Fiat PUNTO: distributie ketting gesprongen/gerekt

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 199B4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 62

Hoi,
Ik ben met een Fiat Punto 1.3 jtd bezig.
daarvan is de distributie ketting van gerekt.
Nu is mijn vraag:
1. moet de nokkenas deksel eraf of kan deze blijven zitten om eventueel motorschade te controleren?( is nogal veel werk verstuivers demonteren enzo)
2. heb gereedschap besteld maar mij is niet duidelijk waar ik de krukas moet blokeren.

kan iemand mij hiermee verder helpen?
via de dealer in Eindhoven kom ik niet verder of ze willen niet helpen.

ik hoor graag jullie reactie's.
Groetjes
Bart

autobedrijf van breugel

Geplaatst door autobedrijf van breugel (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

autobedrijf van breugel (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoi

Even een update.
Inmiddels aan het demonteren geslagen en via YouTube iets verder gekomen.

Als ik het goed begrijp moet de waterpomp eraf, carterpan er onderuit en de nokkenashuis los.
Verstuivers moeten er dus uit maar de pompen aan de zijkant kunnen blijven zitten volgens YouTube.
Nu hopen dat de verstuivers er uit willen!!
Kan iemand bevestigen of deze werkwijze klopt?
Het distributie merkteken van de krukas heb ik volgend mij gevonden, op het vliegwiel huis onder de turbo?
Weet iemand of het afstel gereedschap tussen nokkenashuis en turbo door kan?

Ik hoor het wel

asx (0) PRO, 8 jaar geleden

als de ketting niet kapot is hoeft het klepdeksel er niet af
voor de pen in het vliegwiel, even de flexiebel losmaken en naar beneden trekken, dan kan de pen er in
eerste zuiger beneden
krukas bout is linkse draad!!
waterpomp, carterpan en voordeksel moet er af
achter de pompen zitten ook bouten, spieloos, deze kunnen losgaan met het loszetten van de nokkenasbout!

autobedrijf van breugel (0) PRO, 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Ketting is gebroken helaas, dus deksel er maar af halen.
Kan er verder nog andere schade zijn dan de tuimelaars die waarschijnlijk in stukken liggen?(kleppen bijvoorbeeld?).

Nu maar hopen dat de verstuivers er heel uit willen komen.

asx (0) PRO, 8 jaar geleden

Er kan natuurlijk altijd gevolgschade zijn, maar doorgaans hebben de kleppen niets

autobedrijf van breugel (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoi,

Distributie is los, ketting gebroken.
ik ga nu verder met het verwijderen van nokkenashuis.
klopt het dat de krukas tandwiel spieloos is??anders heb ik een ander probleem.
mijn autodata is alleen in engels, als iemand mij kan helpen aan info over aantrek momenten en dergelijke in nederlands dan heel graag.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoi,

gelukt, verstuivers gingen er heel goed uit, had ze gisteren al in de kruipolie gespoten.
resultaat, 2x tuimelaar gebroken, verder alles heel??
vind raar dat het er maar 2 zijn.
ik heb ze allemaal gecontroleerd maar zijn echt heel.
morgen komen alle onderdelen binnen als ook het distributie gereedschap.
moet de krukas bout vervangen worden?
hulp met aantrek koppels is gewenst.
alvast bedankt.

bart

asx (0) PRO, 8 jaar geleden

2 is inderdaad weing, maar je kunt er geen staat op maken, kleppen nokkenas zeker spieloos, krukas dacht ik ,ook
als ik het nog goed heb staan de zuigers gelijk, als je het gereedschap in het vliegwiel steekt( 2 pennen via verstuivergat om het visueel te maken)
ik vervang alles, tandwielen, geleiders, spanneren ketting
autodata ook engelstalig

autobedrijf van breugel (0) PRO, 5 jaar geleden

Sorry vergeten te vermelden.
Alles vervangen en 3x klepstoter vervangen.
Auto heeft inmiddels 50k gereden.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 5 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]Sorry vergeten te vermelden.
Alles vervangen en 3x klepstoter vervangen.
Auto heeft inmiddels 50k gereden.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.