hallo mensen,
zit met het volgende: heb al enkele keren de rechter draagarm (voorzijde) vervangen en deze gaat steeds binnen een paar honderd kilometer stuk, dwz een van de rubbers scheurt, waardoor de ophanging zompig wordt en de auto niet meer strak stuurt. zit me af te vragen wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie.
heb steeds een nieuwe draagarm aangeschaft, eerst van TRW, daarna van MOOG. beide stuk
wat ik doe bij het (de)monteren is achtereenvolgens; de auto op bokjes zetten, de stabilisatorstangen aan beide zijdes losmaken, de rechter veerpoot verwijderen, de wielnaaf van de fuseekogel afhalen en tijdelijk boven de draagarm ophangen, de oude met de nieuwe draagarm verwisselen en deze gelijk goed vastzetten met de 4 bouten, de wielnaaf met fusee op de draagarm monteren, de veerpoot weer monteren en stabilisatorstangen monteren. op deze wijze kan ik de draagarm zonder enige moeite of wrikken oid vervangen.
doe ik hier iets niet goed?
alvast bedankt voor het meedenken.
arjen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je doet niks verkeerd, maakt niet uit hoe je het doet eigenlijk zolang het maar zonder geweld gaat.
heeft ie nergens overmatige speling, een schadeverleden waardoor er iets een paar mm scheef zit?
Welk van de rubbers scheurt er steeds?
Arjen: zet je de bouten van de draagarmen pas vast als de wagen op zijn wielen staat ?. Zo niet dan is vaak de verdraaiing van het rubber te groot en scheurt los.
Succes.
Daar heb je een punt, punt
dag ,
bedankt voor jullie reacties. ik zal een nieuwe monteren, eerst de draagarm handvast zetten, dan auto van de bokken af en weer op z'n wielen, daarna de boel echt vastzetten. Toch bijzonder dat dit kan gezien de wijze waarop het rubber al omhuld is door de stalen flens. ogenschijnlijk zit daar al geen ruimte meer op .
arjen
10 jaar
[quote=Punt]Arjen: zet je de bouten van de draagarmen pas vast als de wagen op zijn wielen staat ?. Zo niet dan is vaak de verdraaiing van het rubber te groot en scheurt los.[/quote]
Dit is enkel als voor als je een bout hebt die door het rubber moet, wat bij deze auto niet het geval is. Dus mag je de bouten gerust aanspannen terwijl hij met z'n wielen van de grond is.
[img]http://pic1.aldoc.eu/PicData/00558/TC427...[/img]
de foto van de draagarm is de draagarm van mijn auto, dus zou ik m gelijk goed vast mogen zetten. rijst bij mij vervolgens de vraag hoe het dan toch kan dat ik denk, het voorste rubber steeds scheurt (hoor het ook "kraken" als ik door bepaalde kuilen in de weg rijdt). in het verleden opgelopen schade zou kunnen maar er is mij niets van bekend, en het monteren van de draagarm gaat gemakkelijk, de gaten waar de bouten doorheen moeten zitten allemaal mooi gecentreerd tov de openingen in het subframe.
10 jaar
Arjen; als montage niet fout kan gaan moet de oorzaak in de diepte van die kuilen liggen .
Veel chauffeurs denken dat alles moet kunnen maar er zijn beperkingen .
Bij de eesrste ford mondeo"s was de besturing veel strakker dan bij de sierra's . Maar voor de 100 X km had je alle rubbers van de voorwiel -ophangging al een of twee keer vervangen .
Waar ik maar mee wil zeggen . wat doe je de besturing aan . Twee keer rechts vervangen dan zijn de gaten te diep of de snelheid te hoog.
Wat is bij jouw wagen van toepassing.
Vr. Groet.
punt, je redenering is logisch en toch heb ik het idee dat ik er juist nu rekening mee heb gehouden. ik moet toegeven dat ik wel houdt van een beetje doorrijden maar tegelijkertijd weet ik genoeg van techniek en constructies om te weten dat er grenzen zijn aan wat je mag verwachten. Daarom heb ik in dit specifieke geval de afgelopen paar weken juist zeer rustig gereden met de auto, wetende dat er meerdere draagarmen het begeven hebben en ik wilde uitsluiten dat een te hoge snelheid of roekeloze rijstijl de oorzaak zou zijn. te hoge snelheid lijkt me dus niet het probleem. En door de kuilen in de weg en de drempels bij mijn werk ben ik juist ook zeer voorzichtig geweest, stapvoets gereden. dan kan de hoogte of diepte daarvan toch niet echt meer een probleem zijn lijkt me?
groet
10 jaar
Je redenering is juist . Een kuil langs de weg of Remmend een drempel of een trottoir op rossen is moordend voor die rubbers.
We wachten het af.
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar