. Daarna startte die weer op een normale manier. Dus ????? De bestuurder ging rijden en op de rijksweg een daverend geraas en een klap. Wat beek? Tijdens het rijden was de startmotor weer ingeschakeld door het defecte startslot. Gigantische schade aan starterkrans,koppelingshuis en de startmotor aan gruzelementen. Kassa!!
Dus Andre, eerst contactslot (laten) vernieuwen en daarna pas gaan rijden!!! Gr.Ad
Vanochtend eea laten controleren bij de Fiat garage, de dikke plus-kabel bij de startmotor zat erg dicht bij het dunnere kabeltje en de isolatie was slecht, de monteur was er vrijwel zeker van dat hier sluiting is geweest, getuige vonkplekken op de kabelschoen.
Remedie: bijbuigen en opnieuw goed geisoleerd monteren
met dank
André
18 jaar
Dat kan inderdaad ook. Gelukkig maar. Succes. Gr.Ad
Maar ook al gaat je startmotor door die sluiting draaien... dan mag de motor toch nooit aanslaan? Ik als leek zou denken dat de computer nog alltijd zonder stroom zit en de brandstof(afsluit)klep moet ook dicht blijven lijkt mij? Misschien toch ook een foutje in het contactslot. Zou ik zeker ook laten nakijken.
Groetjes,
Micha
18 jaar
Halo Micha,
In de verwarring van het moment was het erg moeilijk na te gaan wat er nu precies gebeurde...de motor draaide wel mee maar kreeg geen brandstof om dat het solenoid niet geactiveerd was, maar je hoort wel de motor draaien omdat die wordt aangedreven door de startmotor..
Het contactslot is nagezien door de fiat garage en ok bevonden
bedankt voor je reactie
André
18 jaar
Geen dank :)
Het klinkt dan inderdaad logisch dat die bedrading het probleem was.
Hopelijk eens, maar nooit meer!
Groetjes,
Micha
18 jaar
Gelukkig, was al bang dat Jomanda in het spel betrokken was..........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar