Fiat SCUDO 2.0 JTD: Draait wel, maar slaat niet aan. Waarschijnlijk defecte dieselpo

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHX, Motorinhoud (cc): 1997, Vermogen (kw): 69

Hoi,
ik heb een Fiat Scudo 2.0 JTD
Bij het starten slaat hij niet aan zonder (best wel veel) starthulp in de luchtinlaat te spuiten... Als ie eenmaal rijd, rijdt ie prima alleen valt ie heel soms uit en brand het gele motorstoringslampje. Ik krijg 'm dan alleen nog maar aan als ik de accu even ontkoppel en vervolgens weer aanduwen of starthulp inspuiten. Meestal valt ie dan nog 1 of 2 keer uit en dan weer een hele tijd niet.
De brandstoffilter is 7000 km oud en er zit ietsje te veel olie van ong 10.000 km in.
Ik heb de dieselpomp laten uitlezen bij een Peugeot garage en daar gaf ie rond de 50 bar in plaats van de (geloof ik rond de) 260 bar dat ie zou moeten geven. Nou gaan ze bij een peugeot garage natuurlijk niet veel meer adviseren dan het te laten vervangen voor een nieuwe dieselpomp. Mijn vraag is of iemand misschien weet of het ook aan andere dingen kan liggen en/of er een makkelijkere/goedkopere oplossing is?

Ik heb dingen gehoord en gelezen als;
voor gloei bougies vervangen, een voorpomp tussen de tank en de gewone dieselpomp plaatsen??, probleem met brandstofpomprelais?...

BVD!!

MacGivar95

Geplaatst door MacGivar95 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Scudo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

MacGivar95 (0), 5 jaar geleden

En zie net pas dat er mogelijk een hogedrukinspuitpomp EN een (gewone) brandstof pomp is met een gemiddeld verschil van een paar 100 euro nieuwprijs? In de garage wees de monteur naar de pomp die aan de distributieriem zit, welke van de 2 zou dat dan zijn?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De monteur wees naar de hoge-druk inspuitpomp. De elektrische opvoerpomp zit in de tank.

Of er problemen zijn met die opvoerpomp of een bijbehorend relais kun je meten.
Kwestie van de druk meten in de toevoer.

De rest van je suggesties werken allemaal niet.
Die voorpomp heb je al en gloeibougies (defect of niet) hebben geen enkele invloed op de druk die hoge-druk inspuitpomp levert.

Overigens, de 260 bar die je noemt is de minimale druk nodig om aan te slaan.
Rijdend, bij een beetje belasting, heb je drukken van meer dan 1000 bar nodig.
Ik ben bang dat de dealer gelijk heeft.

MacGivar95 (0), 5 jaar geleden

Ik begin ook steeds meer de hoop op te geven... Die hogedrukinspuitpomp is niet (zelf) te repareren? Beter een andere d'r in? (als ik besloten heb dat het 't waard is aangezien ie al 295000 op de teller heeft... en ik er maar 600 euro voor heb neergelegd..)

harry4203 (320) PRO, 5 jaar geleden

ik denk eigenlijk eerder dat er 1 of meerdere verstuivers aan hun eind zijn. retourlektest uitvoeren of uitbouwen en laten testen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Scudo of stel zelf een nieuwe vraag.