Fiat Punto: Dion mosterd bij Olie en in vacuumslangen??? Fiat Punto en Seice

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Goede avond,

Wij hebben een Punto uit 94, met wat probleempjes. Helaas is de kop gescheurd of dergelijk. Nu viel mij enige tijd geleden al op dat in de vacuumslagen voor het luchtfilter (dus vanaf de motor) een soort mosterd achtige substantie zat. Deze auto is een beetje op z`n einde vrees ik.

Nu zag ik dezelfde substantie in de oliedop zitten van een Seicento uit 1998. Deze doet het opzich prima. Soms een beetje aparte lucht binnen in de auto en hij loopt wat onregelmatig stationair. Is dit een voorbode voor een probleem met de motor?

Ik vraag mij echt af wat die gele mosterd achtige substantie is.

Bedankt!

Mvg Tom

tomtomt

Geplaatst door tomtomt (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

welkom bij de kapotte koppakking club....
een veel voorkomende kwaal bij de kleine fiatmotoren.
overigens is dit een redelijke eenvoudige klus.

succes

ps in sommige gevallen kan het ook komen door korte stukjes rijden, waardoor evt. vocht niet uit het carter kan verdampen, omdat de motor niet warm wordt.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie. Die koppakking van die Fiat Punto heb ik vorig jaar ook al laten vervangen. Ik zit er aan te denken om maar zelf te proberen om een andere kop met pakking erop te zetten. Heb het nooit eerder gedaan, lijkt mij wel een ervaring. Kan je ook de kleppen stellen als alles behalve de bovenste kap er op zit? (kan ik dan evt laten doen door de garage)

Betreft die Seicento, waar worden idd stukjes van 5 km mee gereden, hij is 12 jaar oud en staat 55dkm op de teller. Eigelijk is het een boodschappen auto. Dus die mosterd hoeft niert persé een lekke koppakking te zijn?

Mvg Tommy

ovi (0), 14 jaar geleden

Die mosterd is inderdaad door de korte stukken maar veel mensen denken verkeerd en zeggen dat dat het begin van een lekke koppakking is maar niets is dus minder waar.
De koppakking van een Punto vervangen is echt een makkie dus als je een beetje ervaring met sleutelen hebt zeker doen.
Heb hier ergens een topic over waar ze mij ook geholpen hebben voor de merktekens v/d distributieriem wand dat vond ik niet echt duidelijk op het blokje dus toch even gevraagd!
Voor de rest ligt de kop op een uurtje eraf dus echt wel makkie om aan te werken.

tomtomt (0), 14 jaar geleden

Beste Ovi,

Ik ben idd al bezig met de auto. Ik heb een andere post hiervoor gemaakt. De kop is nu bij het revisiebedrijf. Ik kan hopelijk morgen de auto weer opbouwen.

Mvg Tommy

ovi (0), 14 jaar geleden

Ik heb de mijne 2 keer na elkaar moeten doen!(geen lol)
Had nadat ik de gereviseerde kop terug geplaatst had een keer wat water bijgevuld en het doppie vergeten terug te zetten!!!(hoe stom kan een mens zijn hé?)
Aangezien er geen temperatuurmeter op de Punto zit niet gezien dat de motor aan het warmlopen was en pas toen hij begon te sputteren en ik de auto aan de kant in de schaduw zetten zag ik het lichtje v/d temperatuur branden maar toen was de nieuwe koppakking er al terug aan!
Mij zoon van 13 heeft dan zijn eerste koppakking gestoken terwijl ik gewoon heb gekeken!(wel lol)
Ik was er 18 toen ik mijn eerste koppakking gestoken heb dus hij is nu wel fier dat hij kan zeggen dat hij dat nu al kan en ik ben ook fier op hem natuurlijk.

Wel goed kijken dat je de nokkenas juist zet wand daar was bij mij zo goed als geen merkteken voor te zien op het motorblok?

tomtomt (0), 14 jaar geleden

ovi,

Bedankt voor je tips. Ik zou normaal ook rustig een stekker vergeten. Echter deze keer heb ik stippen en kuisjes op de kabels gezet die ik los gemaakt heb.

Ik sleep hem naar de garage en laat hem afstellen. Dit zijn dingen die ik liever zelf niet doe. Afstellen van een motor is niet mijn sterkste punt.

Gr Tommy

ovi (0), 14 jaar geleden

Hier staat mijn verhaal en al de info die ik toen van de specialisten ter zaken gekregen heb! http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Veel knutselplezier kerel!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.